Boek: Dr. Sleep - Stephen King

Een nieuwe thriller van de hand van de grootmeester in het genre is iets waar hele volksstammen nog altijd reikhalzend naar uitkijken en als het dan ook nog eens een vervolg is op een van zijn populairste romans zijn de verwachtingen hooggespannen. Het door Stephen King bijna veertig jaar eerder geschreven The Shining is dan ook een van zijn eerst gepubliceerde werken en vestigde zijn naam definitief als schrijver. Met Dr. Sleep keert King terug naar waar het allemaal zo'n beetje begon.

cover
cover

Dat King nooit een fan is geweest van de latere verfilming van The Shining door wijlen Stanley Kubrick is geen groot geheim. De regisseur ging volgens de auteur te makkelijk voorbij aan het in de roman als rode draad fungerende thema van alcoholisme, maar leverde wél op zijn eigen vakgebied een huiveringwekkende klassieker af, waarmee – oh, bitterzoete ironie - King uiteindelijk ook internationaal doorbrak.

In Dr. Sleep volgen we het paranormaal begaafde jongetje uit The Shining, Danny Torrance, die inmiddels een man van middelbare leeftijd is geworden en nog altijd zijn ''gave'' om bovennatuurlijke waarnemingen te doen niet kwijtgeraakt is. Dan blijkt in de tussenliggende jaren in de voetsporen van zijn driftige vader Jack Torrance te zijn getreden en is nu een herstellende alcoholist die eindelijk zijn roeping heeft gevonden in een klein stadje als verpleger in een hospice. Zijn raadselachtige vermogen om stervende patiënten te begeleiden tijdens de laatste momenten van hun aardse bestaan levert hem al snel de bijnaam Dr. Sleep op.

Op een dag neemt een jong meisje, Abra, contact met hem op. Abra beschikt over ongekende psychische krachten waarbij die van Dan in het niet vallen en weet daarmee haar ouders regelmatig tot wanhoop te drijven. Het kind trekt met de onbeheerste uitbarstingen van haar gave de aandacht van de Ware Knoop, een stel in campers rondtrekkende oudjes die niet zo onschuldig zijn als ze lijken en alles op alles zetten om haar te vinden. Dan raakt na zijn traumatische ervaringen in het Overlook Hotel en zijn gevecht tegen de fles opnieuw verstrikt in een strijd waarbij alles op het spel staat.

Kan Dr. Sleep als volwaardig vervolg op The Shining gezien worden? Ja en nee. Het laatste omdat het feitelijk al een los verhaal op zich is en het zeker niet vereist is om The Shining gelezen te hebben. Al is het altijd leuk om wat oude bekenden te treffen, nietwaar? Voor degenen die zich altijd hebben afgevraagd hoe het dat kleine jochie op zijn driewieler in dat naargeestige, niet helemaal verlaten hotel uiteindelijk is vergaan (de reden dat King Dr. Sleep schreef, het bleef hem óók bezighouden), ligt hier het antwoord.

Met zijn bijna 600 pagina's is Dr. Sleep een dikke pil die desondanks de aandacht goed vast weet te houden. Schrijven is één ding, een verhaal vertéllen is een kunst die weinig hedendaagse schrijvers zo geperfectioneerd hebben als Stephen King. Hoewel het niet zijn beste werk is, daarvoor mist het de zinderende spanning van een It of pakweg de allure van The Stand, is Kings nieuwste wederom een pageturner van formaat. Met of zonder dode tweelingzusjes.