Total War: Warhammer - Realm of the Wood Elves

Mensen die mijn review van Total War: Warhammer hebben gelezen weten dat ik erg positief was over de game, maar dat ik het aantal rassen wat aan de magere kant vond. Creative Assembly probeert daar verandering in te brengen door toevoeging van DLC, met als eerste de Beastmen die werden toegevoegd, hoewel de meningen over die uitbreiding verdeeld waren. Creative Assembly gaat echter onverminderd door met het toevoegen van DLC en deze keer is het Realm of the Wood Elves, die zoals de titel laat verwachten ons meenneemt naar de mystieke bossen van Athel Loren waar de Wood Elves alles op alles zetten om hun heilige grond te verdedigen.

Woodelves1

Het uithangbord van Realm of the Wood Elves is de toevoeging van de wood elves als speelbaar ras, en zelfs voor de meest doorgewinterde Total War-veteranen zal het wat moeite kosten om de wood elves onder de knie te krijgen. Desondanks heeft Creative Assembly de speelstijl van de wood elves fantastisch vertaald naar Total War: Warhammer: net zoals in Warhammer zijn ze niet de fysiek sterkste unit, maar zijn ze snel, hebben ze uitstekende boogschutters en is het fantastisch om te zien wanneer alles op zijn plek valt.

De Wood Elves hebben een verrassend gevarieerd unit roster, maar de boogschutters zijn de hoeksteen van elk wood-elf leger: je kunt ze bijvoorbeeld upgraden met giftige pijlen en meer ammunitie, waardoor ze zelfs grote units zoals Greenskin big’uns en chaos trolls binnen een paar seconden kunnen vellen. Ook de melee units van de wood elves in de vorm van dryads en wardancers kunnen korte metten maken met grote legers, en als je toch wat meer robuustheid wilt dan zijn er altijd nog de treekin, gigantische enten die over het slagveld stampen en alles vertrappen wat op hun pad komt. Vooral laatstgenoemde zien er fantastisch uit op het slagveld, maar ook de wardancers met hun tattoos en wapens, de dryads en de warhawk riders zien er erg authentiek uit.

Woodelves3

Ondanks de toevoeging van de treekin moeten wood elves het hebben van een hit-and-run tactiek, wat ook aangemoedigd wordt doordat bijvoorbeeld de boogschutters kunnen vuren wanneer ze aan het terugtrekken zijn. Goed gebruik maken van de omgeving door je units bijvoorbeeld te laten schuilen in bossen en door goed te positioneren aan het begin van een slag zijn de sleutel tot succes – iets wat niet altijd makkelijk is voor ondergetekende die bij voorkeur met dwergen speelt en daardoor gewend is aan units die nogal wat klappen kunnen incasseren. Om Wood Elves goed te kunnen spelen moet je goed weten wanneer het beste moment is om aan te vallen en moet je een hoop micro-managen, en ik kan me goed voorstellen dat dat voor mensen die nog weinig Total War hebben gespeeld dit echt te veel gevraagd is. Wood Elves voegen wel een speelstijl toe aan Total War: Warhammer die we nog niet eerder hebben gezien bij andere rassen, en voor de veteranen die al vele uren in de game hebben zitten zal deze DLC zeker wat leven in de brouwerij brengen.

Verder hebben de wood elves ook een compleet nieuwe resource tot hun beschikking die exclusief is voor hun ras: amber. Amber is veelzijdig spul dat gebruikt kan worden om onder andere je units te upgraden en door sterkere technologieën te ontdekken. Maar het belangrijkste waar amber voor gebruikt kan worden is het upgraden van de Oak of Ages, een boom in het hart van het wood elf-rijk en een van de wincondities van de wood elves. Je kunt amber verkrijgen door steden te veroveren (elke stad is één of twee amber waard) maar ook door militaire allianties te smeden met andere volkeren. Hierdoor wordt er een focus gelegd op diplomatie in de speelstijl van de wood elves die we nog niet bij de eerdere rassen hebben gezien, dus als je je legers even moet aansterken is dat een prima optie om dat te doen. Klein minpuntje is wel dat met voldoende technologieën je met iedereen vriendjes kan worden door middel van diplomatie – inclusief volkeren zoals de Bretonnians en de dwergen, die sinds mensenheugenis niet goed kunnen opschieten met de wood elves. Het zou leuker zijn geweest als het voor deze rassen wat meer moeite had gekost om relaties op te bouwen.

Woodelves5

Wanneer je de Oak of Ages voldoende opgebouwd hebt kun je andere wood elf-volkeren uitnodigen in een confederatie (wat opnieuw in lijn is met de lore van Warhammer), maar het kan nog wel eens riskant zijn om dat te doen. Want hoewel jij ervoor moet zorgen dat je altijd voldoende amber op voorraad hebt doet de AI dat niet, waardoor je als je een volk voor je confederatie uitnodigt in een keer met een negatieve balans van amber komt te zitten. De problemen die je krijgt met weinig amber (units worden onder andere niet meer aangevuld en gebouwen die gebruik maken van amber werken niet meer) maken het dan soms niet waard om een confederatie te beginnen, dus het systeem kan nog wel wat balans-updates gebruiken.

Verder komt Realm of the Wood Elves met een unieke mini-campaign genaamd de Season of Revelation, vergelijkbaar met de Eye for an Eye-campaign die we kregen voor de beastmen-uitbreiding. De mini-campaign focust zich alleen op Athel Loren en de verschillende wood elf-volkeren die er leven, en het is jouw taak die te verenigen en de Oak of Ages opnieuw op te bouwen. Verder is er ook nog dreiging van buitenaf, want de Beastmen proberen de Oak of Ages te vernietigen en als dat gebeurt, heb je verloren. Wat het best te zeggen is van de campaign is dat deze ontzettend lastig is tot het oneerlijke aan toe: toen ik slechts op beurt twintig was en één leger op volle sterkte had kwamen de beastmen al met vier(!) legers op volle sterkte aanwaggelen om de Oak of Ages te vernietigen, waar ik natuurlijk geen schijn van kans tegen maakte. Verder komt de hele campaign over als een tower defense-game, waarbij je verschillende hordes van beastmen moet afslaan terwijl je de Oak of Ages repareert, en persoonlijk is dat niet iets wat mij ontzettend aanspreekt.

Ondanks dat de mini-campaign een beetje teleurstelt voelt Realm of the Wood Elves als een solide DLC. De Wood Elves hebben met hun guerilla-tactieken een unieke speelstijl die een waardige toevoeging is aan de veelzijdige rassen en hun bijbehorende strategieën die Total War: Warhammer al heeft, er is keuze uit veel verschillende units en doordat deze er allemaal authentiek en geweldig uizien komt de lore van Warhammer met de Wood Elves goed tot zijn recht. Daarnaast zijn de wood elves ook zeer geschikt als ras voor diplomatie, en amber als grondstof plus de Oak of Ages voegen een nieuwe dimensie toe waardoor wood elves gevarieerd zijn op zowel het slagveld als in het grote geheel van diplomatie en economie. Als laatste is voor de beginnende Total War-speler Realm of the Wood Elves echt niet aan te raden, want de Wood Elves vereisen een goed tactisch oog en een hoop micro-management dat je alleen kunt krijgen door heel veel Total War te spelen. Echter, als je al vele uren in Total War: Warhammer of de Total War-serie in het algemeen hebt zitten en je bent op zoek naar een nieuwe uitdaging (of je bent gewoon fan van wood elves), dan zit je met Realm of the Wood Elves zeker goed.

Pluspunten
Minpunten
  • Wood Elves hebben totaal andere speelstijl
  • Units zien er fantastisch uit
  • Focus op diplomatie is interessant met unieke winconditie
  • Absoluut niet geschikt voor beginners
  • Amber als grondstof is een zegen en een vloek
  • Mini-campaign is niet leuk
Exclusief voor de pc.