Call of Duty: Advanced Warfare (singleplayer)

De nieuwste Call of Duty probeert zich te onderscheiden door te focussen op futuristische oorlogvoering. Hiervoor komt de game met enkele verrassende elementen op de proppen, zoals de Exosuit. De vraag die veel gamers bezighoudt, is of Advanced Warfare vernieuwend genoeg is om de CoD-sleur van de afgelopen jaren te doorbreken.

Sledgehammer Games debuteert als lead developer in de nieuwste Call of Duty-game. De ontwikkelaar had echter al wel ervaring met de franchise door hun samenwerking met Infinity Ward bij Modern Warfare 3. De engine waar Advanced Warfare op draait is voor 99% van de grond af opgebouwd. Volgens Condrey, medeoprichter van Sledgehammer, zijn er nog enkele regels code van de vorige games terug te vinden maar in grote lijnen is alles nieuw: rendering, animaties, physics en geluid.

In Advanced Warfare vervul je de rol van marinier Jack Mitchell die na een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden een collega en goede vriend verliest in een vuurgevecht, terwijl hij zelf een arm kwijtraakt en daardoor uit zijn militaire functie wordt ontheven. Vrij kort daaropvolgend wordt Mitchell gerekruteerd door Atlas, een particuliere militaire uitvoerder onder leiding van Jonathan Irons (Kevin Spacey). Dit is wanneer je je anatomische uitbreidingen ontvangt en de stront pas echt de propeller raakt.

De stem van Mitchell wordt ingesproken door Troy Baker, een bekende stemacteur voor games (o.a. Booker DeWitt in Bioshock: Infinite, Joel in The Last of Us en Talion in Shadow of Mordor). Dit snijdt meteen een zeer positief aspect van de game aan: de voice acting en de geloofwaardigheid van de personages zijn erg sterk uitgewerkt. De cutscenes zijn daarbij prachtig en geven een meeslepend en intensief tintje aan de storytelling. Er is daarentegen niet veel diepte en ontwikkeling te bekennen in de verschillende personages, maar dat is misschien ook niet helemaal waar Call of Duty voor staat. Aanvankelijk kon Advanced Warfare al voor release rekenen op een behoorlijke dosis kritiek, enerzijds wegens ogenschijnlijk te weinig vernieuwing en anderzijds vanwege het leentjebuur spelen bij games als Crysis en Titanfall. Leentjebuur of niet, het supersoldaatpak, genaamd de Exoskeleton, is de opmerkelijkste verandering ten opzichte van de vorige delen.

Per missie krijg je een van de in totaal drie verschillende Exoskeletons toegewezen, ieder met drie unieke skills. De varianten zijn Assault, Specialist en A.S.T. De unieke vaardigheden variëren van Boost Jumps en Riot Shields tot Sonic Attacks en de Overdrive-functie. Laatstgenoemde stelt de speler in staat om in bullet time vliegensvlug bosjes vijanden neer te leggen. De A.S.T. (Armored Security Trooper) is veruit de lompste variant; hiermee verander je in een soort Mech die zonder problemen tanks wegvaagt met behulp van een spervuur aan raketten. Er is een beperkt upgradesysteem aanwezig in de singleplayer, dat je na iedere missie in staat stelt om upgrades voor je Exoskeleton te kopen met punten. Het gaat om vrij oppervlakkige upgrades als sneller herladen, meer health en sneller bewegen. De punten sleep je binnen door challenges per missie te volbrengen, zoals een x-aantal headshots of het vinden van intel.

Naast de kontschopkostuums zijn er nog meer vernieuwingen in de oorlogsvoering. Zo komen de handgranaten nu in de categorieën offensief en defensief. De offensieve varianten bieden handige functies zoals de threat grenade, die je vijanden voor je 'tagt' om ze bijvoorbeeld door een rookgordijn heen uit te kunnen schakelen. In de defensieve categorie is er naast de standaard frag-varianten de smart grenade, die je doelwit automatisch voor je opzoekt. De Exoskeleton heeft los van de vaste 'perks' ook enkele verrassingen aan boord die je weliswaar niet altijd kunt gebruiken, maar die wel voor goede afwisseling zorgen. Zo is er een sluipmissie waarin je veelvuldig je grappling hook zal gebruiken om vijanden van een meter of tien naar je toe te trekken om ze vervolgens de nek om te draaien. Verder zijn er nog missies waarin je gebruik moet maken van de magnetische functie van je handschoenen om gebouwen op te klimmen. Dit voelt eerder als een slaapverwekkende gimmick dan een waardige toevoeging.

De zeer vloeiende framerate gecombineerd met een - dankzij de Exoskeleton - versnelde gameplay maakt van Advanced Warfare een zeer snelle en intensieve shooter. De Exoskeleton brengt naast voorgenoemde eigenschappen nog enkele nieuwe moves naar het slagveld. Zo kun je na een Boost Jump een Exo-Slam uitvoeren om hetgeen onder je te verpletteren. Verder is er de Exo Slide voor het bekende glijwerk en een Boost Dodge om zowel op de grond als in de lucht vlug opzij te 'boosten' om inkomende kogels en andere projectielen te ontwijken.

De singleplayer bevat ook enkele minpunten. Zo voelt het tijdens de campaign alsof de variëteit aan wapens wat te wensen over laat, voornamelijk omdat veel wapens nogal op elkaar lijken. Wat mij persoonlijk ook minder aansprak, waren de soms wat fletse en generieke omgevingen. Detroit in 2055 ziet er geloofwaardig futuristisch uit, alleen de strakke, klinische en ultramoderne locaties zullen niet iedereen aanspreken. Het verhaal is voor een CoD-game goed, maar niet uitzonderlijk. Zoals gezegd hoort dat misschien ook helemaal niet bij de serie. De campaign van Black Ops werd bijvoorbeeld maar door 18.6% van de gamers uitgespeeld, een trend die zich sinds Modern Warfare lijkt voort te zetten.

Het voelt alleen als een gemiste kans om zo relatief weinig uit een singleplayer campaign te halen die zoveel meer zou kunnen bieden. Advanced Warfare is er wat dat betreft niet in geslaagd om memorabele momenten zoals bijvoorbeeld in missies 'All Ghillied Up' en 'Shock and Awe' uit Modern Warfare te evenaren. Het tweede deel van Modern Warfare wist bovendien nog een stuk herspeelwaarde mee te nemen met de Special Ops-missies. Dit waren geen wereldschokkende uitbreidingen op de normale campaign, maar ze boden zijdelings een extra vorm van uitdaging. Het zijn dat soort extra's die liefhebbers van alleen spelen een dosis herspeelwaarde meegeven en ervoor kunnen zorgen dat zij, ook na het uitspelen van de verhaallijn, de game af en toe nog eens opstarten om persoonlijke records te overtreffen. Advanced Warfare heeft dan nog wel Exo Survival, een gamemode waarin je waves vijanden moet overleven, maar ondanks dat je er alleen aan kunt beginnen, is de mode volledig toegespitst op co-op.

Samenvatting
Samenvattend is de campaign dik in orde. Er zit meer diepte in het verhaal in vergelijking met de laatste paar delen van Call of Duty, de nodige plot twists passeren de revue en dankzij de geniale motion capture en verbluffende cutscenes wil je de singleplayer het liefst in één zit doorspelen. De Exoskeleton is de ster van de show: het zorgt voor een meer verticaal-georiënteerde vorm van gevechten en in combinatie met powerups als overdrive en de grappling hook brengt Advanced Warfare een zeer geslaagde en verfrissende invalshoek naar de franchise. Het feit dat de game, logisch of niet, de focus bij de multiplayer neerlegt lijkt wel gevolgen te hebben voor de campaign. Deze is nog steeds erg kort en biedt qua content slechts een fractie van wat er in de multiplayer beschikbaar is.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
  • Prachtige, functionele cutscenes en motion capture
  • Snelle en vloeiende gameplay
  • Exoskeleton
  • Campaign aan de korte kant
  • Futuristische wapens en omgevingen bij vlagen flets
  • Lage herspeelwaarde
8
Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc. Opmerking: Dit betreft een review van uitsluitend de singleplayer. De review van de multiplayer komt volgende week.