Blu-ray: Game of Thrones (seizoen 5)

Het is nog steeds een van de meest populaire televisieseries van dit moment. Elk nieuwtje rond deze serie laat de wereld op zijn grondvesten schudden en laat fans schuimbekken. Het vijfde seizoen was opnieuw een bewogen seizoen, met een aantal gebeurtenissen die diepe gevolgen zullen hebben voor het zesde seizoen, dat over precies drie weken zijn première beleeft op thuishonk HBO. Het is na dit seizoen de vraag of het zevende seizoen het verhaal een einde zal geven of dat er nog een seizoen achteraan komt. De uitgaves op blu-ray zijn altijd een mooie manier om weer helemaal bij te zijn met het nieuwste seizoen, inclusief een indrukwekkende hoeveelheid aan extra's. Succes gegarandeerd?

In de uitgebreide recaps op FOK! die elk seizoen weer verzorgd worden door Roberto_BOZ werd al meer dan eens duidelijk dat het menens was dit seizoen, en dat dat zoals de kijkers inmiddels gewend zijn van deze serie weer een flink aantal mensen fataal is geworden. En toch was er kritiek op dit seizoen, zowel van de fans als van critici. Het zou te weinig inhoud hebben en te makkelijk zijn. Het is zeker zo dat het vijfde seizoen niet het beste seizoen tot nu toe uit het rijtje is, maar dat er genoeg inhoud was is zelfs een understatement. De makers hebben opnieuw voor elkaar weten te krijgen dat na elke aflevering de kijker zich op het puntje van de stoel bevond en soms zelfs met open mond. Dat een serie misschien iets gas terugneemt naarmate het vordert, is iets wat al meerdere malen is voorgekomen, en wat er voor zorgde dat een volgend seizoen juist het daarvandaan weer grandioos op weet te pakken. Dit is hoogstwaarschijnlijk ook het geval bij makers David Benioff en DB Weiss. Deze mannen hebben constant de lat onmetelijk hoog gelegd en dat is ze misschien in dit seizoen soms duur komen te staan.

Dat elke uitgave van Game of Thrones op blu-ray tot nu toe een welgevulde lijst met extra's bevatte was altijd weer een mooie toevoeging om bij te komen met het huidige seizoen. Ook met het vijfde seizoen is er weer genoeg te kijken nadat de credits van de aflevering zich laten zien. Zoals bij vorige seizoen zijn er een aantal featurettes gewijd aan de historie van de Huizen. Een interessante featurette is The Dance of Dragons, dat het verhaal achter de burgeroorlog die ervoor zorgde dat de draken voorgoed verdwenen vertelt. Een bepalende aflevering dit seizoen was Mother's Mercy. De schrijvers van de serie en het gehele team nemen de kijker mee achter de schermen om te laten zien hoe de spetterende seizoensfinale geschreven en gefilmd werd; welke problemen bracht dat met zich mee en voor welke uitdagingen kwamen zij te staan? Alle vragen worden beantwoord. Een ander interessante documentaire is The Real History Behind Game of Thrones, waarin George R.R. Martin uitlegt waar hij zijn inspiratie vandaan haalt. De serie blijkt deels gebaseerd op echte gebeurtenissen uit het verleden. Zoals altijd is er ook audiocommentaar beschikbaar bij elke aflevering en een gids met achtergrondinformatie. Tevens is de documentaire A Day in the Life toegevoegd, die door de makers op internet werd geplaatst als een cadeautje voor de fans. Deze half uur durende docu geeft een fantastische kijkje achter de schermen bij de gehele productie.

Game of Thrones is een serie die de wereld nog een tijd in zijn greep zal hebben. Met deze uitgave, die ook nog eens mooi in de kast ligt en fantastisch verpakt is in de vorm van een slipcase en een uitvouwende disc-houder, haalt de fan een toevoeging aan zijn collectie in huis en de frequente kijker kan weer achterover gaan zitten en genieten van deze topserie.