Anno 2205

De Anno-serie valt onder mijn favoriete spellen. Anno 1404 en Anno 2070 heb ik helemaal grijs gespeeld en toen Ubisoft met de aankondiging kwam dat Anno 2205 er aan kwam ging mijn hart sneller kloppen. Het is een serie die nog niet kapot gemaakt is zoals met veel van dit soort games in het verleden gebeurd is. De strategische city-builder is altijd een verslavende game geweest met veel mogelijkheden.

Anno 2205

Anno 2205 is zoals de titel al aangeeft wederom in de toekomst. De wereld is veranderd en grote bedrijven hebben alles overgenomen. Je moet als CEO aan de slag om te proberen grondstoffen op aarde te vergaren om uiteindelijk naar de maan te gaan. Dit is wat deze Anno vooral anders maakt dan de andere delen. Er is dit keer duidelijk gekozen om meer nadruk op de sanbox-mode te leggen dan op het verhaal zelf. Ja, er is wel een verhaal en je krijgt objectives die je moet halen, maar de nadruk ligt er niet op. Het is meer om je een doel te geven en je een bepaalde richting op te sturen dan dat het echt moet. Hiermee begint Anno echt meer een city-builder te worden dan dat het voorheen was. In mijn ogen is dit een pluspunt want in het verleden was het vaak een lineair verhaal dat daarna abrupt ten einde kwam. Nu heb je meer vrijheid in hoe je hiermee om wil gaan.

anno

Alles draait uiteindelijk om grondstoffen. Je beheert op een gegeven ogenblik drie gebieden: Temperate Zone, de Arctic Zone en de Lunar Zone. Deze drie gebieden hebben allemaal hun eigen grondstoffen en manier van bouwen omdat je te maken hebt met andere omgevingen en het klimaat. De Temperate Zone is een groen gebied met veel water. Dit gebied is eigenlijk waar je meeste inwoners zullen zijn. De Arctic Zone is een koud poolgebied waar je goed moet nadenken qua planning van je stad. Je moet ervoor zorgen dat iedereen genoeg warmte heeft om daar te kunnen leven. Om dit te doen moet je op een bepaalde manier bouwen. Op de maan in de Lunar Zone ben je vooral bezig om je mensen te beschermen tegen stralingsgevaren die je hebt in de ruimte en meteorietinslagen. Je zult merken dat je in het begin even je weg moet vinden om dit voor elkaar te krijgen, maar zodra je eenmaal snapt hoe je wat waar moet plaatsen stelt dit eigenlijk niet zo heel veel voor. Het klinkt complex maar dat is het totaal niet.

anno

Wat wel leuk is, is de toevoeging van modules aan je gebouwen. Je hoeft nu niet het gebouw tien keer te maken om extra grondstoffen te krijgen. Je hebt nu de optie om je gebouwen uit te breiden met modules. In het begin merk je dat je daar geen rekening mee gehouden hebt en wordt het dus een rommel. Gelukkig kun je kosteloos al je gebouwen verplaatsen.

De grondstoffen die je vergaart in de verschillende gebieden zijn ook meteen je hoofddoel in het spel. Je moet de inwoners in de verschillende gebieden tevreden houden, maar omdat je niet alle grondstoffen uit een gebied kan halen moet je handelsroutes opzetten. Hier zit ook de grootste uitdaging. Naarmate je groter wordt zal de vraag alleen maar toenemen en zoals in alle spellen in het genre zul je dit goed in de gaten moeten houden. Doe je dit niet dan belemmer je je groei.

anno

Uiteraard ben jij niet het enige bedrijf dat een nederzetting op de maan gaat bouwen. Er zijn ook andere bedrijven druk bezig om hetzelfde te doen als jij. Enige nadeel is dat hier eigenlijk wel meer tijd in gestopt had kunnen worden. Ik had tijdens het spel niet het idee dat ik echt heel hard met anderen aan het strijden was. Je kan wel gebieden overnemen van een ander, maar veel spanning levert dit niet op.

anno

Het laatste punt dat mij opviel in deze versie van Anno was dat oorlog geen noodzaak meer is, maar optioneel. In de vorige delen was oorlog voeren ook niet de hoofdzaak, maar nu is het echt bijzaak. Je zou zelfs het spel kunnen spelen zonder dit te doen. Het gaat er namelijk om hoe goed jouw bedrijf is. Hoe beter dat is, hoe meer je voor elkaar krijgt zonder ook maar een soldaat ergens heen te sturen. Het kan wel, maar heel ingrijpend is het niet om ergens met je vloot de aanval in te zetten. Ik gebruikte het meer om zelf even die extra grondstoffen te pakken om de boel een beetje te versnellen.

anno

Anno 2205 is een leuk spel dat heel wat uren vermaak zal opleveren. Probleem is alleen dat als jouw bedrijf eenmaal alles heeft bereikt wat er valt te bereiken, het eigenlijk heel saai wordt. Doordat het geen multiplayer is heb je ook geen andere mogelijkheden om iets te doen. De grondstoffenhandel zit prima in elkaar en lijkt goed in balans te zijn en geeft je genoeg te doen tijdens het spel zelf. Grafisch is het allemaal pracht en praal, alleen moest ik hem wel op mijn krachtpatser spelen want anders was de lag groot, ook op de lage settings. Voor de fans en nieuwe spelers is het een absolute aanrader, alleen hoop ik dat er nog wel een expansion komt die meer diepgang biedt in de competitie tussen bedrijven en het RTS-gedeelte iets meer nut geeft.

• Grafisch heel mooi
  • Handel systeem is uitdagend
  • Verschillende plekken tegelijk