The Witcher 3: Wild Hunt

Als er een game is die voor een grote hype heeft gezorgd dan is het The Witcher 3: Wild Hunt wel. De vraag blijft natuurlijk altijd of het de hype ook waarmaakt en in mijn ogen doet het dat zeker. The Witcher 3: Wild Hunt is een game waar je van kan genieten en of je het nu één of zes uur achter elkaar speelt, het verveelt nooit.

Je speelt zoals gewoonlijk als Geralt, de onstuimige maar vaak rechtvaardige witcher, die zich in een nieuw avontuur begeeft als een onmisbaar persoon in zijn leven in de problemen zit. Er is keuze uit vier moeilijkheidsniveaus: easy, normal, hard en dark. De laatste gaat gepaard met perma-death en ook in hard kun je jezelf niet helen door middel van meditatie. De moeilijkheidsgraad kan in-game aangepast worden voor die eventueel moeilijk verslaanbare baas. Aan het begin van de game kun je keurig kiezen om bepaalde tutorials te volgen, om je geheugen van de basis weer even op te frissen, of omdat je nog nooit een Witcher-game gespeelt hebt. Zodra je de tutorials gedaan hebt wordt je losgelaten in een immense wereld met een verscheidenheid aan monsters, van ghoul tot wolf en van griffin tot beer. De AI van de monsters zit goed in elkaar, het ene monster werkt in groepjes waarbij ze jou dus niet een voor een aanvallen, maar echt als groep. Andere monsters werken weer alleen en moet je uit de lucht schieten met je kruisboog voordat je ze in stukken kan hakken met je zilveren zwaard. De wereld in The Witcher 3: Wild Hunt ziet er ook prachtig uit, soms is het al genoeg om op een zonnige dag op je paard te stappen en gewoon even te genieten van het uitzicht.

Het wordt al vrij vroeg in de game duidelijk wat er aan de hand is. Je eerste missie is het vinden van Yennefer, de prachtige zwartharige tovenares die in Geralts dromen te zien is. Het eerste plaatsje waar je terechtkomt is White Orchard, waar je zoveel mogelijk informatie moet vinden. Natuurlijk leidt dat tot het doen van allerlei quests en daar zijn er genoeg van in The Witcher 3, de een nog veelzijdiger dan de ander. Alle quests die je accepteert, komen netjes in je journal te staan, verdeeld onder Main Quests, Secondary Quests, Witcher Contracts, Treasure Hunts, Completed en Failed Quests. Je kunt zelf beslissen welke van de quests je volgt, waarvan dan ook een target op je map komt te staan, tenzij je dit uitzet in je instellingen. Je zou dus zeggen dat alles duidelijk is, maar het tegendeel is waar. De tekst is namelijk nogal moeilijk te lezen en aangezien je aardig wat brieven en boeken moet lezen in de game, ga je je daar al vrij snel aan ergeren. CD Projekt Red is gelukkig al bezig met een patch om dat te verhelpen.

Naast de te kleine letters en grafische glitches zijn er nog een paar mankementen te vinden in The Witcher 3. Zo kan het zijn dat je niet eens voorbij het laadscherm komt en dat het laden tot in den eeuwigheid duurt. Ook in het kaartspel Gwent kan het misgaan: als je een beurt overslaat kan het zijn dat je spel crasht en dan moet je een stuk opnieuw spelen. Er zijn ook verscheidene meldingen van verloren saves of dat saven helemaal niet mogelijk is; deze bug komt voornamelijk voor bij de dark moeilijkheidsgraad. Hoewel er al een patch is die een aantal bugs en glitches oplost, zijn er zeker nog een paar te vinden.

Het schijnt dat ze bij CD Projekt Red ook fan zijn van verschillende populaire series en games zoals Game of Thrones en Far Cry. Er zijn flink wat easter eggs te vinden in The Witcher 3's enorme wereld. Een voorbeeld is die van Tyrion Lannister uit Game of Thrones, je vind hem in een sky cell waar Geralt een leuke opmerking maakt. "Sky cells, nice idea for a prison without bars. Shame he didn't know how to fly."

Maar laat de bugs en glitches vooral de pret niet drukken want er is zoveel te beleven in The Witcher 3. De game heeft enorm veel diepte, elke belangrijke keuze die maakt heeft ofwel directe gevolgen ofwel gevolgen die je later in de game merkt. Soms heb je alle tijd om een keuze te maken maar er zijn ook momenten dat je onder tijdsdruk staat. Het redden van één persoon kan leiden tot de dood van een groepje kinderen of vice versa. Zulke dingen kunnen er weleens tot leiden dat je later spijt krijgt van je keuze. Die keuzes spelen met je emoties en zorgen voor een gevarieërde verhaallijn. De game zit vol met verdrietige, leuke, spannende, en boze momenten, sommige heel subtiel andere juist niet. Een seksscène met een knappe vrouw die leidt tot het sturen van morse code naar een schip is een voorbeeld dat laat zien dat de game ook zeker niet zonder humor is.

The Witcher 3: Wild Hunt is, ondanks de bugs en glitches die het heeft en dus zeker nog wat verbetering kan gebruiken, een erg goede game. CD Projekt Red is erg betrokken bij de fans van de game en alle meldingen worden serieus genomen. Zodra je begint met het spelen van The Witcher 3: Wild Hunt wordt je meegezogen in een enorm verhaal met personages die je aanspreken en bijna niet meer loslaten.

Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.

Cijfer
  • Prachtige graphics