De Nieuwe Wildernis - De Serie

Het was de eerste grote Nederlandse natuurfilm, en wat werd het een succes. De film, De Nieuwe Wildernis, brak vele records en wist meer dan vijf miljoen euro in het laatje te brengen. Het verhaal, dat zich voornamelijk focust op een grote groep konikpaarden in het diverse natuurgebied de Oostvaardersplassen, wist vele mensen in de bioscoop en thuis te raken.

Voor iedereen die de film niet in de bioscoop heeft kunnen zien, is hij door de publieke omroep uitgezonden als driedelige serie. Deze is nu uitgegeven op dvd en FOK!film neemt een kijkje, naar onder meer de extra's die te vinden zijn op de box.

De serie is verdeeld in drie delen, Nieuw Leven; Op Eigen Benen en Overleven, dus er is voldoende mogelijkheid om de tv-serie in een aantal fasen te bekijken. Dat geeft alweer enigszins het karakter van een internationale natuurserie als de BBC-serie Life, die ook verdeeld is in verschillende delen als 'insecten' en 'zoogdieren'. De Nieuwe Wildernis gaat dieper in op de verschillende stadia die de Oostvaardersplassen kent. En dit blijken er in deze drie delen nog genoeg te zijn, het blijft immers de natuur. Wie niet eet, zal dus gegeten worden ...

Maar wat is er allemaal voor extra materiaal te vinden op de bijgeleverde bonusdisc? Wij zochten het even uit!

Extra's:

- (00:10:53) De Wereld Draait Door 14-10-2012: de eerste uitzending van DWDD waarin De Nieuwe Wildernis wordt besproken. Regisseur Ruben Smit en bioloog Arjen Postma vertellen over de Oostvaardersplassen en waarom dit gebied zo bijzonder is dat er een film over gemaakt moet worden.

- (00:09:12) De Wereld Draait Door 15-01-2013: opnieuw worden er beelden vertoond van de film.

- (00:12:38) Pauw & Witteman 05-10-2011: producent Lex Harding legt uit waarom je zou investeren in een natuurfilm.

- (00:30:37) Pauw & Witteman 20-09-2013: Ruben Smit, Prinses Irene en het Metropole Orkest zijn te gast. De eerste muziekfragmenten uit de film worden ten gehore gebracht.

- (00:29:14) Premièreverslag van De Nieuwe Wildernis.

- Een negental filmpjes uit de serie Vroege Vogels, waarin regisseur Ruben Smit uitlegt wat hij nou precies aan het vastleggen is.

Met deze dvd-box kan nogmaals genoten worden van het succesvolle De Nieuwe Wildernis. Alhoewel het misschien een geval is van extra geldtrekkerij, is de uitgave in een serie wel een logische stap. Na de uitzendingen op de publieke omroep was er ook vraag naar meer extra's, en aan die wens is op deze uitgave voldaan. Natuurliefhebbers zullen er hoe dan ook keer op keer weer plezier aan beleven.