Blu-ray: 10 Cloverfield Lane

Stel je voor dat je gewond wakker wordt in een krappe schuilkelder die je moet delen met een geestelijk instabiele John Goodman die je ervan probeert te overtuigen dat de aarde wordt aangevallen door buitenaardse wezens. Het overkwam Mary Elizabeth Winstead in haar rol als Michelle in 10 Cloverfield Lane, een film die zich grotendeels afspeelt in een schuilplaats aangelegd door een paranoïde prepper.

Michelle is in het begin van de film te zien terwijl ze haastig haar koffers pakt en in haar auto wegstormt. Tijdens het rijden wordt ze gebeld door ene Ben, die haar probeert te overtuigen om terug te keren. Het is de laatste keer dat ze iets van Ben hoort, want een moment later crasht Michelles auto en verliest ze het bewustzijn. Wanneer ze eenmaal wakker wordt blijkt ze opgesloten te zitten in een sobere ruimte die verdacht veel weg heeft van een gevangenis. Michelle blijkt onvrijwillig te zijn opgenomen in het keldertje van Harold (Goodman), een strenge en eigenaardige man die ter voorbereiding op een nucleaire oorlog of buitenaardse aanval een schuilkelder heeft aangelegd inclusief noodrantsoen om lange tijd ondergronds te verblijven.

10 Cloverfield Lane is een duistere thriller geproduceerd door kaskrakerkanon J.J. Abrams, die in 2008 met de sci-fi-horrorfilm Cloverfield kwam. Hoewel deze film daar geen officiële opvolger van is, spreekt Abrams zelf van een 'bloedverwant' of spirituele opvolger. John Goodman, Mary Elizabeth Winstead en John Gallagher zijn de drie hoofdpersonen die met elkaar opgescheept zitten in een ondergrondse schuilkelder terwijl er zich in de buitenwereld naar verluidt vreselijke dingen afspelen. Wat de film het beste doet is de kijker in een voortdurende staat van onwetendheid laten verkeren: bij prepper Harold zit overduidelijk een steekje los, maar op bepaalde momenten lijkt er in zijn doemscenario's toch een kern van waarheid te schuilen. Is deze vent compleet gestoord en is ontsnappen de beste keuze, of is er wel degelijk iets veranderd boven de grond? Die onzekerheid blijft tot het einde van de film knagen waardoor de spanning continu aanhoudt. Zelfs de scènes waarin het gezelschap samen aan het avondeten zit bevatten een uiterst ongemakkelijke sfeer, waarin het gevoel je bekruipt dat de instabiele Harold ieder moment kan ontploffen.

Het acteerwerk van John Goodman als doomsday-prepper is ijzersterk. Harold is een serieus persoon, sober doch gepassioneerd. Hij vindt dat Michelle hem dankbaar moet zijn omdat hij haar leven gered zou hebben. Zijn instabiele persoonlijkheid zorgt ervoor dat hij in no-time kan omslaan van de kalmte zelve naar een uitbarsting van woede. Fans van Goodman zullen die uitstekende stemmingswisselingen herkennen uit films als The Big Lebowski met de bekende bowlingscène (Over the line!), of Barton Fink met de scène in de brandende gang (I'll show you the life of the mind!). Ook Mary Elizabeth Winstead doet het prima als dappere chick die niet terugdeinst om van zich af te bijten. Winstead maakte eerder naam met rollen in Death Proof, Live Free or Die Hard en Scott Pilgrim. John Gallagher Jr. heeft als dom boertje een vrij nietszeggende rol. Hij speelt de simpele Emmet die samen met Harold de schuilkelder heeft gebouwd waarin ze vertoeven.

Het beste is om zonder voorkennis in de film te stappen. Hoewel het verleidelijk is om uit te zoeken wat de overeenkomsten zijn tussen deze film en Cloverfield uit 2008, is dat sterk af te raden om spoilers te voorkomen. 10 Cloverfield Lane is een zeer goede thriller die de aandacht onafgebroken weet vast te houden en herbergt bovendien een paar WTF-momenten die een boel gespreksstof zullen opleveren onder de fans.

De blu-ray beschikt over de volgende extra's:

• Commentaar van regisseur Dan Trachtenberg en producer J.J. Abrams
  • Cloverfield Too: een soort samenvatting van het plot en de totstandkoming van de film