Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle

Go Go Power Rangers!!! Jaja, de jaren negentig hebben wat pareltjes aan jeugdseries opgeleverd. De Mighty Morphin Power Rangers zijn pure Japanse cult in hun kleurige pakjes. Nu, in 2017 geeft Bandai Namco een nieuwe game uit: Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle. Is het inderdaad mighty en mega of...?

Soms heb je van die reviews waarvan je niet weet waar je moet beginnen. Nou, dit is er zo een. In een woord samenvatten door een bepaalde erogene zone van de vrouw te noemen kan wel, maar ja, dat is dan wel weer erg kort. Dus ik ga een poging doen er meer van te maken door even in te gaan op de punten: verhaal, graphics, gameplay en doe eens gek, ik gooi het geluid er ook nog bij.

Mighty Morphin Power Rangers Mega Battle (Foto: Bandai Namco)

Het verhaal van Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle is in een notendop samen te vatten als: de entiteit Zordon geeft vijf tieners krachten om tegen de slechte Rita Repulsa te vechten. We lopen door wat verhaallijnen heen van de serie, dus ja, de groene Ranger komt ook langs. Het probleem is dat de serie altijd superslechte dialogen en dergelijke had, dat was de charme van de Power Rangers. Vreemd genoeg worden de verschillende hoofdstukken amper aan elkaar gesproken, maar ook in een episode zelf krijg je een standaard "Ik ga iets slechts doen" waarna de Power Rangers met standaard zinnen als "we moeten de mensen redden" antwoorden en dat is het.

Grafisch was het budget helemaal krap. De graphics van Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle als deze verwacht je nog op een SNES, maar current-gen-materiaal is het zeker niet. De engine die gebruikt is heet waarschijnlijk Adobe Flash, de 16-bit variant. Qua geluid is het ook niet veel soeps. Sporadisch hoor je kenmerkende stemmen, maar meestal zijn het korte zinnetjes die op het scherm te lezen zijn. Dat er weinig budget was, is goed te merken. Ook de muziek is amper aanwezig, maar heel af en toe hoor ik de bekende jingle van de main theme, maar voor de rest is het inspiratieloze bagger of zelfs helemaal stil. Om maar niet te spreken over de geluidseffecten. Er is hoogstwaarschijnlijk één persoon die per telefoon de vijanden heeft ingesproken.

Wat dan weer matig is: op het eind van een episode komen de Megazord-robots nog voorbij in twee minigames. In het eerste gedeelte ben je in tankmodus en speel je mik-op-de-zwakke-plekken-van-de-vijand-terwijl-je-vuurballen-spuwt. Simpel, doodsaai en geraakt worden is bijna knap te noemen. Als je dat gehad hebt speel je een fighter met de gecombineerde alle-robots-in-een-Megazord. Dat is net zo saai, want het is niets anders dan snel op de juiste knoppen drukken die op het scherm verschijnen.

Is er dan iets positiefs aan Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle? Ja, je begint als tiener te vechten, als je eenmaal genoeg kracht hebt opgespaard mag je veranderen in een Power Ranger en heb je je levensmeter weer geheel vol. Dan kun je ook gebruik maken van je wapen en gaat het makkelijker dan voorheen. Er zijn upgrades te verdienen zodat je meer algemene vaardigheden hebt, of nieuwe vaardigheden met je wapen. Maar dit is standaard voor alle actie-platform-games te noemen, dus om het nu de redding van de score te gaan maken: nee. Daarnaast voelt de input van de knoppen en wat er op het scherm gebeurt niet synchroon.

Ik probeer een reden te verzinnen voor wie deze game interessant kan zijn, maar die is er simpelweg niet. Ondanks de goedbedoelde optie om met vier man op de bank co-op te kunnen spelen betekent dat eerst comazuipen om het vermakelijk te maken. Online co-op is er niet. Misschien als je achievement- of trophy-hunter bent dat je nog over een maand of wat in de (digitale) budgetbak kunt kijken, maar weet dat je je kapot gaat ergeren aan alles. Het zijn zes hele uren die je kunt spelen en dan ben je er doorheen. Deze game is zo'n vijfentwintig jaar te laat, en dan nog zou het maar matig zijn in de gameplay. Gewoon niet halen is het beste advies, misschien dat de uitgever dan eens wel serieus werk maakt van een hedendaagse game gebaseerd op de licentie. Nu hadden ze die rechten net zo goed in de kluis kunnen laten liggen.

Tldr: het spel is kut.

• Er is offline co-op, met vier man tegelijk ergeren
  • Al het andere