Forza Motorsport 5

Forza Motorsport 5 was een van de grote knallers bij de Xbox One-launch vorig jaar. Is de game een jaar later nog steeds de moeite waard of kunnen we onze aandacht beter richten op de concurrentie?

Bij het opstarten van Forza Motorsport 5 word je meteen achter het stuur geplaatst om deel te nemen aan de eerste race van het spel. Wat meteen opvalt, is hoe de controller een nieuwe dimensie geeft aan het racen. De trekkers van de controller (waarmee je remt of gas geeft) vibreren op het moment dat je bijvoorbeeld begint te slippen. Het geeft extra feedback aan de speler, waardoor je steeds meer het gevoel hebt een echte racesimulatie te spelen. Door de combinatie van deze feedback met de grafische pracht van het spel, wat vooral opvalt wanneer de camera in de cockpit wordt geplaatst, wordt het realisme van Forza tot een hoger niveau gebracht.

Forza Motorsport 5 1

Een ander nieuw element in de Forza-serie is de toevoeging van zogeheten ‘Drivatars’. Het spel creëert op basis van jouw races een persoonlijke Drivatar. Ben je online, dan zal je een willekeurige selectie Drivatars van andere Forza-spelers tegenkomen als tegenstanders en dat is een verademing voor het genre. Drivatars maken ook fouten en zullen niet altijd de optimale lijn volgen tijdens een race. Ze voelen ‘echter’ en brengen elke race weer een nieuwe dynamiek met zich mee. Het is alsof je standaard tegen tien of meer vrienden aan het spelen bent in plaats van voorgeprogrammeerde AI.

Het racen in Forza Motorsport 5 voelt ouderwets goed. Strak, snelle reacties op input van de controller en vooral een hoge snelheid. Elke auto voelt anders en ze klinken ook anders. Het is hierdoor leuk om auto’s te proberen van diverse fabrikanten, puur om de verschillen te ontdekken. Aan de andere kant wordt het trouw blijven van een bepaald merk ook aangemoedigd. Door vaak met een auto van een bepaald merk te rijden, stijgt de affiniteit met dat merk. Winst levert hierdoor meer credits op en upgrades van dat merk worden goedkoper.

Forza 5 (Foto: Rainesz)

Ten opzichte van eerdere delen in de serie worden er ook fouten gemaakt. Zo is de carrièremodus aangepast. Je wordt niet meer gepresenteerd met races gebaseerd op welke auto je hebt gekozen, maar je zult nu een auto moeten kiezen om aan bepaalde races mee te mogen doen. Dit betekent dat je, als je alles in de carrièremodus wilt doen, niet meer de auto koopt die je wilt hebben, maar die je moet hebben. In een racegame waar het vooral leuk is om in bolides van je favoriete merk rond te scheuren, is dat toch jammer.

Sowieso voelt de carrièremodus een beetje overbodig. De beloningen in de vorm van XP en credits zijn amper noemenswaardig. XP wordt onderverdeeld in verschillende rangen. Ben je eerste, dan krijg je uiteraard de meeste XP. Voor de tweede en derde plaats wordt echter geen onderscheid gemaakt: beide krijgen evenveel XP. De drang om te presteren wordt op deze manier in ieder geval niet aangewakkerd. Credits verdien je door zo hoog mogelijk te eindigen en een set van races te voltooien. De beloning voor het voltooien van een set races is echter een magere 35.000 met ongeveer twee- tot drieduizend credits per race. Wil je auto’s kopen van anderhalf miljoen credits, dan ben je dus wel even bezig.

Forza 5 (Foto: Rainesz)

Twee laatste puntjes van ergernis zijn de herhaling in het spel en het gebrekkige schadesysteem. Wat me opviel was dat elke race dezelfde startanimatie heeft. Iemand staat naast je auto en geeft je de laatste instructies, één man rent achter je auto langs en één voorlangs. Een klein punt, maar gek genoeg irriteerde het me enorm. Wellicht omdat de rest van het spel wel zo divers gepresenteerd wordt. Het gebrekkige schadesysteem vond ik storender. Het voelt in mijn ogen niet realistisch om met volle snelheid tegen een muur aan te rijden en vrijwel schadeloos door te rijden, terwijl ik dikke lakschade heb door kort contact op lage snelheid met een andere auto. Dit kan (en moet) een stuk beter.

Al met al is Forza Motorsport 5 een aangename ervaring. Het racen voelt strak en precies aan, auto’s weten zich goed van elkaar te onderscheiden en de toevoeging van Drivatars maken de tegenstand gevarieerd. Het is jammer dat de ontwikkelaar de keuze heeft gemaakt om de carrièremodus te wijzigen, want deze motiveert minder om goed te presteren. Ook het rijden in lievelingsauto’s is er minder bij. Met oog op de concurrentie van andere ontwikkelaars, in de vorm van The Crew en Driveclub, maar ook van Microsoft zelf, in de vorm van het recent verschenen Forza Horizon 2, komt Forza Motorsport 5 wellicht te laat. De game speelt lekker weg, maar de vraag is of het genoeg is. Het advies luidt daarom ook om zelf te bepalen wat je precies zoekt in een racegame. Ben je op zoek naar een realistische simulatie, dan is Forza Motorsport 5 in ieder geval een goede optie om te overwegen.