CD: Engel & Just - Souvenirs

Souvenirs. Dat is de titel van alweer het vijfde album van Nederlands HipHop duo Engel & Just. Het is duidelijk dat deze jongens dit keer het grotere publiek willen veroveren! Gaat het ze met dit album, met samenwerkingen met Paul de Munnik (Acda & de Munnik), Diggy Dex en Bart van der Weide (Racoon), lukken? Engel & Just - Souvenirs
Het album begint met de titeltrack Souvenirs, waar Engel rapt over een auto-ongeluk dat ze hebben meegemaakt en Just over het overlijden van zijn moeder. Dit nummer wordt opgevolgd door de track Open Huis, waar het refrein verzorgd wordt door niemand minder dan Diggy Dex. Op dit nummer wordt een muzikale rondleiding gegeven door de huizen van Engel & Just, met een beschrijving van verschillende voorwerpen die bepaalde herinneringen met zich mee brengen. De tekstlijn van Just 'De deuk in mijn pedaalemmer is het resultaat van harde vraagstelling of ze dacht de kerstdagen te gaan redden' is hier een mooi voorbeeld van. Het nummer Stille Genieter vind ik zelf een goede indicatie van de algemene klank van dit album: heerlijk muzikaal door middel van het trompetspel van Wouter Hakhoff, scratches van DJ Native en gitaarspel van Jawek Kamstra.
Op Niemand Hier worden serieuze onderwerpen als zelfmutilatie aangesneden (no pun intended). De mooie stem van Bart van der Weide van Racoon wordt in dit nummer optimaal benut in een emotionele zangpartij. De track Stem heb ik live gehoord op een bevrijdingsfestival en dat was ook de perfecte setting voor dit nummer. Er wordt kritisch gekeken naar verschillende soorten onrecht in de wereld. De tekstlijn 'Ik zie steeds meer brandhaarden en ik vind er van alles van, maar ik ben licht ontvlambaar en wat minder de brandweerman' vind ik persoonlijk erg sterk en laat je nadenken over bepaalde situaties. Het nummer wordt afgesloten met een mooi betoog over onrecht van Theo Maassen. Mis Je Zo is het eerste van de drie nummers waar Paul de Munnik van Acda & de Munnik te horen is en is de eerste solotrack van Engel, waar Just dus niet op voorkomt:
Het is een nummer met gevoelig pianospel van Paul de Munnik, het refrein wordt ook door hem verzorgd en is erg catchy. Erg leuk om te horen is dat dit nummer al een aantal keer voorbij is gekomen op Radio Veronica! Het eerste, en eigenlijke het enige, nummer van dit album wat ik wat minder vind is het nummer New York. Just heeft een aantal erg sterke teksten op dit nummer, maar het is voor mij helaas niet genoeg om het nummer niet te skippen wanneer hij voorbij komt. Gelukkig wordt dit nummer direct opgevolgd door Native’s Caribbean Cocktail, waar DJ Native met zijn scratches laat horen het turntablisme perfect in de vingers te hebben. Er worden door Engel & Just leuke tekstuele verwijzingen gemaakt naar deze cocktail, met onder andere 'De turntable king laat alles klinken, you got served baby, nou aftikken!' Het geheel wordt vrolijk afgesloten door een fijne combinatie van scratches & trompetspel, een erg leuke afwisseling op het album.

Voor mij is Boerenzoon een van de hoogtepunten van het album. De zangpartij van Jawek Kamstra is erg fijn om te horen op de beat van producent Inf. Het nummer is een ode aan de steden waar Engel & Just geboren en getogen zijn. Persoonlijk vind ik de verse van Engel erg sterk en ook herkenbaar, aangezien wij beide uit dezelfde stad komen. Kleine Stappen is het volgende nummer samen met Paul de Munnik. Het gitaarspel wordt gedaan door Daniel Baay, waar Engel in het verleden meerdere albums mee gemaakt heeft. Het is een klein en ingetogen nummer waardoor de emotie van de zwaardere onderwerpen goed overgebracht wordt op de luisteraar.

Totaal het tegenovergestelde is het nummer dat hierna komt: Dezelfde Steen, een samenwerking met Amsterdamse Rapper Robian. Het resultaat van deze samenwerking is een lekker uptempo nummer op een swingende beat. De hook die verzorgd wordt door Just ligt fijn in het gehoor en past heerlijk bij de rest van dit nummer ! Weer iets totaal anders is het liedje De Nacht, wat juist weer een laidback jazz achtige vibe heeft, heerlijk !
 Er wordt in deze ode aan de nacht een mooi beeld geschetst van het onderwerp, mede door de fijne stem van Jawek Kamstra die mooi omlijst wordt door het trompetspel van Wouter Hakhoff. Rob is het laatste nummer waar Paul de Munnik op verschijnt. Het is een prachtig eerbetoon aan de in 2015 overleden Rob 'Goldenboy' den Aker, een in de HipHop wereld bekende recensent. We zijn je niet vergeten Rob, je hebt je eigen festival. Nu nog een standbeeld, de gouden status heb je al, aldus Engel.
Goldenboy Rob
Goldenboy Rob
Het laatste lied van het album is Slaapliedje, de solotrack van Just waar zijn  slaapproblemen gedeeld worden. Dit is een track waar ik zelf eerst aan moest wennen, maar na een aantal keer luisteren erg kan waarderen. Het liedje, en daarmee dus het album, wordt mooi afgesloten met een  combinatie van vervagend geluid van een xylofoon, die een licht hypnotiserend en slaapverwekkende werking heeft, erg leuk gevonden !
Engel & Just
Engel & Just
Conclusie: Souvenirs is een welkome afwisseling tussen de hedendaagse ‘autotune HipHop’ die helaas de trend lijkt te worden.