Dexter - The Final Season (Seizoen 8)

In 2013 was het laatste seizoen van de intens populaire tv-serie Dexter op de Amerikaanse televisie te zien. In de serie, gebaseerd op de boeken van Jeff Lindsey, zagen we de belevenissen van Dexter Morgan (Michael C. Hall), een man die overdag werkzaam was als forensisch onderzoeker voor het Miami Police Department, maar die 's nachts als volleerd seriemoordenaar op jacht ging naar criminelen die op de een of andere wijze aan hun straf waren ontkomen. Hierbij werd hij bijgestaan door zijn pleegvader Harry Morgan (James Remar), een soort van geestverschijning die alleen Dexter ziet. Harry bracht Dexter ooit een code bij, bestaande uit een tweetal voorwaarden: hij mocht alleen iemand vermoorden waarvan absoluut zeker was dat deze schuldig was en Dexter moest zijn sporen zorgvuldig wissen.

De op dat moment nogal uitzonderlijke reeks, die vanaf 2006 op de Amerikaanse zender Showtime werd uitgezonden, was vanaf de allereerste episode een enorme hit. In de daaropvolgende 8 seizoenen zou de bloedspattenexpert een enorme verandering ondergaan. Dexter Morgan, de man die zichzelf niet in staat achtte om zich emotioneel aan een ander te binden, werd verliefd, trouwde en werd zelfs vader van een gezonde zoon. Het geluk was echter maar van korte duur toen vrouw Rita (Julie Benz) werd vermoord en al het opgebouwde vertrouwen in de mensheid als sneeuw voor de zon verdween. Het leven van Dexter kwam in een woeste stroomversnelling terecht waarbij hij in een aantal zeer precaire situaties terechtkwam.

Het breekpunt vond aan het einde van het zesde seizoen plaats, toen Dexter een einde maakte aan het leven van de godsdienstwaanzinnige maniak Travis Marshall (Colin Hanks). Hij werd daarbij op heterdaad betrapt door zijn halfzus Debra (Jennifer Carpenter). Mede hierdoor kwam ook Debra's leven in een neerwaartse spiraal terecht. Dexter raakte in de ban van de gifmengster Hannah (Yvonne Strahovski) en kreeg ook de kans om met de enige nog levende moordenaar van zijn moeder af te rekenen. Het resulteerde in een zenuwslopende finale waarbij Debra in een zeer moeilijke positie werd gebracht.

Dexter 2

Seizoen 8 van Dexter begint een half jaar na het vorige seizoen. Debra wil niks meer weten van Dexter en heeft ook ontslag genomen bij Miami Metro. Om de kost te verdienen werkt ze voor een detectivebureau. Batista (David Zayas) is teruggekeerd om LaGuerta op te volgen en krijgt meteen een zware zaak voor de kiezen. Er blijkt een seriemoordenaar rond te lopen die zichzelf de Brain Surgeon noemt. Ze krijgen daarbij hulp van Evelyn Vogel (Charlotte Rampling), een specialist op het gebied van seriemoordenaars. Dexter merkt al snel dat Vogel meer over hem weet dan hem lief is. Zo laat ze Dexter weten dat zij samen met pleegvader Harry de code voor hem heeft bedacht. De Brain Surgeon blijkt echter een taaiere tegenstander dan zijn voorgangers en alsof dat niet al genoeg ellende is, heeft Dexter ook nog eens een jongen onder zijn hoede die de code van Harry moet worden bijgebracht. Genoeg voeding voor een explosief laatste seizoen.

Dexter 3

Al vanaf het begin van het bekijken van de episodes uit het achtste seizoen van Dexter gaf het een beetje een dubbel gevoel. In de acht jaren dat de serie al bestond, was je als kijker toch wel enigszins gehecht geraakt aan de personages. De oversekste Vince Masuka, de zich niet altijd aan de wet houdende detective Joey Quinn, de sympathieke sergeant Angel Batista en natuurlijk de neurotische halfzus Debra Morgan vormden een eenheid waarmee Dexter zijn verborgen leven kon volhouden. In het laatste seizoen ontdekt hij echter op zeer hardhandige wijze wat er gebeurt op de momenten dat hij de code van Harry negeert. Naarmate het seizoen vordert, ga je ook steeds meer vooruitdenken naar het moment dat de allerlaatste aflevering uit deze serie moet worden opgezet.

Al met al kunnen we stellen dat ook het laatste seizoen van Dexter weer zeer geslaagd mag worden genoemd, al kent de serie wel een op zijn minst teleurstellende finale. Eenieder die de serie afgelopen januari op de VPRO heeft gezien zal dat kunnen beamen. Toch kunnen we wel terugkijken op een uiterst succesvolle serie, die als grote inspiratiebron zou dienen voor diverse andere series en films. Dexter Morgan is een personage geworden die in één adem genoemd kan worden met vakbroeders als Norman Bates, Hannibal Lecter en Red John.

Dexter 04

Extra's:
Featurette "From Cop To Killer"