The Denpa Men 3: The Rise of Digitoll

Dat Japanners rare mensen zijn is algemeen bekend. Er is dan ook geen ander volk dat een game als Denpa Men kan bedenken en het ook daadwerkelijk maakt. Inmiddels zijn we al toe aan de derde game in de serie, The Denpa Men 3: The Rise of Digitoll. Achterlijk Japans vermaak of zit er toch meer achter?

Om maar gelijk antwoord te geven op deze vraag, wie begint aan Denpa Men denkt: wat zit ik in hemelsnaam te spelen?. Toch, als je een tijdje bezig bent, ga je gelijkenissen zien met een aantal van Nintendo’s grote gameseries. Het avonturengedeelte heeft wat weg van Zelda, als je de mannetjes als een staart achter elkaar aan ziet lopen moet je onwillekeurig aan Pikmin denken en het dorpje Digitoll en alles wat je ermee kunt ademt Animal Crossing.

In Denpa Men 3 speel je Percy, een Denpa. Denpa’s zijn mannetjes in rare onesies die zich verstoppen in radiogolven. Percy leeft op het eilandje Digitoll, maar is lichtelijk in paniek. Hij is namelijk zijn vriendinnetje Crystal kwijt. Hij gaat op avontuur om haar te bevrijden en wordt ondertussen van boef naar boef gestuurd, aangezien deze Crystal blijkbaar als een joint ronddelen.

Om te beginnen is het de bedoeling dat je een groepje Denpa Men om je heen verzamelt. Wanneer je een radiotoren ingaat, kun je via de camera van je 3DS rondkijken. Na een korte tijd verschijnen hier opeens overal om je heen vliegende Denpa’s. Door een net over ze heen te gooien, kun je ze vangen en op Digitoll zetten. Vervolgens kun je ze bij jouw groepje zetten.

Denpa’s zijn er in veel verschillende kleuren. De meeste zijn zwart, maar er vliegen ook gele, blauwe, groene en wat nog meer rond. De kleur van de Denpa heeft overigens wel degelijk betekenis. Het geeft namelijk aan dat die Denpa beter bestand is tegen bepaalde soorten aanvallen. Zo kunnen blauwe Denpa’s beter tegen wateraanvallen en rode beter tegen vuuraanvallen. Ook zijn er beestjes met een antenne op hun hoofd. Deze hebben een speciale aanval of een speciale kracht.

De gevechten zelf zijn zo simpel of zo uitgebreid als je het zelf wilt maken. Allereerst moet je goed in de gaten houden welke Denpa’s je in je ploeg zet. In het begin heb je namelijk maar plek voor vier personen, waaronder jijzelf. Later wordt dit meer. Ook zul je al snel de antennes in de gaten gaan houden. In sommige gebieden zijn vuuraanvallen handig, en elders moet je weer extra sterke companen hebben. Ook de soorten antennekrachten vragen een bepaalde strategie. Sowieso zul je al snel in elke samenstelling een heal- en een revive-Denpa willen hebben.

Binnen de gevechten heb je de keuze uit een aantal voorkeuze-opties. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om als een blinde al je Denpa’s te laten aanvallen. Je kunt er ook voor kiezen om een combinatie van aanvallen en skills te gebruiken, waardoor er bijvoorbeeld automatisch geheald wordt als een van je mannetjes bijna dood is. Wil je het echt uitgebreid maken, dan kun je ook Denpa voor Denpa bepalen welke acties ze moeten ondernemen. Hoeveel acties je kunt uitvoeren, wordt bepaald door de soort aanval en hoeveel aanvalspunten de Denpa nog heeft.

Als je genoeg tegenstanders weet te verslaan, groeien jij en je groepsleden in levels en stijgen je punten. Erg handig, want de tegenstanders die je tegenkomt hebben ook steeds hogere levels. Dat het spel niet voor de diehard rpg-gamers is blijkt hier ook uit. Ja je moet bij tijd en wijlen grinden om sterk genoeg te worden voor de volgende quest, maar heel lang ben je dit nooit aan het doen. Ook wanneer je een gevecht verliest helpt de game je. Je raakt de Denpa’s uit je groep kwijt, maar zelf raak je je levels niet kwijt. Je wordt simpelweg teruggestuurd naar Digitoll, het starteiland. Wanneer je hier nieuwe metgezellen gaat uitzoeken, kom je tot de ontdekking dat deze zijn meegeleveld zonder dat ze echt iets hebben gedaan.

Wanneer je even geen zin hebt om te vechten, kun je losgaan als de stylist van de Denpa’s. Je kunt op verschillende plekken in de wereld items vinden en kopen, zoals banken, tafels, muurbekleding en nog veel meer. Hiermee kun je je eigen huis op Digitoll aankleden, maar ook die van de andere gevangen beestjes. Er zijn ook verschillende landbouwstekken waar je onder meer bloemen kunt planten. Ook zijn er verschillende plekken waar je op je gemak vissen kunt vangen. Niet heel bijzonder allemaal, maar zeker leuk voor tussendoor.

Voor iedereen die zijn skills en level wil uitproberen tegen andere spelers is er The Colliseum. Hier kun je gevechten voeren tegen spelers van over de hele wereld. Bij winst krijg je leuke items. Ondanks dat je hier prima je vechtskills kunt oefenen, is dit eigenlijk het enige onderdeel dat niet echt aantrekt. Er zit niet echt een diepere multiplayerlaag in en dat maakt het al snel iets is waar je niet heel veel tijd in gaat stoppen.

The Denpa Men 3: The Rise of Digitoll is een game die niet echt ergens in uitblinkt. Toch weet het een aantal van Nintendo’s beproefde gameplayelementen te combineren die het tot een heel prima spel maken. Het ziet er grappig uit en speelt heel lekker weg. Het vangen van Denpa’s is heel grappig, maar je moet wel goed opletten dat je het niet doet in een té drukke omgeving. Omstanders zouden wel eens een inrichting kunnen gaan bellen om je op te laten nemen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Voor elk wat wils - Multiplayer valt erg tegen 8
+ Niet briljant, wel gewoon goed -