XCOM 2 voor PS4

Firaxis heeft met XCOM 2 alles ingezet op PC. Logisch, want dat is de platform waar voorganger Enemy Unknown verreweg het meest succesvol was. Onze Puddington vond de game in februari subliem, hij gaf hem een tien. Nu is de console-port er eindelijk. Deze versie komt helaas met een aantal kanttekeningen.

De console-port is gemaakt door The Workshop, een relatief nieuwe ontwikkelaar. Ze hebben prima werk geleverd in het feit dat de game uitstekend met een controller werkt. Ik speel de game voor het eerst en ik ben het helemaal eens met Puddington, dit is in veel aspecten een uitmuntende game.

Om nog even die positieve aspecten te herhalen: XCOM 2 dwingt je om agressief te spelen. Het feit dat de meeste missies nu met een timer komen was een heet onderwerp van gesprek. Persoonlijk vind ik het een uitstekende aanpassing ten opzichte van de defensieve strategieën in Enemy Unknown. Het is heerlijk om in deze game op het randje te spelen: vooruit en agressief, maar ook slim en een beetje behouden.

XCOM 2 heeft verder ook de vijanden zo aangepast dat spelers van Enemy Unknown constant op het verkeerde been worden gezet. Het is alsof het spel zichzelf volledig heeft aangepast als reactie op de spelers. Dit is precies wat een sequel moet doen - veel beter dan meer van hetzelfde geven. Ik vind het ook erg fijn dat de metagame (resources vergaren, onderzoek doen en specifieke kamers bouwen) een stuk minder irritant is zonder dat het veel minder toepasselijke druk geeft. Het enige minpunt vind ik de ietwat lelijke stijl, die nog steeds teveel oogt als een gedateerde Unreal Engine-game met weinig persoonlijkheid. 

Toch zou ik zeggen dat XCOM 2 essentieel is voor iedereen die van strategie-games houdt en ik zou het ook aan iedereen daarbuiten aanraden. Als je keus hebt moet je echter wel de PC-versie aanschaffen, want de console-versie geeft op een aantal aspecten niet thuis. Het verlies van mods (een grote feature van de PC-versie) is nog tot daar aan toe, maar qua performance valt de console-versie vies tegen. Framedrops en crashes (tot 4x toe bij mij) geven de game een ongeraffineerde afwerking. De grootste boosdoener echter: de laadtijden. Saves inladen, missies inladen of de basis inladen: het maakt niet uit wat je doet, je moet letterlijk minuten wachten. Dat is tegenwoordig simpelweg onacceptabel.

Nou was de PC-versie bij de lancering ook een beetje slordig, maar je wist dat dit gefixed zou worden door mods of door Firaxis zelf. Met de console-port is het nog maar de vraag of dit gaat gebeuren. Voorlopig, twee weken na de release, is het in ieder geval nog niet opgelost. Let wel, mijn ervaringen zijn gebaseerd op de PS4-versie. Xbox One-gebruikers melden dat die versie minder lange laadtijden heeft.

XCOM 2 voor consoles komt zonder de drie reeds uitgebrachte DLC-uitbreidingen. Aan de andere kant wordt de game verkocht voor veertig euro, dus echt reden tot klagen heb ik niet. Al met al moet ik concluderen dat de console-versie, ondanks de matige technische afwerking en het gebrek aan mods, nog steeds meer dan de moeite waard is. Als je een gaming-PC hebt had je deze game al lang in huis moeten hebben.