Terminator Genisys

De reboot van de Terminator-franchise roept gemengde gevoelens op in een film die een hoop enthousiasme toont, maar niet kan bouwen op een stabiel plot. Terminator Genisys is daarmee leuk geprobeerd, maar niet volledig geslaagd.

Het voordeel van klassiekers is tegelijk ook het nadeel ervan: ze blijven tot de verbeelding spreken. Ze blijven een snaar raken. De wereld die erin geschapen wordt is er een waarnaar je wil blijven terugkeren. En dus blijf je dat doen; filmliefhebbers blijven de blu-ray afspelen en filmmakers blijven geïnteresseerd in het weergeven van hun blik op die wereld. Oh en studio's willen graag bekende titels en acteurs terug de bioscoop in slingeren om er lekker aan te kunnen verdienen. Laten we asjeblieft niet vergeten dat de wereld niet alleen maar uit kunstenaars en -liefhebbers bestaat.

Daarom is het ook zo moeilijk om te bepalen of Terminator Genisys een duimpje omhoog of omlaag krijgt. Aan de ene kant is het een terugkeer van een geliefd personage in een geliefde franchise met een verhaal dat een poging doet de wereld opnieuw uit te vinden, te verfrissen. Maar aan de andere kant is het gewoon 'kijk ons een Terminatortje spelen', en dat pakt niet helemaal goed uit.

Terminator Genisys: Emilia Clarke en Arnold Schwarzenegger

Laten we eens bij het begin beginnen: de film streeft ernaar de franchise te herstarten en doet dat door terug te gaan naar het begin: de mensheid verslaat Skynet, maar Skynet stuurt een Terminator naar 1984 om Sarah Connor om te leggen. Het klassieke gegeven. Het wordt nagespeeld in deze vijfde Terminator-film, soms shot voor shot, maar ook voorzien van extra context. Het biedt fans van het eerste uur een alternatieve blik op hoe die momenten zich toen ontwikkelden, en dat is leuk om te zien. Misschien zelfs wel gaaf om te zien. De scènes gaan vervolgens al gauw afwijken van wat James Cameron in 1984 liet zien, en elementen uit de tweede Terminator-film beginnen door te lekken in het verhaal van de eerste. En dan is er een extra T-800 Terminator, die nóg verder naar het verleden was gestuurd en feitelijk Sarah Connor heeft opgevoed om haar klaar te stomen voor, in principe, de gebeurtenissen van de eerste film.

Wie na verloop van tijd de draad in het verhaal verliest kan zich troosten met de gedachte in goed gezelschap te zijn. De film zelf volgt het namelijk ook niet echt meer allemaal. Een verklaring voor de oudere Terminator lijkt er niet te zijn en dat wordt met wat makkelijke dialoog weggewuifd. Er is namelijk meer te doen: Skynet moet nog steeds worden gestopt, en het idee is om de klassieke vijand te stoppen voordat deze ontstaat. Genisys gebruikt daarmee elementen uit nóg een ander hoofdstuk uit de Terminator-franchise, namelijk de tv-serie The Sarah Connor Chronicles, waarin een tijdsprong werd gemaakt en de helden poogden de ontwikkeling van Skynet te stoppen en het ontstaan ervan te voorkomen.

Terminator Genisys blaakt daarom niet bepaald van de originaliteit, al is het geheel wel een interessante samenstelling en is het heus niet onvermakelijk om naar te kijken. Er is namelijk weer een klassieke T-800 in de hoofdrol, met een Sarah Connor en een Kyle Reese. En zij beleven actiescènes die misschien niet het niveau van Cameron halen maar prima voldoen in een dergelijke actiefilm.

Terminator Genisys: Jason Clarke en Jai Courtney

Het is alleen zo jammer dat er niet meer moeite is gestoken in het in elkaar sleutelen van een degelijk verhaal. Zoals gezegd bouwt Genisys op de elementen uit de eerste films en dat is prima, zolang het als inleiding dient om de kijker te tonen dat dit niet de Terminator van vroeger is. Maar de verhaallijn die erop volgt is simpelweg interessanter en beter uitgevoerd in de eerder genoemde televisieserie.

Het plot van Skynet om alsnog zijn eigen bestaan te verzekeren maakt gebruik van het internet en mobiele apparaten. Het is is gebaseerd op wat voor ons actuele, moderne technologie is en daardoor prikt de kijker er te makkelijk doorheen. De manier waarop het wordt ingevuld negeert een oog voor detail of kritische vragen en weet daarom niet te overtuigen. Het gevolg is dat er weinig interesse wordt gekweekt in of Skynet nu wel of niet voet aan de grond weet te krijgen. Wat overblijft is gadeslaan hoe Sarah Connor, Kyle Reese en 'Pops' de Terminator de stappen zetten om Skynet te bestrijden en de manier waarop dat verloopt is even interessant als de gemiddelde actiefilm.

Wat Terminator Genisys wel succesvol weet te doen is de interesse in de legende vergroten. Er worden meer details getoond van de oorlog tussen mens en machine, momenten uit de originele film worden voorzien van context en de alternatieve tijdlijn waarin dit verhaal zich afspeelt leert ons meer over de betrokken partijen. Er is ook ruimte voor humor, die niet altijd even goed landt maar op momenten een goede toon weet te zetten, en er wordt een redelijke poging tot karakterontwikkeling gedaan. De cast weet dit ook afdoende weer te geven; Schwarzenegger is nog steeds de koele, droge Terminator en Emilia Clarke weet met haar schattige voorkomen als Sarah Connor een interessant contrast te geven tussen de onwetende Linda Hamilton uit 1984 en de voorbereide en getrainde strijdster die ze nu is.

Terminator Genisys: T-800

De goodwill die de cast probeert te kweken zakt echter weg in de onduidelijke verhaallijn, waardoor het niet het gewenste effect weet te krijgen. Vragen die de film pretendeert te stellen over wat vrijheid betekent voor de mens blijven daardoor onopgemerkt en de finale maakt weinig indruk. Terminator Genisys is een film, gemaakt door filmmakers die het origineel respecteren, maar door een onderontwikkeld script niet hetzelfde niveau weten te raken. Daardoor heeft de film pieken en dalen, leidend tot zowel enthousiasme als teleurstelling bij de kijker. Het is prima mogelijk om Genisys te beleven als een actiefilm-met-Terminators vol herkenbare momenten, maar de waarheid is dat die momenten niet genoeg zijn om de film te dragen.