MotoGP 17

In het jaar 2016 kwam ontwikkelaar Milestone met vele racegames op tweewielers, gebaseerd op motocross, Valentino Rossi, het merk Ducati en daarnaast de Gran Turismo van motoren: Ride 2. Even had de Italiaanse ontwikkelaar dus geen tijd meer voor een game gebaseerd op het MotoGP-seizoen, maar dit seizoen zijn ze er weer bij. Heeft het jaartje pauze zin gehad?

Qua content hoeven fans in ieder geval niet te klagen. Uiteraard mag je verwachten dat alle teams, coureurs en circuits van het huidige MotoGP-seizoen aanwezig zijn (hoewel Milestone daar bij MXGP3 anders over dacht), maar daarnaast biedt MotoGP 17 ook voor het eerst de supportklassen aan. In je rijderscarrière begin je dus bij de Red Bull Rookies, om te promoveren naar respectievelijk Moto3 en Moto2 om in de koningsklasse te kunnen racen. Er staat je dus een lange carrière te wachten, iets waar bijvoorbeeld Codemasters nog wat van kan leren in de F1-serie.

De vraag is, kan MotoGP 17 je lang genoeg boeien om alle supportklassen te doorlopen? Spoiler alert: nee. Dat is niet zozeer te wijten aan de lange weg door je carrière, de game biedt gewoonweg te weinig variatie om interessant te blijven. Het is niet Milestone zijn fout dat alle supportklassen op dezelfde circuits rijden als de MotoGP, maar ze hadden wel kunnen zorgen voor dynamische handling, een wat minder voorspelbare AI, of wat meer grafisch geweld. Het is al verdacht dat Milestone jaren heeft waarin ze vijf verschillende games uitbrengen, en in deze iteratie van MotoGP is het ook pijnlijk duidelijk hoe weinig tijd er wordt gestoken in een enkele game.

MotoGP 17 heeft namelijk een vrij groot probleem: het is niet zo leuk om te doen. Opvallend, want die andere motorracegame van Milestone, MXGP3, blinkt juist uit in hetgeen dat MotoGP 17 zo zwak maakt, de controle over je motor. Met hulpmiddelen aan kan het haast niet levenlozer aanvoelen, en op de simulatiesettings valt er geen peil te trekken op het gedrag van je motor. De ene keer werkt je techniek uitstekend, en het volgende rondje kan je zomaar langs de baan liggen, zonder dat je het gevoel hebt iets anders te hebben gedaan.

Alsof dat niet frustrerend genoeg is, is het ook vrij duidelijk dat de AI valsspeelt. Op de hogere moeilijkheidsgraden kunnen ze consistent tientallen meters later remmen dan jijzelf, wat op zijn beurt er weer voor zorgt dat het onmogelijk is om in treintjes te rijden. Tenzij je iedere bocht van je lijn afwijkt, krijg je een concullega die je vol van achteren beukt en dan lig je weer met een pijnlijke bips op het asfalt.

Ook een leuk detail met de AI in lagere klassen is dat ze schijnbaar in staat zijn om met het hele veld (zo'n 30 coureurs) binnen twee tienden van een seconde van elkaar te kwalificeren. Met als gevolg dat je met 80% zekerheid óf in pole-position kwalificeert, óf de race van achteren mag aanvangen. Nu staat de Moto3 wel redelijk bekend als een klasse waarbij de coureurs erg aan elkaar gewaagd zijn en races tot het laatste moment spannend zijn, maar dit is schromelijk overdreven.

Gevoel voor detail is ook niet bepaald aanwezig. Ondanks een kort filmpje dat ieder evenement introduceert, is er bijzonder weinig sfeer op en rondom het circuit te vinden. Oh, en onze bekende grachten en musea van Amsterdam zijn blijkbaar zo bekend nog niet, want volgens Milestone liggen deze bezienswaardigheden toch echt nabij het TT Circuit van Assen. Oké dan.

Als fan van simulatieracers ben ik normaal gesproken ook niet echt gediend van een luide soundtrack op de achtergrond, ik hoor liever het geluid van de ronkende motor. Als je echter het geluid zó geestdodend, monotoon en slaapverwekkend maakt, had er wel wat extra's bij gemogen, zeker aangezien de gameplay zich onder dezelfde categorie mag scharen. Ook grafisch ziet het er allemaal maar flets en levenloos uit.

Toch wil ik MotoGP 17 nog een klein hart onder de riem steken: wat betreft content zit het goed. Zoals eerder genoemd zijn de extra klassen een goede toevoeging, daarbuiten zit er ook historische content in waardoor je met de legendes en hun motoren van de jaren '90 en '00 kan rijden. Ook nieuw is de manager career, waarbij je je eigen team opricht, motoren moet aanschaffen, sponsoren moet binnenhalen om zo langzaam het wereldkampioenschap te kunnen pakken. Dat zijn leuke ideeën, maar ik denk dat Milestone er verstandig aan doet door eerst ervoor te zorgen dat het racen weer leuk wordt.

Pluspunten
Minpunten
  • Ruim voldoende content
  • Saaie bedoening
  • Slechte AI
  • Geen gevoel in motor
Gespeeld op Xbox One. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en PC.