Xbox One

Na bijna een jaar is de nieuwe Xbox One dan ook verkrijgbaar in Nederland. Ik mocht voor FOK! aan de slag met de nieuwe console van Microsoft. Hoe dit is bevallen, lees je hieronder.

Als eerst een (kleine) heads-up: begin volgende week verschijnt er een losse special, waarin een aantal van de games worden toegelicht. Sommige games zullen hieronder kort vermeld worden, maar de 'echte' reviews komen nog. Mocht je benieuwd zijn naar de games: nog even geduld dus! De hardware, OS en gebruiksvriendelijkheid zullen hieronder toegelicht worden.

Nu dat achter de rug is, terug naar Xbox One! Het eerste wat opvalt, is dat de console groot is. De Xbox One is 33.3 x 27.4 x 7.0 cm groot. Tel hier eventueel een Kinect (24.9 x 6.6 x 6.7 cm) en de externe stroomadapter bij op, en je hebt aanzienlijk wat ruimte nodig om de Xbox netjes weg te werken. Daar krijg je echter wel wat voor terug. De console is namelijk erg stevig en heeft een mooi uiterlijk. In de kast lijkt hij simpelweg op een stereo of ander multimedia-apparaat, waardoor hij niet op vervelende wijze in het oog springt. In de console zit acht gigabyte aan geheugen (waarvan 3 GB is gereserveerd voor apps en het OS) en een 8-core AMD custom processor. Door de externe stroomadapter is veel ruimte aanwezig voor koeling. Dit zorgt ervoor dat de Xbox One bijna geluidloos is en zelfs bij intensief gebruik niet heet raakt. Een aangename verbetering ten opzichte van Xbox 360.

Xbox One

Aansluiten is ouderwets simpel: hdmi-kabel, stroomkabel en eventueel een ethernet-kabel erin (Wi-Fi-functionaliteit is standaard inbegrepen) en je kunt van start. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om Kinect aan te sluiten, maar daarover straks meer. Na het opstarten van de console kom je meteen de problematiek van de huidige game-industrie tegen: day-one updates. Afijn, je ontkomt er niet aan en een klein kwartier later kon ik verder met het instellen van mijn Xbox One. Dit gehele proces is vrij simpel en duurt in totaal maximaal tien minuten. Hierna wordt het Xbox One-home menu aan je gepresenteerd, wat erg doet denken aan een combinatie van Windows 8 en Xbox 360: de bekende blokjes met diverse opties en pagina’s voor diverse elementen, zoals apps en de Xbox One-store.

Controller

De Xbox 360-controller is één van de besten ooit. Met die stelling zal menig gamer het eens zijn. Het is dan ook geen makkelijke opgave geweest voor Microsoft om hier een waardige opvolger voor te ontwerpen. Dit is dan ook niet helemaal gelukt. Zo voelde de pookjes in mijn handen ongewoon lang, waardoor het sturen of richten erg wennen was. Het geheel voelt minder secuur aan. Daarnaast voelen de schouderknoppen erg goedkoop aan en helaas maakt mijn linkertrekker al een piepend geluid. Dit is jammer, wat deze zijn verder heerlijk. Ze reageren nauwkeurig en zijn niet zwaar in gebruik. De controller ligt ook lekker in de hand, zelfs na uren spelen achter elkaar. Het feit dat de controller niet zwaar is, helpt hier zeker aan mee. De D-pad heb ik minder uitgebreid kunnen testen, maar hij voelde net als de schouderknoppen niet helemaal goed aan en maakte herrie. Een laatste teleurstelling is het feit dat Microsoft nog steeds gebruik maakt van AA-batterijen in plaats van een oplaadbare accu. In 2014 hoop je daar stiekem toch wel op.

Xbox One Controller

Dit zorgt ervoor dat er een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd in de controller, maar helaas heeft Microsoft ook een paar steken laten vallen. Wellicht worden deze problemen in de toekomst opgelost.

Gebruiksvriendelijkheid

De gebruiksvriendelijkheid van de Xbox One kent twee gezichten. Voor de hoofdmenu’s is het erg overzichtelijk. Spelletje spelen? Deze staan op het hoofdscherm, klik op de knop en gaan. Even kijken welke spellen je al hebt of hoever je download is? Ga op hetzelfde scherm naar My Games & Apps en je bent er al. Of heb je meer zin om muziek te luisteren? Ga dan een scherm naar links, waar de meeste apps te vinden zullen zijn. Zo is er een logische structuur aangebracht in de hoofdschermen en deze structuur werkt. 

Een minder gestructureerd geheel is het wanneer je spelletjes wilt downloaden of instellingen wilt aanpassen. Op het moment dat je een submenu ingaat, is het geheel een stuk ingewikkelder. Onnodig ingewikkeld. Zo heb je maar liefst zeven stappen nodig om je gamertag aan te passen. En dat wil je doen, aangezien deze (in ieder geval bij mij) automatisch werd aangemaakt bij het creëren van een nieuw account. Zo zijn er nog meer dingen te noemen die onnodig ingewikkeld zijn, maar de Xbox Store is toch wel het ergst. Allereerst ziet het geheel er simpelweg onaantrekkelijk uit. Een zwarte achtergrond met iets minder zwarte opties erop, een gebrekkige zoekoptie en 'Free Games with Gold' die erg goed verstopt zijn, alsof Microsoft liever heeft dat ze niet worden gevonden. Neem dit samen met reclame tussendoor en je hebt simpelweg een gebrekkige store. 

Kinect

Een element dat in verband staat met de gebruiksvriendelijkheid, is uiteraard Kinect. De stemcommando's zouden het navigeren namelijk een stuk eenvoudiger (moeten) maken. Is dit ook gelukt? Ja en nee. Allereerst is het raar dat we in Nederland, bijna een jaar na de eerste release, nog steeds geen Nederlandse spraakcommando's kunnen gebruiken. Dit, terwijl de lokalisatie als één van de redenen werd genoemd voor de vertraging van de Xbox One-launch. Erg raar dus en een gemiste kans. Dan maar in het Engels proberen. En dan valt nog een probleem op: de spraakcommando's moet je precies gebruiken zoals Microsoft heeft bepaald, anders registreert de Xbox One het commando niet. 'Open Skype' werkt bijvoorbeeld niet, het juist commando is: 'Go to Skype'. Vooral in het begin zijn dit soort zaken, die in je hoofd hartstikke logisch zijn, even wennen. Ben je er echter aan gewend, heb je een snel en goedwerkend systeem. Apps worden snel geopend, programma's worden snel gestart (denk aan films op Netflix) en er lijkt geen limiet te zijn aan hoeveel de Kinect aankan: voor de grap 10 commando's achter elkaar roepen gaat prima. Heb je een Kinect, dan is het zeker raadzaam deze voor de navigatie te gebruiken: een ware verademing ten opzichte van navigeren met een controller.

Xbox One Kinect

Overig

Wat voor andere dingen vallen er op tijdens het gebruik van Xbox One? Ten eerste is het opmerkelijk dat sommige functies nog niet (optimaal) werken. Zo is er de mogelijkheid om, wanneer een spel voor ongeveer 30% is geïnstalleerd, het spel al te spelen. Dit heb ik uitgeprobeerd met Dead Rising 3. Met de gedachte dat zeker het begin goed geladen en geïnstalleerd zou zijn, begon ik met frisse moed aan dit nieuwe deel. Helaas bleek al snel dat mijn verwachtingen bijgesteld moesten worden. Gebieden bleken ongeveer een kwartier in het spel totaal niet meer te laden. Nou ja, voor de mensen met kennis van de SNES-versie van StarFox: de omgevingen zagen er zo uit. Voor een functie die het mogelijk maakt om niet te hoeven wachten op een complete installatie, is dit natuurlijk jammer. Zeker gezien het feit dat elk spel geïnstalleerd moet worden.

Een positieve kant is dan weer het oude vertrouwde Xbox Live. Dit werkt namelijk nog steeds snel en (vrijwel) lagloos. Vele potjes Titanfall en Call of Duty zijn zonder lag geweest en downloads kwamen snel binnen. Het installeren duurde dan weer wat langer, maar wellicht kan dat nog geoptimaliseerd worden door bovengenoemde feature te verbeteren.

En nu?

Microsoft is actief bezig met het verbeteren van haar systeem en dat is ook nodig om de console naar het gewenste niveau te brengen. Sommige features werken nog niet optimaal of ontbreken nog in zijn geheel. Ook zaken als de Xbox One-store zouden profiteren van een update, zodat hier makkelijker te vinden is waar je naar op zoek bent. Daartegenover staat wel een solide basis en werken de games prima. Soms zijn er nog wat haperingen of langere laadtijden te ontdekken, maar daar heb je gelukkig niet heel veel last van. 

Al met al ben ik positief verrast door de Xbox One. Eerst was ik redelijk sceptisch over de console door al het gedoe eromheen. Door de console nu een eerlijke kans te geven, is mijn beeld toch veranderd. Een solide basis, leuke ervaring en een leuk aantal spellen helpen hier zeker aan mee. Denk aan beschikbare titels als Titanfall en Forza, maar ook aanstaande titels als Sunset Overdrive en Halo. De prestaties, functies en mogelijkheden zullen over de jaren heen alleen maar beter worden door het voortbouwen op een solide basis, waardoor het wellicht in de toekomst de echte nieuwe water cooler wordt. Op het moment is het nog niet zover, maar de potentie is aanwezig. Tot die tijd ligt er een aangename console, waar menig gamer tevreden mee kan zijn.