Transformers: Devastation

Transformers: Devastation is een terugkeer naar de Transformers van de jaren 80, toen het nog een grappige tekenfilm was. Het is back to the basics: Optimus Prime en Megatron krijgen het met elkaar aan de stok. Het resultaat zijn kleurrijke knokkende robots die elkaar een kopje kleiner maken. Eindelijk, de echte Transformers zijn terug.

De gamesindustrie heeft dé oplossing gevonden voor games of franchises die in zwaar weer verkeren: geef het aan PlatinumGames. In maar een klein jaartje met nog een kleiner budget weet de enorm getalenteerde Japanse studio van niets goud te maken. Ze deden het eerder met Metal Gear Rising en nu is Transformers aan de beurt.

PlatinumGames speelt wel een beetje vals, het leent namelijk voor deze game veel van de eigen catalogus. Fans van de studio zullen de gameplayelementen in Transformers gelijk herkennen. Knokken lijkt op Bayonetta, waarbij op het juiste moment een klap ontwijken een soort bullet-time triggert die alles om je heen versloomt. Schieten daarentegen lijkt op Vanquish. Je 'glijdt' als het ware door de gevechtszone in de voertuigmodus terwijl je op je vijanden vuurt.

De mix tussen knokken en schieten werkt gelukkig uitstekend. Daarbij hebben klappen enorm veel impact dankzij een goede combinatie van animaties, geluid en visuele effecten. Als je met Optimus Prime in vrachtwagenmodus tegen een andere robot ramt, voelt het echt alsof twee metalen reuzen tegen elkaar aan zijn geknald. Het is duidelijk, PlatinumGames zijn experts in het maken van lekker spelende actiegames.

PlatinumGames heeft ook de look en de geest van de Transformers van weleer goed benaderd. De bonte cel-shaded graphics en de stripboekachtige effecten creëren een heerlijk cartoony uiterlijk. Het verhaal is lekker simpel. Megatron en zijn Decepticons werken samen met de Constructicons om de wereld over te nemen. Een team speelbare Autobots moet ze tegenhouden. Het is allemaal wat kinderlijk, maar ook zelfbewust. Voor fans is het alsof ze een verhaal van een paar afleveringen spelen.

Een paar afleveringen resulteert wel in een relatief korte game. Je hebt binnen vier-vijf uurtjes het verhaal uitgespeeld. Het is ook duidelijk dat dit spel met een beperkt budget is gemaakt. Je zit het grootste gedeelte van de game in een ietwat saaie stad met simpele geometrie, waarbij gebouwen en andere elementen veel gerecycled worden. De hoeveelheid types vijanden is ook beperkt, al worden ze telkens in nieuwe combinaties gebracht. Het is duidelijk dat PlatinumGames niet het geld kreeg om de variatie en spektakel te creëren die je bijvoorbeeld wel in Bayonetta 2 ziet.

De game maskeert de korte spelduur op slimme wijze. Devastation zit vol RPG-elementen die de speler motiveren om de game meermaals door te spelen. Met vijf speelbare personages - Optimus, Bumblebee, Sideswipe, Wheeljack, and Grimlock - die je kunt levelen, met allerlei zeldzame wapens die je in kisten kunt vinden en met het rankingsysteem dat je na elke gevecht beoordeelt (zoals bekend van games van deze studio). Aan de andere kant moet je te veel bracktracken en is de extra challengemodus zeker niet zo sterk als de extra modi in andere titels.

Transformers: Devastation is de beste Transformers-game aller tijden. Nou was de competitie niet bepaald sterk, maar voor fans van de pre-Michael Bay era is deze game echt een prachtig nostalgietripje. Helaas wordt de potentie van de game tegengehouden door een beperkt budget, waardoor het ietwat kort en repetitief wordt. Hopelijk geeft Activision na dit succesvolle experiment PlatinumGames een grote zak geld voor een fantastische sequel.

• De echte Transformers zijn terug
  • Heerlijke actiegame van PlatinumGames
  • Alsof je een paar afleveringen speelt