Blu-ray: War Dogs

"Based on a true story"; steeds vaker zien we deze woorden verschijnen tijdens de campagne van een film of zelfs al op de eerste posters die verschijnen. Het verhaal van War Dogs is echter zo compleet gestoord dat er instinctief vraagtekens gezet worden bij deze claim. Niets blijkt echter minder waar en er is wel degelijk een hele grote kern van waarheid achter het avontuur van twee jonge twintigers, die miljoenen verdienen met een wapenhandel. En dat terwijl alles legaal plaatsvindt: hun grootste afnemer is namelijk het leger van de VS.

War Dogs vertelt het verhaal van de jonge David Packouz, die het simpelweg niet heeft gemaakt in het leven. Zijn vriendin mag dan een schot in de roos zijn geweest, hij verdient nog steeds zijn geld met het masseren van de rijken in Miami. Dit is niet het leven zoals hij het had voorgesteld. Dan komt hij plotseling een oude jeugdvriend tegen, Efraim Diveroli en die biedt hem de deal van zijn leven aan: wapens verhandelen aan het Amerikaanse leger en er een flinke som geld mee verdienen. Zou dit dan de kans geweest zijn waarop hij al die tijd zat te wachten? Het succes lijkt de twee heren alleen langzamerhand en op zeer venijnige wijze in te halen.

De regie voor deze duistere comedy is in handen van Todd Philips, wereldwijd bekend geworden door de Hangover-trilogie. Het humoristische gedeelte van de film is dus in goede handen bij Philips en daarmee weet hij opnieuw te verrassen. De grappen zijn soms snoeihard en op het randje, maar gaan nooit te ver. Er wordt gewoon een realistisch beeld gebracht van het Amerika in de tijd van de Irak-oorlog, waarover iedereen een mening had, of die nou controversieel was of niet. Voeg daar een puik script van de hand van Stephen Chin aan toe, die met deze film zijn Hollywood-debuut maakt, en er is een geslaagde combinatie te zien op het scherm.

Een rol die gelijk opvalt is die van Jonah Hill als de enigszins gestoorde Efraim. Zijn lach, de stijl en de immer sarcastische ondertoon maakt het een personage om een haat-liefderelatie mee te onderhouden. Het acteerwerk dat Hill aflevert is daarmee wel weer van een bijzonder hoog niveau. Hij hoeft geen moeite te doen om een humoristisch personage op het scherm te brengen. Dat zit nou eenmaal in hem en weet hij in al zijn rollen weer in te zetten. Iets wat natuurlijk ook te zien was in films als The Wolf of Wall Street en de Jump Street-films. Het duo dat gevormd wordt met Miles Teller werkt ook goed. Er is dynamiek tussen de acteurs, en dat is ook te zien in alle scènes waarin zij samen spelen. Het bijzondere script vormt daar uiteraard ook een belangrijke basis voor.

War Dogs is een film waar een kijker van moet gaan houden en misschien zelfs een beetje een lange adem voor moet hebben. Het begin heeft zo zijn hobbels wat betreft de verhaalvertelling, en de andere delen hebben dan weer moeite om de aandacht echt vast te weten te houden, maar als totaalplaatje is het een film die ondergewaardeerd lijkt te zijn. Op geen enkele Award-uitreiking is de film maar enig krediet toegeschoven, terwijl het dat zeker wel verdient. Het is er in ieder geval een om heel goed te onthouden.