Wolf (3 disc limited edition)

Misdaad blijft een geschikt thema om een film mee in te kleuren en zorgt meestal voor een snelle, gevatte film die ook nog eens een morele les probeert te leren. Wolf prolongeert precies hetzelfde, maar dan net even iets anders. Wat als je alles hebt wat je altijd wilde en dit dan toch niet zo compleet blijkt te zijn als je eerst dacht? Wolf geeft hier haarfijn antwoord op.

In deze film volgen we de kickbokser Majid, die is opgegroeid in een toestand waar vele straatjongens zich in zullen herkennen. Geen toekomst en vooral geen licht in de duisternis. Maar Majid weet een middel te vinden waarmee hij zich kan uiten: zijn bikkelharde vuisten. Hij weet zich op te werken in een wereld die voor Majid steeds meer begint te veranderen. Uiteindelijk raakt hij toch verstrikt in het net en dat sluit zich dan ook genadeloos om Majid heen.

Wolf 3 disc edition 1

Zodra er naar de film gekeken wordt, valt gelijk iets op: de film is volledig in zwart-wit. En nee, dit is niet omdat de televisie kapot aan het gaan is, maar omdat regisseur Jim Taihuttu hiervoor gekozen heeft om zo de film nog dichter bij de realiteit te brengen. En dit werkt uitstekend, de zwart-witervaring stoort of verveelt geen moment en blijkt een interessante manier van filmen. Het is niet de eerste keer dat de tint gebruikt wordt. Het bekendste voorbeeld is (natuurlijk) Schindler's List. In deze film werd het echter gebruikt om aan te geven dat de film zich in een duister verleden afspeelt. Ook in de Franse film Un Secret wordt er gebruik van gemaakt, om juist aan te geven dat we ons in het duistere heden van het verhaal bevinden. Wolf verovert een mooi plaatsje in een rij van indrukwekkende films waarin gebruik wordt gemaakt van de manier.

Ook het acteerwerk is dik in orde. Voor deze film won Marwan Kenzari ook niet voor niets het Gouden Kalf voor Beste Acteur. Jim Taihuttu won het Gouden Kalf voor Beste Regie en ook viel de film in de prijzen in de categorie Beste Production Design. Maar met sterke Nederlandse acteurs als Raymond Thiry, die we jammer genoeg niet vaak zien, zijn vooral ook de acteerprestaties memorabel. Het verhaal dat wordt verteld voelt hierdoor nog echter aan.

Wolf 3 disc edition 3

Extra's:

Deze speciale editie is een echte must-have voor mensen die van mooi verpakte dvd's houden. Verpakt in een mooie slipsleeve en ingeleid door een mooi boekje komen de discs tevoorschijn. En op deze drie schrijfjes is veel moois te vinden:

Disc 1:

-De film

Disc 2:

-Teaser

-Trailer

-Making of Wolf: 27 minuten durende documentaire waarin wordt uitgelegd hoe de film tot stand is gekomen, wat voor keuzes er zijn gemaakt in de aanloop naar deze film en een kijkje achter de schermen

-Videoclips ''Mooie Val", "Stuntman" en "Onbegrepen"

-Patta x Wolf teaser

-Wolf, een week met Appa en Sjaak: 27 minuten durende documentaire waarin de kijker door Appa en Sjaak wordt meegenomen in hun creatieve proces naar Wolf. Erg leuk om te kunnen zien hoe de artiesten deze film hebben ervaren.

Disc 3:

-CD: alle muziek uit de film en muziek die naast de film is uitgegeven door artiesten Appa en Sjaak.

Met deze speciale uitvoering van Wolf heeft de kijker een unieke dvd in handen die mooi is om te hebben en zeker mooi is om naar te kijken. Dit komt onder meer door de interessante extra's. Ook de film is een genot om naar te kijken, door het goede acteerwerk en de keuze voor zwart-wit, die perfect past bij het verhaal dat wordt vertelt. Dat is namelijk niet rooskleurig, maar grijsgrauw.