The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

The Legend of Zelda: Twilight Princess kreeg erg veel negatieve reacties. De wereld zou leeg zijn, het verhaal niet te begrijpen, de personages en dungeons slaan nergens op en het geheel lijkt te veel op Ocarina of Time. Voor mij is Twilight Princess een sterke Zelda-titel, dus ik was blij met de aangekondigde remaster.

The Legend of Zelda: Twilight Princess HD (Foto: Nintendo)

Voor wie nog niet bekend is met Twilight Princess: in de game speel je uiteraard als Link. Dit keer niet in één of ander kleurenfestijn (ik kijk naar jou, Wind Waker), maar in een wat grauwere setting, waarin duidelijk een volwassener sfeer wordt neergezet. Er komen dan ook andere thema's aan bod, zoals ontvoering van kinderen en moord, maar ook de storytelling is anders. Het sfeertje moet je liggen, maar na Wind Waker was het een logische keuze die mij goed beviel.

Je gaat al gauw op pad om de ontvoerde kinderen te zoeken, maar wordt helaas de Twilight Realm ingezogen. Hierin transformeer je niet in een konijn, maar in een wolf. Je wordt gevangen genomen en vanaf dat moment heb je nog maar één steun en toeverlaat: Midna. Jullie avontuur begint hier en zal makkelijk 25 tot 30 uur in beslag nemen zonder alle collectibles te willen zoeken. Mijn vierde playthrough van Twilight Princess (want dat is de HD-remaster) viel meteen weer in goede aarde. De personages vind ik leuk, hoewel ze niet erg diepgaand zijn, en de setting bevalt me. De dungeons zijn gevarieerd en er zijn een aantal interessante twists gemaakt aan bestaande items. Zo is de hookshot nu een clawshot en kun je met de iron boots gebruik maken van magnetische velden. Het zijn subtiele wijzigingen, maar ze brachten wel een geheel nieuwe dynamiek met zich mee, zeker op het gebied van puzzels.

Twilight Princess HD

Maar goed, dit is een HD-remaster dus laten we eens kijken naar wat er eigenlijk remastered is. Het meest opvallende zijn de graphics. Tenminste, dat is de bedoeling. Ik weet nog goed dat de algemene reactie bij de onthulling was: 'ik dacht dat ik keek naar de Gamecube-versie die over zou gaan naar de HD-remaster, maar het was de HD-remaster al.' Daar hoorde ik ook bij. Na het spelen van de game op mijn eigen televisie is mijn mening echter deels bijgedraaid. Nee, het is niet zo indrukwekkend als het zou kunnen zijn (een Wind Waker HD heeft er duidelijk veel meer bij gebaat), maar het geheel oogt veel strakker en is veel rustiger op de ogen. Ik heb voor de grap de Gamecube-beelden nog eens opgezocht en zeker naast elkaar is het verschil groter dan je denkt.

Oftewel: niet zo indrukwekkend als het had kunnen zijn, maar niet zo slecht als de meesten denken. Verder heeft de game op het gebied van gameplay een aantal wijzigingen meegekregen die het geheel wat soepeler maken. Zo zijn een paar 'fetch-quests' ingekort, waardoor je nu minder van de 'Tears of Light' hoeft op te sporen. Persoonlijk vond ik dit nooit echt een groot probleem, maar minder lang hersenloos zoeken is altijd mooi meegenomen. Daarnaast klimt Link nu een stuk sneller, kun je veranderen in een wolf via de Gamepad (in plaats van telkens met Midna te moeten praten), kun je via de Gamepad je items veranderen zonder naar het pauzemenu te hoeven gaan, heb je een grotere wallet (en zit deze vol stop je Rupee's niet terug in de kist!!!) en is er een item toegevoegd die het zoeken van Poe's makkelijker maakt. Oftewel: allemaal wijzigingen en toevoegingen die het spelen prettiger maken.

Ook is de Hero Mode aanwezig, een extra moeilijkheidsgraad voor de game. In deze modus is de wereld gespiegeld (net als de Wii-versie van de game) en ontvang je dubbele schade. Het wordt pas echt leuk als je deze modus speelt met amiibo. Uiteraard heeft de game amiibo-ondersteuning voor The Legend of Zelda-amiibo. Scan je de amiibo in van Ganondorf, dan ontvang je ook dubbele schade en ja: deze twee gaan samen. Heb je zin in een uitdaging, probeer de game dan maar eens uit te spelen als alles vier keer zoveel schade toebrengt. De overige amiibo geven toegang tot bijvoorbeeld hartjes en pijlen. Een unieke amiibo is de Wolf Link-amiibo die de 'Cave of Shadows' vrijspeelt. Deze speelt hetzelfde als de 'Cave of Ordeals', maar dan als Wolf Link. Het uitspelen van deze uitdaging geeft een portemonnee die je maximaal 9.999 Rupee's laat dragen.

Het jammere is dat dit het wel is. Begrijp me niet verkeerd, de wereld van Twilight Princess is groot genoeg met genoeg dungeons om het geheel interessant te houden. Niet voor niets zeg ik dat je er makkelijk 25 uur in kunt stoppen zonder alles te doen en verzamelen. Voor hen die geen fan waren van Twilight Princess is er echter weinig gedaan om de minpunten aan te pakken. Zo voelt de wereld voelt nog steeds leeg aan. Amper vijanden in de overwereld en grote lege vlaktes. Het zorgt ervoor dat je eerder ergens heen warpt dan dat je erheen rijdt op de rug van Epona. Zeker met de extra kracht van Nintendo Wii U had hier iets moois van gemaakt kunnen worden, maar dat is helaas niet gedaan.

De kans is groot dat de doorgevoerde wijzigingen niet genoeg zijn om de criticasters van de originele uitgave over te halen en de game nog een kans te geven. Ik kan de game persoonlijk aan iedereen aanraden, maar je moet voor jezelf nagaan in welke groep je zit. Ben je nog onbekend met Twilight Princess en heb je zin in een Zelda-titel, dan kun je deze gerust kopen.