Batman Arkham Knight

Als developer Rocksteady een bakkerij zou beginnen, dan zou ik zo bijna de hele toko leegvreten. De vieze gezonde koekjes zou ik dan laten staan, maar de rest zou ik naar binnen slikken als zoete koek. Want jemig, wat is Batman Arkham Knight een vette game geworden.

Het verhaal is an sich niet zo spannend: Gotham City heeft weer wat probleempjes omtrent een paar slechteriken en het is weer aan Batman om deze weer achter slot en grendel te krijgen. Ditmaal is het Scarcrow die een hoofdrol opeist. Hij wil met de assistentie van The Penquin, Harley Quinn en Two Face dit keer echt van de Batman af. Ondertussen kom je er tijdens het spelen van het verhaal steeds meer achter dat er meer gaande is in Gotham waardoor het verhaal een zijsprongetje neemt. Deze miniverhaaltjes sluiten naadloos op elkaar aan, waardoor je nooit het gevoel hebt dat je eigelijk met iets totaal anders bezig bent.

Uiteraard zijn het vechtsysteem en de gadgets hetzelfde gebleven, op een item na, de veelbesproken Batmobiel. En hoe je het wendt of keert, het zorgt er wel voor dat de gameplay wat frisser aanvoelt. Het zorgt voor de hoognodige diversiteit van de missies, want alleen knokken werd toch een beetje saai. Je moet even wennen aan het schakelen tussen de battle- en racemodus, maar ik zou ook niet weten hoe ze het qua besturing beter zouden kunnen doen. Het enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken is dat de camera op sommige momenten zo ver vooruit schiet, dat het sturen een stuk moeilijker aanvoelt. Het voelt dan aan alsof je een rc-auto aan het besturen bent in plaats van een auto. Gelukkig komt dit weinig voor.

Verder kreeg ik continu het gevoel dat Rocksteady nu beter met de open wereld om wist te gaan dan in Batman Arkham City. In het vorige deel was het niet altijd duidelijk waar je naartoe moest. Nu is dat een stuk verbeterd door een groot Batman-logo boven op de missie te zetten in plaats van een klein rookwolkje. Ook krijg je eerder de gadgets waardoor het verplaatsen van plek A naar plek B een stuk makkelijker wordt. Toch miste ik het gevoel dat er ook echt wat in de stad gebeurde. In Batman Arkham Asylum merkte je dat het verhaal ook wat deed met de omgeving, maar dat gevoel kreeg ik nu niet. Misschien kwam dit omdat het verhaal mij steeds naar andere delen van de stad voerde, maar ik had liever gezien dat de stad ook reflecteerde dat er iets gaande was.

Het enige waar ik mee zit is hoe Rocksteady het de moeilijkheidsgraad tijdens het spelen omhoog probeert te gooien. Bij de grote knokpartijen gooien ze steeds grotere en zwaarbewapende criminelen in de vechtring, maar bij de tankbattles met de Batmobiel zit er weinig tot geen variatie in. Daar zoekt Rocksteady het meer in de getallen, als in: steeds meer drones. Daardoor voelen deze battles een beetje saai aan. Wat het nog saaier maakt is dat de drones voordat ze schieten eerst op je mikken met een blauwe laser en die wordt rood zodra je in het vizier staat. Dat laatste zorgt er niet echt voor dat de gevechten spannend worden. Wat wel verbeterd is, zijn de massale knokpartijen. Deze zijn in het hoofdverhaal een stuk minder aanwezig en verplaatst naar de zijmissies en als je ze al tegenkomt, dan krijg je meestal hulp van andere crimefighters.

Het is niet de stad die indruk maakt, het zijn niet de gevechten die dit keer zoveel beter zijn, het is de content die allemaal in de game zit gepropt waardoor deze game zo’n hoog cijfer verdient. Na bijna 20 uur alleen maar focussen op het hoofdverhaal kwam ik erachter dat ik de game pas voor 40% had uitgespeeld. Er is genoeg te doen, en ook als je compleet niets aan het doen bent kom je zo veel easter eggs en Riddler-opdrachten tegen dat je makkelijk over de 50 uur aan content op 1 schijfje hebt. Maar wat het leukste is, zijn de gesprekken van de criminelen die je zo her en der opvangt. Meestal gaan deze over de gebeurtenissen van een paar missies geleden, maar soms gaan ze over de vorige delen. Dat zijn de details die net het verschil maken.

Rocksteady heeft een prachtige, machtige, rijk gevulde taart gebakken en ik ben er nu nog steeds vol van. Bijna alles klopt, van korst tot de kers. Het is jammer dat de bakker met pensioen gaat, want anders stond ik in de rij voor een nieuw puntje taart.

• Grafische prachtig
  • Batmobiel als gadget is awesome
  • Verhaal is weer om je vingers bij af te likken