Game of Thrones - Breaker of Chains & Oathkeeper

Deze recap gaat over de derde en vierde aflevering van het vierde seizoen van Game of Thrones. Het bevat spoilers, dus wees gewaarschuwd!

Na de schokkende gebeurtenissen uit aflevering twee doet Game of Thrones alles behalve een stapje terug. In afleveringen drie en vier kregen we te maken met een ongemakkelijke verkrachting, Tyrion die heel goed in Cluedo blijkt te zijn en een gigantische verrassing voor de boeklezers. Zullen zij nou ook 'spoilers!!!' gaan roepen? In deze recap van de laatste twee afleveringen van Game of Thrones wil ik bij deze drie onderdelen stil staan. Hoe zit het nu met de moordenaar van Joffrey, wat was er nou met die verkrachting en wat gebeurde er aan het eind van de vierde aflevering?

Aflevering drie pakt de draad op waar aflevering twee eindigde: de gruwelijke dood van Joffrey. Zonder na te denken wijst Cersei gelijk Tyrion aan, terwijl Sansa wordt meegenomen door Ser Dontos. Pas te laat beseffen Cersei en Tywin dat Sansa al weg is. Ser Dontos smokkelt haar via de haven de stad uit om haar af te leveren bij ... Littlefinger! Na een lange afwezigheid is iedereens favoriete rat weer terug. Hij is de persoon die Sansa heeft laten redden. En nu brengt hij haar thuis.

In King's Landing is Tyrion vanuit zijn cel als een ware Gus Grissom bezig om te ontdekken wie nu wél verantwoordelijk is voor de moord. Hij weet zeker dat het Sansa niet is, evenals zijn zus Cersei. Zou het Tywin zelf zijn geweest? Gelukkig hoeft de kijker niet lang te wachten op het antwoord. In aflevering vier vertelt Littlefinger dat hij meer weet. Sterker nog, hij weet zelfs hoe de koning aan zijn eind is gekomen. Hij suggereert een nieuwe vriendschap ... met de Tyrells. Littlefinger wil simpel gezegd maar één ding: alles! Littlefinger heeft Olenna Tyrell ingeschakeld om samen een einde te maken aan de terreur van Joffrey. Maar wat heeft Littlefinger nog meer achter de hand?

Game of Thrones 4X03 screen 2
Wederom geketend in de cel

Dan de meest spraakmakende scène van aflevering drie. Nadat Tywin en Tommen de septe verlaten (na een geweldige toespraak van Tywin over de koningen uit het verleden) rouwen Jaime en Cersei samen om hun zoon. Cersei wil haar zoon gewreekt zien, maar Jaime voelt zich nog altijd verlaten nadat ze hem feitelijk gedumpt heeft. Jaime kan de roep om nood niet negeren, terwijl Cersei niet zonder de troost van haar broer kan. Jaime gaat echter om onverklaarbare reden zijn zus grof te lijf en verkracht haar. Of wil hij toch laten blijken dat hij, ook zonder hand, nog macht heeft? Het is in ieder geval een oncomfortabele scène die in de Amerikaanse media breed is uitgemeten. De shock valt in ons land nog wel mee, maar het feit dat Joffrey er bij ligt maak het wel wat ongemakkelijk.

game of thrones 4X03 screen 1
Awkward ...

Nu het laatste halfuur van de vierde aflevering, Oathkeeper. Na een wat tegenvallende overname van Mereen door Daenerys en verleiding van Tommen door Margaery kiest de serie uiteindelijk voor een eigen plot. De, in de boeken wat gezapige, verhaallijn van Bran wordt opgeleukt door een gevangenneming. Ook in de serie was wat pit hierin écht nodig, want in seizoen drie kwamen ze niet verder dan wat gepraat over Wargs. De leider van de verraders zet een meesterlijke villain neer (Fwokkem!) en de spanning is terug.

En dan de grote onthulling, die voor het eerst lezers van de boeken totaal verrastte. De achtergelaten baby wordt opgepakt door een Walker. Deze Walker neemt hem mee naar een soort ijsgrot en plaatst het kind daar op een altaar. Een andere Walker verschijnt, waarna een simpele aanraking van een vinger de baby verandert in een ... Walker? Zijn ogen en huid lijken in ieder geval blauw te worden. Werkelijk niémand weet wat dit precies betekent, en ook de producers van de serie houden hun mond hierover. Sommigen zullen de afwijkingen verschrikkelijk vinden. Ik denk zelf dat de serie zijn eigen ritme moet gaan vinden gezien de aard van boeken vier en vijf.

Game of Thrones 4X04 screen 1
Wat gebeurt er hier nou weer ... ?

In ieder geval is er genoeg voer voor discussie. Welke kant gaat het verhaal op? Er is meer en meer fantasy, met wargs, draken en de Walkers. Is er echter nog wel genoeg politieke intrige? En is tien afleveringen per jaar tóch niet te weinig?