Final Fantasy X|X-II HD Remastered

Final Fantasy, wie is er niet groot mee geworden? Mocht je iets jonger zijn, of de oudere games niet gespeeld hebben, dan is er al een tijdje een trend aan de gang: remasters. Nu is Square Enix er ook achter dat het helemaal hip is om oude games een nieuw jasje aan te laten trekken en het nog eens te verkopen. Ook Final Fantasy X en Final Fantasy X-II zijn al omgetoverd naar HD. Vorig jaar nog voor PlayStation 3 en PlayStation Vita, en nu dan ook op PlayStation 4.

Ik was sceptisch, maar bij de eerste stappen in de wereld van Spira zie je betere textures, waardoor de personages niet zo afsteken ten opzichte van de blokkerige textures die in de versie van vorig jaar te zien waren. De personages zelf zijn ook verbeterd, met meer details en kleur. Het ziet er allemaal iets mooier uit, waardoor de wereld één geheel lijkt en niet opgekalefaterde personages in een blokkerige wereld. Oké, dit is duidelijk de betere remaster van de twee games.

Natuurlijk is het nog steeds dezelfde content. Dus in het eerste deel ren je lineair door een wereld, waar je eigenlijk geen verkeerde afslag kan nemen. Het enige dat mis kan gaan is het vinden van geheime boeken om de inheemse taal te kunnen lezen, maar voor de rest is het vooral bij het handje houden, tot je verder in het verhaal wat meer zijmissies krijgt. Wat dat betreft lijkt de opbouw van het avontuur op Final fantasy XIII, alleen dan met minder savepoints onderweg.

Het tweede deel is de vreemde eend in de bijt, maar ach het zit erbij, dus waarom niet. De meeste mensen vinden het eerste deel van Final Fantasy X toch de betere. Dit keer kun je ook kiezen tussen de originele soundtrack en de gemoderniseerde, mocht je een voorkeur hebben. Waarom ze dan niet meteen de Japanse stemmen erbij hebben gedaan is dan weer een raadsel, er is dit keer toch opslagruimte genoeg.

Het enige irritante aan deze remaster zijn de bugs. Trophies die spontaan tellen, of juist niet. Zo heb ik de trofee, die je normaal krijgt als je de sterkste baas verslaat, ergens in het midden van het verhaal gekregen. Normaal is dat op het einde van het spel pas mogelijk, maar het ding kwam spontaan op. Een andere trofee wil maar niet opkomen terwijl ik allang voldoe aan de eis. Ook zijn de random gevechten niet random. Er gebeurt heel veel hetzelfde, tot de aantal schadepunten, verkregen items, enzovoort toe. Deze bugs lijken makkelijk op te lossen, maar helaas is er nog geen patch verschenen. Het geeft het gevoel dat ze de port hebben gemaakt en het dan maar zo laten, terwijl ze met wat klein onderhoud de boel gewoon helemaal goed kunnen krijgen.

Voor mensen die de eerdere remaster al gekocht hebben, is er heel weinig reden om nog eens in de buidel te tasten voor deze Final Fantasy X|X-II HD Remastered. Ondanks nog betere graphics, die op PlayStation 4 er echt beter uit zien dan in de eerdere remaster, blijft het dezelfde content. Had je wel het geduld om te wachten, dan is dit grafisch gezien de beste versie. Het is jammer van de bugs. Ze zijn niet gamebrekend, maar wel slordig en vooral vervelend als je een trophy-hunter bent. Maar het was weer tof om in Spira rond te lopen om de Eternal Calm te bereiken en ondertussen te genieten van de prachtige wereld. Een remaster waar ik blij om ben, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. En wanneer kwam die remaster van Final Fantasy XII en Final Fantasy VII ook alweer uit?

• Verbeterde graphics
  • Weer het volledige pakket qua content
  • Trophy- en 'random' bugs