Fallout 4-DLC: Automatron

Automatron heeft mij iets laten doen wat ik in vrijwel al mijn playthroughs van 3D-Fallouts niet heb gedaan: companions gebruiken. Companions lopen mij vaak in de weg, doen niet wat ik wil en voelen regelmatig overbodig. Niet alleen heeft Automatron mij companions laten gebruiken: ik heb er ook van genoten.

Fallout 4-DLC1

In Automatron vecht je tegen 'The Mechanist', een figuur die robots de Commonwealth instuurt om de mensheid te redden. Dit klinkt nobel, maar bij het starten van de DLC kom je erachter dat een groep handelaren wordt aangevallen door robots. Heh, wat? Dat klinkt raar. Uiteraard ga je snel op onderzoek uit en probeer je de groep te helpen. Helaas sterft iedereen, behalve één meereizende robot: Ada. Zij vraagt je hulp om The Mechanist op te zoeken en een einde te maken aan de valse robots.

Dit is het verhaal van Automatron in een notendop. Het jammere is dat het niet veel meer diepgang krijgt dan dit. Ada is een eentonige en saaie robot, The Mechanist is een typische vijand wiens verhaal veel meer potentie had en uiteindelijk is Automatron ook maar erg klein. De verhaallijn heeft vier quests en twee nieuwe gebieden om te onderzoeken. Deze zijn ook nog eens vrij klein en lineair van aard, waardoor je binnen een kleine drie à vier uur wel klaar bent. 

Fallout 4 Automatron

Maakt dit Automatron dan een slechte DLC? Nee, dat niet. Zoals ik in de inleiding al meldde heb ik normaal gesproken een hekel aan companions, maar de diepgang die de robots meebrengen heeft dit veranderd. Je kunt al bestaande robot-companions (zoals Curie) aanpassen of een compleet nieuwe robot ontwikkelen. Je bepaalt zelf welke tactiek ze gebruiken, of je gaat voor de verdediging of de aanval, of je gaat voor snelheid of draagkracht, welke kleur en stem robots hebben enzovoorts. Het geeft vrijheid die vorige companions niet hebben gekregen en dit maakt het ook daadwerkelijk leuk om met companions te reizen. In de toekomst zou Bethesda dit moeten toepassen (in welke vorm dan ook) op alle companions. Overigens zijn er uiteraard ook nieuwe wapens en armour voor jezelf te vinden, zoals een Mr. Handry-arm en een Tesla Power Armour. Leuke uitrusting om te gebruiken, puur voor de gekheid, die typisch als Fallout aanvoelen.

Overigens een kleine waarschuwing voor mensen die geen punten hebben gestopt in perks als bijvoorbeeld Science en Armorer: het aanpassen van je robots vereist voor sommige van de mods 1, 2 of zelfs 3 punten in deze perks. Heb je deze niet, dan zul je dus niet jouw robots met de maximale vrijheid kunnen aanpassen. Het is dan aan jou om te bepalen of je gaat voor de grind en extra punten of dat je genoegen neemt met een minder sterke robot. 

Uiteindelijk voelt Automatron meer als opvulling van Fallout 4 dan een daadwerkelijke toevoeging. De DLC heeft last van dezelfde zwakke punten als Fallout 4 en maakt hier verder ook geen geheim van. Het is dat het leuk is om met de robots te spelen, anders had de DLC wat mij betreft weinig waarde. Het is te hopen dat de derde DLC (Far Harbor) het allemaal wat grootser aanpakt.

Pluspunten
Minpunten
  • Companions eindelijk leuk
  • Leuke nieuwe wapens
  • Personages niet interessant
  • Storytelling valt tegen
  • Kort
Gespeeld op Xbox One. Ook beschikbaar voor pc en PlayStation 4.