Hard West

Opgegroeid met een vader die helemaal idolaat was van western-films, heb ik die tik ook meegekregen. Qua games kom je dan een beetje karig uit want echt goede games met een western-sausje zijn er niet veel. Mijn eerste western-game was Gun.Smoke en die heb ik dagen achter elkaar gespeeld. Toen ik Hard West mocht reviewen, was ik dan ook erg blij om te kijken of er eindelijk weer een goede western-game beschikbaar was sinds Red Dead Redemption.

hard west

Ik dacht een traditionele western te gaan spelen, maar naarmate de game vorderde kwam ik bedrogen uit. Het is een mix van schietende cowboys, demonen, zombies en andere bovennatuurlijke dingen. Ik werd hier een beetje door verrast en vond het eigenlijk een domper, maar naarmate ik verder speelde vond ik het eigenlijk wel bij elkaar passen. Je speelt verschillende scenario’s die je kunt spelen op drie moeilijkheidniveaus. Daarnaast heb je nog twee keuzes om het per scenario lastiger te maken. Nadat je een keuze hebt gemaakt, krijg je een comicachtige intro te zien van het scenario dat je speelt. Deze is sfeervol en geeft je meteen het gevoel dat je in het verhaal zit; iets wat ik een voordeel vind bij dit soort games.

Hard West

Het spel zelf lijkt een beetje op Xcom. Je moet jouw personages zo positioneren dat zij een tegenstander kunnen uitschakelen. Je hebt verschillende personages tijdens die verschillende vaardigheden hebben. Hierdoor zijn er meerdere mogelijkheden om je tegenstander aan te pakken. Vooral als je een moeilijkere modus gaat kiezen, zullen deze onmisbaar zijn. Zo kun je kiezen voor een single-shot of meerdere schoten tegelijk. Om je personages sterker te maken, krijg je kaarten. Deze kaarten kun je gebruiken om de vaardigheden van je personage sterker te maken. Denk aan manieren om te schuilen of een bepaalde soort schoten die je kunt doen. Nadeel van het kaartensysteem was wel dat dit totaal niet uitgelegd werd. Hierdoor liep ik in het begin maar wat te doen, iets waar ik achteraf flink spijt van had! Daarnaast kun je je personages ook nog een soort trinket meegeven voor meer bonus.

Hard West

Qua moeilijkheid was dit spel voor mij best pittig. Zelfs in normale modus moest ik vaak opnieuw beginnen omdat ik het level niet haalde. Dit is absoluut een pluspunt ten opzichte van al die one-try-succes-games van tegenwoordig. Naast de standaardscenario’s is er ook nog een soort van open wereld waarin je met NPC’s kan praten, goud kan zoeken etc. Met het goud dat je in de open wereld en in de scenario’s verzamelt, kun je health potions halen of wapens upgraden. De open wereld is ook gelijk een gemiste kans. Je doet daar eigenlijk maar wat zonder dat je een echt doel hebt zoals in de scenario’s. Het komt een beetje over alsof dit er nog even ingestopt is op het einde. Dat is erg jammer want het was een leuke afwisseling op de normale game.

hard west

Hard West is leuk en vermakelijk. Het was lekker om na Xcom even weer zoiets te hebben, maar dan in een Wild West-sausje met bovennatuurlijke elementen. Ik heb erg genoten van de vele mogelijkheden in het turn-based combat gedeelte en vooral omdat ik ook echt mijn best moest doen om erdoorheen te komen. De open wereld had iets meer tijd ingestopt mogen worden. Alhoewel dit zeker niet slecht is, voelt het toch een beetje goedkoop aan ten opzichte van het turn-based combat gedeelte. Ook hadden sommige dingen iets beter uitgelegd moeten worden. Het turn-based combat gedeelte begint keurig met een tutorial waarin alles uitgelegd wordt, maar daarna zoek je het maar uit. Gameplay is top en de hele sfeer (grafisch en geluid) is ook dik in orde. Een prima westerngame in een genre dat toch niet heel erg veel te bieden heeft in de gamingwereld.

• Veel tactische mogelijkheden
  • Sfeer in het spel geweldig
  • Moeilijk soms