Kygo - Cloud Nine

Met 'Firestone' was er opeens een nieuwe speler in het spel, en dat was de Noorse Kyrre Gørvell-Dahll, ofwel Kygo. Na een geruime tijd op tour geweest zijn, en op die tour onder andere de Heineken Music Hall twee keer uitverkocht te hebben, was het toch echt tijd geworden voor een album. Dat is er nu in de vorm van Cloud Nine en hier volgt alvast een tipje van de sluier: het is retestrak.

Op de intro na staan op Cloud Nine enkel samenwerkingen, ook wel collabs genoemd. Hiermee volgt Kygo onder andere Calvin Harris, die er voor zijn laatste album ook voor koos om alleen maar gezongen tracks uit te brengen. Gevolg hiervan is dat er geen remixes te vinden zijn op het album, iets waar Kygo en vele dj's uiteindelijk bekend mee zijn geworden. Een voordeel daarvan is dat zo'n album meestal gevuld is met hits, want op de radio zijn nou eenmaal vaker gezongen nummers te horen. Het resultaat blijkt vooral uit het nummer 'Fragile', waarin rapper Labrinth de vocals verzorgd. Dat nummer zorgt voor een lichte kippenvelaanval, omdat het zo mooi wordt aangevuld met de zachte bassline van de dj.

Een ander voorbeeld hiervan is 'Fiction', ook een track die al eerder te horen was op verschillende radiostations. Het begint langzaamaan met het gitaarspel van de virtuoos Tom Odell, maar slaat al snel om naar de tevens grandioze beats van Kygo. Er wordt een tempo ingebracht dat heerlijk in het gehoor ligt en ervoor zorgt dat het hoofd direct mee gaat bewegen met het nummer. Van die beweging is 'Raging', samen met Kodaline, ook een voorbeeld. Opvallend is dat een band als Kodaline zich heeft laten inspireren door dancemuziek, mede als er gekeken wordt naar het genre muziek waarin Kodaline meestal functioneert. Dat vormt echter geen belemmering, ook dit is weer een geslaagde samenwerking.

Minder geslaagde samenwerking zijn er natuurlijk ook. 'Happy Birthday', met John Legend is er een die gewoon niet van de grond komt. Dat kan aan het nummer zelf liggen, maar het lijkt een samenloop van omstandigheden te zijn. Hits als 'Firestone' en 'Stole the Show' zijn overigens ook over het album verspreid, iets dat misschien als enigszins makkelijk vullend gezien kan worden. Kygo staat aanstaand weekend op Pinkpop en er is geen twijfel over mogelijk dat hij met dit materiaal als basis een geweldigde show neer gaat zetten en het publiek de Mainstage met een voldaan gevoel kan verlaten.