Blu-ray: Annie

Het is bekend dat Hollywood gek is op sequels, remakes en reboots. Ook het origineel van Annie uit 1982 moest eraan geloven. Gebaseerd op de beroemde musical uiteraard. En toen in 2012 de rechten in handen kwamen van Jay Z, hielden velen hun hart vast wat er zou gaan gebeuren met de geliefde wees. Eén ding is zeker: de looks zijn anders, maar heeft dat ook ernstige gevolgen voor het verhaal?

Annie is in deze geüpdatete versie nog steeds een weesje, maar niet helemaal. Om het imago van weeshuizen wat ongeschonden te laten, is er ditmaal gekozen voor een setting waarin Miss Hannigan haar pleegmoeder is en Annie het met nog een aantal meisjes moet redden in het pleeggezin. Hannigan is nog steeds de gemene vrouw die zij in het origineel is, dit keer gespeeld door Cameron Diaz. Wanneer telefoongigant Will Stacks het meisje tegenkomt en haar denkt te kunnen gebruiken voor zijn campagne om burgemeester te worden, neemt hij haar in huis. Daddy Warbucks is dus ook niet meer present.

Nou zullen veel mensen zich ergeren aan het feit dat het de zoveelste remake is, en dat is begrijpelijk. Maar als er dan gekeken wordt vanuit het oogpunt van het kind dat zo weer kennismaakt met de lessen die het verhaal van Annie het leert, valt er iets voor te zeggen. Het verhaal is er een van alle tijden en kan ook in elk tijdsframe verteld worden. De liedjes zijn, iets wat al verwacht werd, opgepimpt met wat uptempo bass en drumbeats en de teksten zijn enigszins aangepast door songwriter Sia, die wel voor een groot deel de klassiekers intact laat, maar tegelijkertijd ook wat nieuw materiaal levert. De nieuwe liedjes zijn absoluut niet irritant of onnodig en passen goed binnen het verhaal.

Annie en Will Stacks

Wel heeft deze versie van Annie een probleem: de irrealiteit begint op een gegeven moment wel tot ergernis te leiden bij gezinsleden van boven de 12. Een aantal scènes zijn zo gelikt dat het haast eng wordt. Wel wordt dat enigszins opgelost door het enthousiasme dat de kindacteurs brengen. De film wordt echt gemaakt door de chemie die zichtbaar is tussen de jonge Quvenzhané Wallis, die het weesje speelt, en gerespecteerd acteur Jamie Foxx. Ook Rose Byrne, die jammer genoeg weer haar Australische accent in moet leveren voor een Oxford-Brits accent, is in een aantal scènes een leuke toevoeging en blijkt nog steeds haar gevoel voor comedy nog niet kwijt te zijn. Een andere ergernis kan het overdreven motief van Miss Hannigan dit keer zijn en de algehele invulling die Cameron Diaz daaraan geeft.

Annie in 2014

Kunnen die paar punten van ergernis dan misschien met wat extra's verzacht worden? Het is in ieder geval een aardig lijstje.

Extra's:

- (00:02:35) Something Was Missing - Deleted Song: jazz-achtige song van de hand van Sia die de uiteindelijke film niet heeft weten te halen.

- (00:03:27) Blooper Reel

- (00:06:20) A Day On Set With Quvenzhané: de hoofdrolspeelster neemt de kijker een dagje mee naar waar het allemaal gebeurt.

- (00:11:21) A Hard-Knock Camp: wat kwam er allemaal bij kijken om gecast te worden als Annie, of een van haar pleegzusjes? De meisjes leggen het uit.

- (00:14:34) The Making of Annie: hoe kwam deze remake tot stand, wie zijn er allemaal bij betrokken geweest? Deze featurette legt het uit.

- (00:03:26) You're Never Fully Dressed With A Smile - Music Video: de meisjes gaan in deze clip heel New York door om de lach te verspreiden.

- (00:02:23) 'Tomorrow' Around the World: in de stijl van Disney's Frozen de grote hit van de film in 5 verschillende talen.

Met meer dan een half uur aan extra's is dat een redelijke score voor een musical-comedy. Annie is in zijn geheel een vermakelijke familiefilm geworden met de gebruikelijke clichés en een paar punten van ergernis. Ja, Annie ziet er anders uit, maar als daar snel overheen gekomen wordt (en door het publiek, namelijk families, wordt dat over het algemeen snel gedaan) is er genoeg te genieten voor iedereen.