Blu-ray: Jurassic World (3D)

Het is tot nu toe de succesvolste film van het jaar en wist meer dan 1,6 miljard dollar wereldwijd op te brengen. Dit misschien enigszins tegen de verwachtingen van de makers in, die met de film enkel en alleen de franchise op een passende manier weer nieuw leven wilden inblazen. Aan het roer staat Colin Trevorrow, die zijn furore maakte met de kleine film Safety Not Guaranteed. Hiermee kwam hij in het vizier bij Steven Spielberg, de geestelijk vader van de franchise. Een samenwerking was geboren en ze konden aan de slag. Of het net zo goed werkte als dat het in de bioscoop deed, is iets waarvoor op blu-ray-expeditie gegaan moet worden.

Al eerder behaalde de film dus succes in de bioscoop, echter, de trend van de afgelopen jaren lijkt wel alsof een film het dan minder goed lijkt te doen op het kleinere scherm, althans die vrees is aanwezig bij het publiek. Zo werd er veelal afgeraden om films als Gravity en Interstellar, maar ook de Planet of the Apes-films thuis te bekijken, omdat er niet dezelfde ervaring gecreeërd zou kunnen worden als op het grote doek. Bij Jurassic World is deze vrees iets minder aanwezig; het enige waar misschien over getwist kan worden is of de angst die de dinosaurusbrullen brachten op het witte doek, dezelfde sfeer thuis kunnen creëren. Mede wanneer de 3D-blu-ray wordt gedraaid, wordt de angst al enigszins weggenomen, omdat 3D thuis op een televisie gewoon net iets beter werkt dan het 3D in de bioscoop. Het kan soms intenser zijn om een 3D-film thuis te kijken.

Zo'n knallende film verdient eigenlijk ook een knallende lijst met extra's, maar daarmee gaan ze misschien iets te makkelijk om met de kijker.

Extra's:

6:08 Deleted Scenes: zevental verwijderde scènes.

8:57 Chris & Colin Take On The World: hoofdrolspeler en regisseur nemen samen een interview af, bij elkaar. Dat móét haast wel een leuk gesprek worden.

29:52 Welcome To Jurassic World: een kijkje achter de schermen. Hoe is de film tot stand genomen, wat waren de uitgangspunten?

16:29 Dinosaurs Roam Once Again: het is tweëentwintig jaar geleden dat we kennismaakten met de dinosaurussen in de eerste Jurassic Park. Hoe zien ze er nu uit, en met welke techniek is er gewerkt om de beesten nog echter te laten lijken?

10:11 Jurassic World: All-Access Pass: nog een kijkje achter de schermen, met als focus onder andere de concept art, dus wordt het verhaal verteld aan de hand van de eerste verhaallijnen en beelden.

2:01 Innovation Center Tour With Chris Pratt: de hoofdrolspeler neemt de kijker mee op stap, door het Innovation Center en mee in de wereld van Jurassic World.

De extra's zijn leuk, maar ook niet meer dan dat. Vooral de 'Welcome To Jurassic World'-featurette geeft de kijker het achter de schermen-kijkje dat het verdient te krijgen bij zo'n avonturenfilm. Het lijstje is daarmee niet indrukwekkend, maar een amusante aanvulling voor degene die nog even niet wil stoppen met kijken na genoten te hebben van de film. De rolprent zelf ziet er fantastisch uit in HD. Voor wie er dan ook van heeft genoten in de bioscoop, is het een feest om weer op expeditie te gaan in de huiskamer.