Dragon Ball Xenoverse

Dragon Ball Xenoverse is echt iets voor de fans. Daarmee geven wij de sterke en zwakke kanten van dit spel meteen aan. Wij, Trigo en PoeHao, hebben dit spel samen getest en kwamen tot verschillende conclusies.

De aankleding
Dragon Ball Xenoverse ademt echt de sfeer van de originele anime, maar dan in HD. De omgeving, de lucht, de personages; alles is zoals je het van de serie herinnert maar mooier en strakker. Anderzijds kun je zeggen dat de omgeving en de aankleding erg saai zijn. Het lijkt op een sterk staaltje "kopiëren en plakken". Muren zijn allemaal homogeen, zonder barsten of scheuren, de grond lijkt wel parket en achtergronden zoals de bergen en de lucht zijn fantasieloos. Het spel ademt de sfeer van een MMO, doordat in MMO’s vaak geen rekenkracht over is voor details. Daarnaast krijg je steeds een laadscherm als je naar een ander gebied gaat, wat onnodig is voor current-gen consoles.

Helaas heeft de online functie van PlayStation 4 nog wat bugs, dus waren er alleen npc's om mee te praten. Bij het updaten voor online gaming liep onze PlayStation 4 vast en deed hij helemaal niets meer. De stekker moest er zelfs uit en weer in. Na het opnieuw opstarten van Dragon Ball Xenoverse kregen we een waarschuwing dat we een volgende keer bij het abrupt uitzetten hiervoor een straf kunnen krijgen. Auw. Op zich wel goed dat Dimps het rage-quitters lastig wil maken, maar een check of iemand ook online aan het gamen was blijkt geen overbodige luxe.

De muziek is zoals we die kennen van Dragon Ball, alleen valt deze tijdens het rondlopen vaak weg en komt het vrij stil over. Bij gevechten is er altijd muziek. De soundtrack is authentiek Japans en over smaak valt niet te twisten.

Groep

Je kunt kiezen of er Japans of Engels wordt gesproken. Dimps heeft zoveel mogelijk de oorspronkelijke stemacteurs ingehuurd, maar dat is niet voor alle Dragonball-helden gelukt. De voice-over-kwaliteit is over het algemeen redelijk goed tot matig.

Het verhaal
Het spel begint meteen met een groot gevecht waarbij je zelf uitvindt welke knoppen je moet gebruiken. Je vecht als Goku en merkt op dat er iets niet klopt. Het Dragon Ball-universum wordt bedreigd door iets of iemand die met de tijdlijnen loopt te rommelen. Op verzoek van Trunks teleporteert Shenron de draak een held die in staat is om de veranderingen ongedaan te maken naar Toki Toki City. Inderdaad, die nieuwe onbekende held ben jij.

Nu krijg je de gelegenheid om je personage te creëren. Naast je geslacht kun je kiezen uit aardig wat rassen: mens, Saiyan, Buu, Freeza's ras en Namekian (Piccolo's ras). Ieder ras heeft zijn eigen sterke en zwakke punten waarbij de mens het meest gebalanceerd is. Je kunt ook je eigen stem selecteren maar helaas wordt deze alleen gebruikt als je pijn hebt in gevechten. Het is dus niet zo dat je personage een gesprek aangaat met npc’s in het spel met een voice-over van jouw personage. In cutcenes wordt er wel tegen je gepraat, maar je zegt nooit wat terug. Een stom personage dat nooit wat terugzegt hebben we sinds GTA III niet meer gezien en doet ouderwets aan. Zodra je jouw personage hebt ontworpen, begint het spel pas echt. Je krijgt een uitgebreide tutorial van Trunks om je duidelijk te maken hoe alles werkt.

Toki Toki City
De uitvalsbasis in Dragon Ball Xenoverse is Toki Toki City. De stad bestaat uit drie afzonderlijke gedeelten, die van elkaar zijn gescheiden met deuren. Telkens als je door een deur heen gaat, moet het spel even laden. Dat is jammer. Het belangrijkste gedeelte heeft de tijdkluis en Shenrons altaar. In de tijdkluis kun je de avonturen die je hebt beleefd nogmaals bekijken. Dan heb je nog het winkelgedeelte: hier kun je spullen, skills, accessoires en kleding kopen en ingrediënten mixen. In het derde gedeelte kun je online en offline parallel quests beginnen. In elk gedeelte staan informatiezuilen waar je ook quests kunt aannemen.

Verspreid door Toki Toki City zijn er veel npc’s om mee te praten. Sommige geven achtergrondinformatie en anderen maken bepaalde quests vrij.

Tijdkluis

De besturing
Er is iets vreemds met de knoppen in Dragon Ball Xenoverse. In Toki Toki City is springen O en praten met iemand X. Maar daarbuiten is springen opeens X en praten O. Dat komt niet natuurlijk over.

Wanneer je in een gevecht met meerdere vijanden bent en je beweegt de rechterpook om de camera te besturen, dan verspringt de focus weleens naar een andere vijand dan degene die je aan het bevechten was. Trigo had daar geen enkele moeite mee, maar zwakkere broeders kunnen hierover klagen.

Ruimte

Je kunt ook andere functies aan de knoppen toekennen. Er zijn meerdere schema's waar je uit kunt kiezen en alle moves kun je onder de door jou gewenste knop plaatsen. Als je de knoppen wijzigt, moet je wel extra goed opletten bij de tutorial welke knop er precies wordt bedoeld.

Rondlopen
Dragon Ball Xenoverse ziet er strak uit en draait heel soepel. Helaas gaat het verhaal erg langzaam door de vele onderbrekingen. Er zijn cutscenes met veelvuldige uitleg. Af en toe klopt de uitleg niet helemaal, waarschijnlijk door een gebrekkige vertaling. Het meeste wordt echter uitgelegd in gewone tekstdialogen.

Onzichtbare muur

Xenoverse geeft de indruk van een open wereld maar is dat duidelijk niet. De verschillende gebieden sluiten niet naadloos op elkaar aan en zijn veel kleiner dan ze op het eerste gezicht lijken. Er zijn deuren, poorten en onzichtbare muren, plafonds en vloeren om de speler in te kaderen. Je gaat dus steeds als het ware van de ene arena (set-piece) naar de andere. De laadtijden zijn erg kort; het spel is duidelijk gemaakt voor last-gen en technisch niet geoptimaliseerd voor current-gen consoles.

De omgevingen zijn saai en steriel zonder veel details. Ze zijn daarentegen wel trouw nagebouwd van de serie. Wij zijn geen 'snelreis-mogelijkheden' (fast travel) tegengekomen. Het drentelen door Toki Toki had voor onze smaak wel iets sneller en interessanter gemogen.

Lekker rammen
Dragon Ball Xenoverse draait dus echt om de gevechten. Het vechtsysteem werkt goed en is redelijk intuïtief. Je krijgt steeds meer spells, moves en skills tot je beschikking die je zelf onder een knop kan plaatsen. Er is een blockysteem, waarbij je uithoudingsvermogen langzaam afneemt wanneer je blockt. De meest basale versies van brute moves kun je al vroeg in het spel doen, en dat is zeer bevredigend. Kamehameha, verdwijnen en achter je slachtoffer verschijnen, energieballen als een machinegeweer afvuren, grof beuken en trappen, het staat allemaal vanaf het begin tot je beschikking. Je kunt ze uitbreiden, versterken en aanvullen met meer obscure tactieken.

Gevecht

De (klassieke) gevechten uit Dragon Ball Z kun je allemaal naspelen. Daarnaast zijn er extra doelen die je kunt halen voor extra goodies. Als je bijvoorbeeld helemaal geen schade oploopt, dan krijg je een leuke zak munten, zeni genaamd. Let wel, als het hoofddoel van de parallel quest of de time patrol is behaald, dan houdt de quest ook meteen op.

Het geheel geeft je een lineaire indruk. Je kunt zelf kiezen welke achtbaan (quest) je neemt, maar je volgt daarna wel het stramien dat voor je is bepaald. Je kan wel meerdere personen meenemen om lekker te matten. Dit kan een vriend zijn die op de bank zit, maar het kunnen ook computergestuurde kameraden zijn. Gelukkig is er niet zoiets als 'friendly fire', waarbij je jouw teamgenoten pijn kan doen met een aanval, dus je kan lekker Kamehameha-spammen als je daar behoefte aan hebt.

Oeps

Een knappe vondst is de scouter, een soort Google Glass. Hiermee kun je het niveau van je tegenstanders en je vrienden checken, maar ook verborgen zaken vinden zoals extra energie en zeni’s.

Dragon Ball Xenoverse is echt een spel voor de fans. Voor iemand die niets van de serie afweet, moeten de personages, termen en wezens wel vreemd overkomen. Trunks legt niet uit wie hij is, wie Shenron is en de rol van Goku blijft in nevelen gehuld. Al vroeg vecht je tegen Raditz, maar waarom hij jou überhaupt aanvalt is een raadsel als je de personages niet kent. De fans hebben de kans om alle legendarische gevechten die meerdere afleveringen duurden na te spelen en de fouten erin recht te zetten. Daarnaast heb je mogelijkheden te over om je vechtstijl aan te passen, kleding te kopen en accessoires uit te proberen. Mocht het zo zijn dat je op zoek bent naar een gedegen allroundspel dat tot in de puntjes is uitgewerkt en de kracht van de current-gen consoles volledig benut, zoek dan vooral verder.

Trigo proeft nostalgie en gunt Dragon Ball Xenoverse een 7; PoeHao is een zuurpruim en komt niet verder dan een 6.

• Ademt de sfeer van de originele serie
  • Kans om alle klassieke gevechten na te spelen