Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Human Revolution was een game waarvan iedereen wel een vervolg van wilde. De game legde de balk een stuk hoger voor andere ontwikkelaars als het om singpleplayer gaming ging. Na vijf jaar kunnen wij dan eindelijk aan de slag met Deus Ex: Mankind Divided en de grote vraag is: welke speelstijl ga jij jezelf aanmeten?

Deus Ex: Mankind Divided speelt zich vijf jaar na het eerste deel af. De wereld heeft kennis mogen maken met wat Augs kunnen aanrichten en iedereen die nu iets maar iets van metaal in zich heeft zitten, is bij voorbaat een terrorist die de boel wilt opblazen. Er is een Apartheid ontstaan (gescheiden toiletten, gescheiden ingangen etc) tussen mens en mechaniek en om het erger te maken, probeert een geheime organisatie de Augs in een nog slechter licht te stellen dan dat ze al stonden. Het is aan Jensen, zelf zowat meer techniek dan mens, dan ook de taak om te onderzoeken wie hier achter zit.

Jensen werkt na een winterslaapje nu voor Interpol, maar heeft na de problemen in Human Revolution nog steeds contact met David Sarif (voormalig werkgever en diegene van wie hij zijn gadgets heeft). Daarnaast werkt hij ook voor The Juggernaut, een groepje soldaten en hackers die de bovengronds Illuminati bloot wil leggen. Ondertussen probeert Jensen ook nog zijn eigen agenda erdoor heen te drukken, maar hoe dat zich allemaal afspeelt, daar mag je zelf achterkomen.

Net zoals in het vorige deel mag je weer zelf helemaal bepalen wat je doet. Wil je lekker ronddwalen door Praag, dan kun je dat lekker doen. Geen enkele route staat vast en als je liever niet vecht of bluft, dan kun je vast wel ergens via een kruipruimte naar binnen. Daar zit ook meteen een probleem. Het rondlopen is zo leuk, dat de hele hoofdmissie mij gestolen kon worden. En als je even geen zin hebt in de hoofdmissie, dan kun je wel aan de slag aan een van de vele zijmissies. Deze krijg je van de vele mensen die rondlopen. Gelukkig hebben alleen figuren die er toe doen een naam, want anders blijf je iedereen ondervragen in de hoop dat zij een missie voor je hebben.

Op een gegeven moment moet je toch wel eens in actie komen. Afhankelijk van je speelstijl kun je nog steeds kiezen of je schietend, sluipend of bluffend de situatie aanpakt. Ga er maar niet van uit dat je, als je een speelstijl helemaal tot in de puntjes hebt uitgewerkt, daar steeds mee weg komt. De hele wereld ligt niet vol met ammunitiedozen, niet iedereen zal in je gladde praatjes trappen en soms is de beveiliging te goed om er doorheen te sluipen. Maar dat betekent niet dat Eidos er alles aan gedaan heeft om je het makkelijker te maken. Zo is het coversysteem aangepast zodat je zelf kan beslissen hoe je loopt. (Goed afgekeken van The Division.) En natuurlijk zijn de onderhandelingen weer terug. Deze keer zijn die ook makkelijker geworden. Met de juiste Aug kun je emoties aflezen en alle gesprekken tot een juist einde brengen. Of juist niet...

Uiteraard heeft de wereld ook niet stil gezeten en kan Jensen nu zeven nieuwe gadgets inzetten die het de speler makkelijker moeten maken. Zo is de nieuwe Focus Enhancement handig voor schietgrage spelers. Daarmee wordt de tijd vertraagd en kun je makkelijker gericht schieten. Voor iedereen die van hacken houdt, is de Remote Hacking Tool een uitkomst. En voor iedereen die makkelijker wilt sluipen, is de Icarus Dash de uitkomst. Dankij het nieuwe controllerschema speelt Mankind Divided prima weg. Zo wordt Jensen toch nog handiger dan een Zwitsers zakmes.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Jawel hoor. In het begin worden er zoveel namen in je gezicht gegooid dat je hoofd ervan nog een half uur na spint. Ook is het jammer dat je de keuzes die je in Human Revolution hebt gemaakt, niet mee kan nemen naar Mankind Divided. De A.I. heeft zijn zwakke momenten. Zo willen ze nog wel eens dom achter elkaar tegelijk door dezelfde deur heen rennen terwijl je ze één voor één afmaakt. En als ze schieten, dan schieten ze alsof ze allemaal Olympisch goud hebben gewonnen in de biatlon.

De PlayStation 4-versie van het spel ziet er gemiddeld uit. Het is niet als een game van op een last-gen console, maar het haalt het niet bij wat wij tegenwoordig zien. Het lijkt wel of alle uren in de pc-versie zijn gestopt. Met een goede videokaart ziet het Mankind Divided er een stuk beter uit. Het lijkt ook wel of er de interface en besturing met muis en toetsenbord in gedacht is gemaakt. Zo kun je makkelijker van wapens switchen in de pc-versie dan de console-versie. Komt daar nog eens bij dat de knoppencombinaties op de console soms tergend moeilijk zijn om uit te voeren of er dubbel in zitten.

Maar laat dat je niet weerhouden om niet Deus Ex: Mankind Divided te spelen. De game straalt een lekker cyberpunk sfeertje uit en doet het bijna op alle vlakken goed. En als je na 20 uur klaar bent met de maingame, kun je altijd nog wat uren steken in Breach. Deus Ex: Mankind Divided heeft alles aan boord wat de vorige game zo goed maakte, verbetert wat er niet lekker liep en heeft dat in een nieuwe game gegoten.

• Verhaal is weer ijzerstrak
  • Leveldesgin staat als een huis
  • Nieuwe gadgets zijn wreed