The Division

Het heeft dan even geduurd, maar eindelijk is het dan zover: The Division is uit. De game was al aangekondigd in 2013 met een releasedatum in 2014, maar uiteindelijk verscheen de game met veel horten en stoten twee jaar later dan gepland. Ubisoft heeft daardoor wel veel tijd gehad om de game tot in de puntjes uit te  werken en ondanks de vele vertragingen had de game niet ingeboet aan hype. Maakt the Division ook de torenhoge verwachtingen waar?

The Division1

The Division speelt zich af in New York waar een uitbraak is van Green Poison, een variant op de dodelijke pokkenziekte. Miljoenen zijn ziek of gestorven, wat als gevolg heeft dat heel New York nu onder quarantaine is en niemand de stad in- of uitkomt. Als gevolg daarvan breken in heel New York rellen uit en de Joint Task Force (JTF) kan de rellen niet alleen bestrijden. Daarom roept de Amerikaanse overheid de hulp in van een elite-eenheid onder de naam Division om de orde te herstellen.

New York is je speelplaats in The Division, en Ubisoft heeft duidelijk zijn best gedaan om de stad tot in de puntjes uit te werken. The Division maakt gebruik van de nieuwe Snowdrop-engine en de resultaten zijn verbluffend. In tegenstelling tot veel open-world games is er in The Division nauwelijks een herhaling van assets te vinden en het oog voor detail is fantastisch. Daarnaast is Ubisoft er goed in geslaagd om een sfeer neer te zetten die zo kenmerkend is voor de Tom Clancy-games: science-fiction, maar ook een scenario dat zo maar werkelijkheid had kunnen zijn. In plaats van een bruisende miljoenenstad is New York nu een onheilspellend gebied geworden waar alles op het eerste oog normaal lijkt, maar waar een onheilspellende sfeer hangt. Dit benadrukt ook nog eens dat de ziekte die de stad beheerst een stille moordenaar is die overal loert.

The division2

Tijdens het spelen van de missies of als je kuiert door de straten kun je een team van maximaal vier spelers samenstellen die zowel kunnen bestaan uit vrienden als vreemden. Om de co-op aan te moedigen heeft Ubisoft een matchmaking-systeem toegevoegd, wat een welkome toevoeging is. Hoewel missies schalen in moeilijkheid afhankelijk van hoeveel spelers er mee doen, zijn voornamelijk de verhaalmissies ondoenlijk zonder de hulp van een aantal andere agenten. Ubisoft heeft beseft hoe belangrijk co-op daarom kan zijn in The Division en daarom is het ook een groot pluspunt dat matchmaking zo goed werkt. Je staat maximaal 30 seconden te wachten totdat je een team hebt en dan is het gaan met die banaan. Het is de vraag of The Division zichzelf niet in de voet schiet wanneer de populariteit afneemt doordat matchmaking veel langer kan gaan duren, maar zolang je een vaste groep vrienden hebben waarmee je de missies kan voltooien is er niks aan de hand.

Tijdens de gevechten draait het om het goed gebruik maken van je omgeving, positionering en teamwork. The Division maakt gebruik van voice chat en hoewel ik normaal gesproken geen fan ben van voice-chat in multiplayer, nam elke teamgenoot die gebruik maakte van voice-chat de game uiterst serieus. Daarnaast gaf het een enorme kick om samen met je team uit te dokteren hoe je de volgende horde moest nemen. En wanneer je eenmaal aan het vechten bent en je strategie pakt perfect uit, dan voelt dat heel erg goed.

The Division 3

Maar waar de verhaalmissies goed in elkaar zitten, lijken de sidequests weer de typische Ubisoft-formule te gaan volgen: kwantiteit boven kwaliteit. Aan sidequests geen gebrek in The Division, maar ze worden heel snel repetitief en lijken vooral te bestaan uit gegijzelden redden, goederen verdedigen en de JTF uit de brand helpen. Bovendien zitten er tussen de verhaalmissies nog behoorlijke gaten in het level, dus je bent gedoemd om de sidequests te grinden - of je moet bereid zijn de oude verhaalmissies opnieuw te doen op een hogere moeilijkheidsgraad.

Maar de sidequests zijn niet het enige gameplay-element dat repetitief is. De vijanden waarmee je aan het knokken bent in The Division bestaan uit drie groepen - de Rikers, de Cleaners en de Last Man Battalion - maar afgezien van een enkele variatie heeft elke groep drie standaardunits in de vorm van man met geweer, man met bijl/honkbalknuppel en man met granaat. Die drie standaarden vragen geen speciale benadering: je schiet ze gewoon neer, en wanneer je sterft in The Division is het vaak te wijten aan het feit dat er simpelweg te veel vijanden waren. Daarnaast lijken je tegenstanders wel halfgoden als je ziet hoeveel kogels ze kunnen incasseren voordat ze eindelijk hun laatste adem uitblazen en ze lijken totaal geen last te hebben van kogels in plekken zoals armen en benen. Pas wanneer de health bar helemaal leeg is schijnen je tegenstanders de impact van je kogels te merken, en dan heb je al een heel magazijn in ze geleegd.

The Division3

Je verdient ervaring en credits tijdens de missies, maar waar iedereen echt voor gaat in The Division is de loot. De wapens en items in The Division hebben een tier-systeem met oplopende zeldzaamheid van worn, standard, specialized, superior en high-end, en aan elk wapen is een bonus bevestigd die je armor, firearms (damage per second), stamina (health) of electronics (de effectiviteit van je skills) verhoogt. Dit nodigt uit tot passen en meten van je stats, waarbij je bijvoorbeeld kan gaan voor een heel specifieke build of toch iets wat meer hybride is. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog vele mods aan je wapens vast te maken die je wapen nóg beter kunnen maken, en in heel New York zijn ook nog eens blueprints te vinden waarmee je je eigen wapens en gear in elkaar kunt zetten. Kortom, het craft-en lootsysteem is ontzettend uitgebreid en zet je aan tot een zoektocht naar de beste gear en blueprints om je agent uit te rusten met spullen en wapens van de beste kwaliteit.

Maar wat je personage echt uniek maakt is niet de loot, maar de skills. De skilltree in The Division is opgedeeld in skills (actieve abilities met een cooldown), talents (passieve abilities die geactiveerd worden in een bepaalde situatie) en perks (passieve abilities die altijd actief zijn).  Alle subsecties zijn weer opgedeeld in drie takken: medical, security en technology. Er zijn 12 skills, 24 talents en 40 perks, en het aantal mogelijkheden is eindeloos. Je skills speel je vrij door bepaalde missies te voltooien waardoor je supplies verdient, waarmee je de medical wing, security wing en technology wing kan upgraden in je basis en zo nieuwe skills vrijspeelt. Niet tevreden met je skillset of je talents? Dan kun je elk moment kosteloos switchen, iets waar ik een groot fan van ben omdat ik graag experimenteer met mijn builds.

The Division 4

Wanneer je aan het einde van het spel komt kun je losgaan in de Dark Zone. De Dark Zone is een player-versus-player gebied waar de beste loot te vinden is, maar wat uiteraard ook gepaard gaat met risico’s: want niet alleen tegenstanders proberen je te doden, maar ook je teamgenoten kunnen besluiten dat ze het zat zijn en je daarop vermoorden. De Dark Zone is een solide vorm van eindcontent, maar daarmee is het ook de enige vorm van eindcontent die The Division te bieden heeft. Geen fan van PvP? Pech gehad - en de PvE-eindcontent in de vorm van raids komt pas bij de release van de eerste DLC. Voeg daarbij toe dat de DLC de eerste maand van release alleen speelbaar is voor Xbox One-gebruikers en je kan je afvragen of Ubisoft niet een groot deel van de community van The Division buitensluit.

Daarnaast is The Division ook niet vrij van bugs. Ik ben geen glitches tegengekomen die de game braken (alhoewel ik verhalen heb gehoord van mensen die door de map zijn gevallen), maar ik heb in een missie meegemaakt dat de geweren los van mijn teamgenoot zweefden. Amusementswaarde terzijde, dit zijn glitches die niet kunnen in een game met een budget zoals The Division.

The Division is, al met al, een solide game. Ubisoft heeft duidelijk kosten noch moeite gespaard om New York zo mooi mogelijk neer te zetten en iedere gamer die een liefhebber is van graphics zal zijn vingers aflikken bij al die pracht en praal. The Division moet het echt hebben van co-op, maar gelukkig is die goed toegankelijk door middel van een matchmaking-systeem. Daarnaast is de enorme variëteit aan loot en skills voldoende om zelfs spelers met een hoog level lang bezig te houden met het uitdokteren van welke build nou het beste voor hen werkt.

Het is alleen jammer dat Ubisoft het erg op safe speelt met The Division. De sidequests lijken hetzelfde patroon te volgen als beproefde franchises zoals Far Cry en Assassin’s Creed, waarbij er genoeg te doen is maar het meer voelt als een irritant karweitje dan een quest, en als je een beetje tempo wilt maken in het verhaal kun je verwachten dat je veel van deze sidequests moet doen. Wellicht waren de quests nog een beetje te doen geweest als de vijanden interessant waren geweest, maar het zijn allemaal figuren zonder identiteit die er alleen maar zijn om neergeschoten te worden. Zonde, want de wereld van The Division en zijn facties zijn interessant genoeg.

Ubisoft is niet in de klassieke valkuil getrapt door geen eindcontent in te plannen voor een game met zo’n nadruk op multiplayer zoals The Division, maar wanneer PvP je niet aanstaat val je al snel buiten de boot. The Division is een erg leuke game voor een luie avond op de bank wanneer je een lekker potje wil knallen, maar het is niet de revolutionaire ervaring die ons drie jaar lang is beloofd.

• New York tot in het kleinste detail nagemaakt
  • Matchmaking erg toegankelijk
  • Toffe setting