Destiny: The Taken King

Destiny: The Taken King zet iets recht. Destiny-verslaafden zoals ik kunnen nu eindelijk zeggen dat Bungie's game gewoon goed is, zonder dat daar veel kanttekeningen aan vastzitten. De game heeft daarvoor wel een lange weg moeten afleggen.

Destiny is al sinds de release vorig jaar september een van de meest besproken games van de afgelopen jaren. De MMO-achtige shooter had een waslijst aan makkelijk aanwijsbare minpunten, maar was tegelijk ontzettend verslavend door de heerlijke schiet-mechanieken en de wens om bepaalde loot te krijgen. Voor velen ontstond er al snel een haat-liefde verhouding.

Het verhaal en de missies die daaraan verbonden zijn, waren een aanfluiting. Bazen waren veelal kogelstofzuigers en de game had bovendien te weinig content.  Fans moesten tot december wachten op de eerste (dure) uitbreiding. Dat bleek een voortzetting van de eerder gemaakte fouten. De verhaalmissies waren wederom niet veel aan en ook nog binnen drie uurtjes uitgespeeld. De Crota-raid was tof, maar kleinschaliger dan de eerste raid. De tweede (ook dure) uitbreiding kwam zonder nieuwe raid en voegde amper wat toe aan de game.

De geschiedenis van Destiny is dus niet al te best, daarom is het des te verrassender dat The Taken King (de duurste uitbreiding) zo goed is. Niet voor niets wordt het gezamenlijk met de grote gratis update Destiny 2.0 genoemd. De fundamenten van de game zijn resoluut gewijzigd om het geheel te stroomlijnen. Dat betekent vooral dat de de eindeloze grind zo goed als verdwenen is. Je gaat nu op natuurlijke wijze levels omhoog in plaats van dat je geluk moet hebben met de random loot.

Geluk speelt nu sowieso amper nog een factor. Loot verdien je in deze uitbreiding, in plaats van dat je dezelfde missies en raids moet grinden tot je een keer geluk hebt. De meeste nieuwe exotic wapens, de hoogste klasse geweren, kun je via lastige missies verdienen. Destiny doet hiermee iets dat het hiervoor niet deed: het beloont de speler voor de tijd en moeite die hij of zij erin steekt.

The Taken King-content is het beste wat Destiny te bieden heeft. De verhaalmissies worden nu vaak vergezeld met toffe cinematics. De personages die je toespreken zijn ook geen houten planken meer, maar proberen zelfs af en toe een grapje te maken. Het is niet van bijster hoog niveau, maar Destiny kan zich nu op dat gebied meten met andere grote shooters. De missies zelf zijn ook niet meer zo voorspelbaar en introduceren hier en daar wat leuke mechanieken (sneaken!).

De uitbreiding draait om Oryx, een boosaardige god die je voormalige vijanden (Vex, Cabal en Fallen) tot 'Taken' kan omtoveren. Hiermee krijgen die vijanden verrassende nieuwe vaardigheden. Cabal kunnen nu plotseling je kogels met hun schilden absorberen en op je afvuren. De Vex kunnen ondertussen elkaar beschermen met een speciale aura waardoor je eerst de Vex die de aura creëert moet zoeken en schieten. De Taken lijken in eerste instantie op een simpele palette swap, maar voegen dus veel variatie toe aan de gevechten.

Na de verhaalmissies (waar je iets van zes uur mee bezig bent), wacht er heel veel end-game content. Het bouwt zich allemaal op naar de epische nieuwe raid toe: King's Fall. De nieuwe raid is de grootste tot nu toe. Mijn team van zes man moest maar liefst veertien uur aan de bak om het de eerste keer uit te spelen. De raids maken van Destiny een bijzondere game. Geen andere shooter vraagt zes spelers om zo nauw samen te werken om iets te bereiken. Elke raid is weer een gaming-hoogtepunt geweest en King's Fall is met gemak de beste.

Helemaal perfect is de uitbreiding niet. Ondanks de overvloed aan content vind ik het prijskaartje (40 euro) te hoog. Veel missies hergebruiken toch wel oude gebieden die je al te vaak hebt doorlopen. Bungie heeft verder wel veel van de eerder gemaakte fouten geleerd, maar af en toe is er alsnog een missie waar je veel te veel voor moet grinden. De nieuwe locatie, een grote ruimteschip, is ook niet zo indrukwekkend als de planeten die je eerder mocht verkennen.

Conclusie
Bungie heeft met The Taken King niet alleen nieuw leven in Destiny geblazen, maar gewoon de gehele game gerevitaliseerd. Dat was hard nodig ook, want de game en Bungie zelf dreigden lange tijd af te gaan met een middelmatig product. Bungie toont met deze uitbreiding dat Destiny toch wel een hele bijzondere game kan zijn.

Pluspunten
Minpunten
  • De grind is verdwenen
  • Verhaalmissies zijn eindelijk goed
  • De nieuwe raid is fantastisch
  • Iets te duur
  • Een paar matige missies hier en daar
  • De nieuwe locatie is visueel minder aantrekkelijk
Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor Xbox One, PS3 en Xbox 360.