Blu-ray: Arrow (seizoen 4)

Aan superheldenseries op dit moment geen gebrek. Supergirl, Legends of Tomorrow en The Flash zijn er aan de DC kant; Luke Cage, Jessica Jones, Daredevil en Agents of SHIELD uit de Marvel-schuur. Veel van hen zijn elk ondergebracht bij een andere televisiemaatschappij en dit zorgt dan ook weer voor een andere toon bij elke serie. Zo ook bij het verhaal van Green Arrow, dat ondergebracht is bij CW Network. Op de Nederlandse televisie is deze held inmiddels ook te bewonderen en het vierde seizoen doet zijn intreden op blu-ray. FOK! keek natuurlijk graag even alle afleveringen om daar een scherp oordeel over te kunnen vellen.

Oliver moet het in dit seizoen opnemen tegen Damien Darhk die de stad terroriseert met zijn leger. Het is voor Oliver alleen echter bijna onmogelijk om het op te nemen tegen deze vijand, aangezien de krachten die Darhk gebruikt onontkoombaar zijn. Onder zijn echte naam stelt hij zich beschikbaar als burgemeester van Star City om zo de mensen in zijn menselijke uiterlijk hoop te kunnen geven. En die hoop blijkt naarmate het seizoen vordert meer nodig dan ooit. De groep van Darhk, de HIVE, neemt namelijk geleidelijk steeds meer van Star City over en het is aan de Green Arrow om te voorkomen dat zij Star City volledig in hun macht krijgen.

Allereerst moet opgemerkt worden dat de dramatische toon dit seizoen soms erg storend kan zijn. Waar de eerdere drie seizoenen die toon nog enigszins naar beneden wisten te draaien is het in dit seizoen onmiskenbaar verbonden aan de serie. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar als dit in te veel afleveringen als een truc wordt ingezet kan het de kijker mateloos gaan storen, zoals het geval was bij bijvoorbeeld een superheldenfilm als Batman v. Superman waarin de hele Martha-tijdlijn verloren gaat aan een overdramatisering van de scène. Het lot van Laurel, ook wel bekend als Black Canary is daar opnieuw een voorbeeld van.

De extra's die op deze blu-ray te vinden zijn, vormen een rijk lijstje. Zo is er het Comic-Con panel en de cross-overaflevering met The Flash wordt wat nader onder de loep genomen. Ook zijn er de gebruikelijke interviews met cast en crew en is er natuurlijk plaats voor een gag reel. Wat de extra's missen zijn net dat extra kijkje achter de schermen dat misschien verwacht kan worden bij een homevideo-uitgave van een serie. Arrow is een serie die al een aantal jaar vele Amerikaanse kijkers weet te boeien en elke week aan de buis weet te vast te kluisteren, maar heeft in Nederland nog niet echt de kans gekregen die het wel zou moeten krijgen. Die mogelijkheid is er echter nu wel en de trouwe fans van de serie hebben deze natuurlijk al lang in de kast staan. Een uitermate goede toevoeging aan de collectie.