Steep

Toen SSX een paar jaar geleden uitkwam was dat voor mij een geweldige game-ervaring die ik niet snel zal vergeten. De vrijheid die ik had om van die berg af te gaan en de meeste maffe truken ooit te doen waren geweldig. Daarna begon de neerwaartse spiraal met opvolgers die het niet meer waar konden maken. Echter, daar was Ubisoft ineens met een game die wintersport weer in je huiskamer kon brengen. Ik hoopte alleen dat de hype die om het speel heen hing niet zou uitmonden in een grote teleurstelling. Het spel kon de hype niet waarmaken, maar was ook geen teleurstelling en ik zal uitleggen waarom.

Steep

Je begint met het maken van een personage, waarbij eigenlijk geen keuzes te maken zijn. Kiezen tussen man of vrouw en daarna is het wel klaar. Er zit geen verschil in. Uiteraard krijg je naarmate het spel vordert wel verschillende soorten outfits, dus zullen we hier maar geen al te groot probleem van maken. Je begint vrij simpel met alle disciplines even te doen. Je kan skiën, snowboarden, met een wingsuit vliegen en basejumpen. Ál snel kwam ik tot de conclusie dat dit niet de opvolger van SSX is die ik gehoopt had, maar een realistischere variant ervan. Het bochten maken en sprongen doen voelen heel echter aan en kleine foutjes zorgen ervoor dat je plat op je neus ligt. Je kunt niet te snel gaan want dan verlies je de controle, en ook het timen van sprongen moet perfect zijn anders gaat het helemaal mis. Ze verdienen een grote pluim voor hoe realistisch dit aanvoelt. Het is alsof je zelf die piste afglijdt.

Steep

Als je eenmaal alles hebt gedaan begint het “verhaal”. Je begint als een beginnende wintersporter in de wereld van skiën, snowboarden en wingsuiten en moet door middel van bepaalde onderdelen te winnen nieuwe pistes openen. Het voelt allemaal wat eentonig aan na verloop van tijd. Een verhaal is er eigenlijk niet en heb ook helemaal niet het idee dat ik iets met een reden aan het doen ben. De trucjes en afdalingen worden na verloop van tijd allemaal hetzelfde. Er zit geen ontwikkeling in ondanks dat je toch echt tot level 20 aan het levelen bent, maar je afvraagt waarom je het doet. Ja speelt nieuwe pistes vrij maar dat is het dan ook wel. Dit is echt een gemiste kans want het voelt op dit gedeelte gewoon niet af. Met een wingsuit naar beneden vliegen was de eerste keer een geweldige ervaring. Nu erger ik mij eraan als ik het weer moet gaan doen, puur en alleen omdat het allemaal een beetje van hetzelfde is. Ik mis echt variatie in het geheel.

Steep

Online spelen is wel aardig gedaan, maar is erg afstandelijk. Ik heb niet het idee dat ik met iemand speel soms en maar gewoon domweg probeer een tijd neer te zetten. Laat mensen lekker met 20 man van een piste van rossen en kijken wie als eerste beneden is. Mocht je vier vrienden vinden, dan kun je wel samen van de berg af, maar die heb ik niet. De open wereld werkt niet prettig. Ik ben te vaak bezig met proberen goed op een bepaald punt te komen. Het is een beetje op een vage 3D map-achtige manier gedaan die bij mij voor veel frustratie zorgt.

Steep

Zoals ik al eerder in mijn review zei is dit de opvolger van SSX zeker niet geworden en ik weet dat velen met mij hierop hoopten. Wat je wel hebt gekregen is een mooie wintersport-simulatie met grafisch prachtige omgevingen waarin je echt aan het genieten bent zodra je de piste afgaat. Ik heb naar dit spel heel erg uitgekeken en merkte dat ik na een weekend spelen er eigenlijk al weer een beetje op uitgekeken was. Jammer, want er had zoveel meer ingezeten als er wat meer actie of spektakel in gestopt was. Grote races met anderen of tegen de computer i.p.v. proberen de juiste lijn te vinden om je tijd te verbreken.

• Prachtige pistes
  • Simulaties heel goed gedaan
  • Wordt snel saai en eentonig