Sleeping Dogs: Definitive Edition

De huidige generatie consoles wordt nog niet echt afgeladen met toptitels. Uitgevers brengen daarom opgepoetste versies van oude titels uit om dat gat op te vullen. We zagen al eerder Tomb Raider langskomen en over een maandje is GTA V aan de beurt. De 'Definitive Edition' van Sleeping Dogs is helaas lang niet zo gepolijst als de voorgenoemde titels.

Het is duidelijk: Square Enix wil even snel cashen met deze versie van Sleeping Dogs. Daar waar ze voor Tomb Raider alles uit de kast trokken, hebben ze voor dit spel slechts de pc-versie plus alle DLC op de consoles gedumpt. De resolutie is dus verhoogd naar 1080p, maar er zijn ook nieuwe effecten zoals mist en de gezichten zijn gedetailleerder.

Toch ziet het spel er overduidelijk last-gen uit. De upgrades zijn leuk, maar waarschijnlijk alleen waarneembaar als je beide versies naast elkaar legt. Ontwikkelaar United Front Games had beter iets meer tijd kunnen steken in het repareren van de bugs. Zo had ik veel last van audio glitches, waarbij het geluid wegviel of vervelend ging vervormen. Soms kwam er ook de verkeerde stem uit het verkeerde personage.

Qua performance is het spel ook absoluut niet wat je van een 'Definitive Edition' van zestig euro mag verwachten. De game heeft een onstabiele framerate, wil nog wel eens crashen en moet bij elke autosave een paar seconden laden. Dit zijn issues die de oude versies ook hadden en er is dus niets aan gedaan.

Ondanks dat dit dus een matige port is, blijft het spel zelf erg leuk. In Sleeping Dogs speel je als Wei Shen, een undercoveragent die de gevaarlijke Hong Kong Triads van binnenuit probeert op te rollen. Hong Kong voelt nog steeds als een unieke setting voor een open wereld-game. Het neongekleurde sfeertje van de stad is heel wat anders dan wat we van GTA gewend zijn.

Zoals een open wereld-game betaamt zit Sleeping Dogs vol content. Vechten, racen, schieten, collectibles en, jawel, karaoke. Er valt genoeg te doen en behalve het houterige schieten is alles van degelijke kwaliteit. Het verhaal is ook intrigerend genoeg om tot het einde te zien.

Sleeping Dogs werd zes maanden lang ondersteund door DLC. Naast allerlei kostuums zijn er drie verhaalpakketten uitgebracht. Allereerst is er 'Nightmare in North Point', waarbij Hong Kong wordt ondergedompeld in een horrorthema. Shen moet dan tegen vampiers en demonen vechten. Shen moet ook knokken in de 'Zodiac Tournament', een ondergronds vechttoernooi. Ten slotte is er 'Year of the Snake'. Hier speelt Shen als politieagent die een terroristische organisatie probeert tegen te houden.

De DLC is eigenlijk vooral geinig, maar niet veel meer dan dat. Het zijn allemaal heel korte missies die hoogstens een paar uur aan het speeltotaal toevoegen. Het is aardig dat alle DLC erbij zit, maar voor iedereen die het had gemist zie ik geen reden om in deze versie te investeren. Daarvoor is de DLC niet substantieel genoeg.

Sleeping Dogs blijft een alleraardigst open wereld-game met een uniek Aziatisch sfeertje. Het is alleen zonde dat er voor deze Definitive Edition weinig moeite is gedaan. Door de matige performance en alle bugs en glitches voelt de game nog heel erg last-gen aan. De pc-versie was drie maanden geleden ook voor vier dollar te koop, dus het is een beetje bizar dat Square Enix nu voor deze versie zestig euro vraagt.

Cijfer
  • Hong Kong blijft een unieke en leuke setting
  • Goed verhaal die je tot het einde wil zien