CD: Kings of Leon - WALLS

Kings of Leon is zo'n band met twee kanten: hun platen zijn bejubeld, maar als ze dan live ten gehore worden gebracht is er toch weer die teleurstelling, want echte podiumbeesten zijn de heren vaak niet. Met WALLS, wat voor We Are Like Love Songs staat, mogen ze het weer opnieuw proberen. En dat het materiaal positief onthaald wordt is al een goed voorteken.

Over de lengte van een album wordt ook nog vaak getwist. De heren van Kings of Leon hebben ditmaal gekozen voor een kortere lijst van 10 nummers. Daarvan heeft een al de radio weten te bereiken en is ook redelijk bovenaan de lijst te vinden. 'Reverend' is een aangenaam oorwurmpje, maar volgt na een veel fijner nummer, namelijk 'Waste a Moment' en wordt daarna opgevolgd door eenzelfde kaliber, in de vorm van 'Around the World'. Het zijn alledrie rocksongs met een hoog popgehalte. Maar dat er voor het materiaal dat ook al te vinden was op de voorganger Mechanical Bull ook ruimte is, valt terug te vinden in de vorm van nummers als 'Conversation Piece' en 'Muchacho'. Echt hitmateriaal volgt er na de eerste drie nummers niet meer.

De vraag blijft natuurlijk ook of het daarom gaat. De Kings maken gewoon de muziek die ze op al hun platen al eerder hebben laten horen, maar geven er een frisse nieuwe insteek aan. Dat er dan misschien een mindere song tussen staat is iets wat haast niet te voorkomen is. Dit is vooral te merken bij de titeltrack. 'WALLS' is de hekkensluiter van het album en tegelijk ook een nummer waaruit blijkt dat er soms niet optimaal genoeg gebruik wordt gemaakt van het talent dat de heren duidelijk wel bezitten. Het klinkt vermoeiend en is dan ook wel een klein dompertje te noemen na een afwisseling van zeer goed materiaal, gevoelige rockballads en hier en daar een hitpotentie.

Het nieuwe album van de band uit Nashville is onder een andere noemer te plaatsen dan hun meest succesvolle plaat Only By The Night. Platen als 'Sex On Fire' en 'Use Somebody' zijn er niet op te vinden, maar wel enkele die er naar knipogen. Het tien nummers tellende verhaal heeft dus zo zijn betere en slechtere kanten, maar laat de luisteraar aan het einde toch tot de conclusie komen dat de Kings of Leon het nog steeds hebben.