Boek: Kille woede - John Sandford

Een oude onopgeloste politiezaak komt bovendrijven op het moment dat er een huizenblok afgebroken wordt in Minneapolis en de slopers een macabare vondst doen, namelijk de stoffelijke overschotten van twee jonge meisjes. Enkele decennia geleden raakten zij vermist en werd er met man en macht aan de zaak gewerkt door de plaatselijke recherche. Het onderzoek liep echter dood en het dossier lag jarenlang als cold case stof te verzamelen achterin een kast. Tot nu, tenminste.

cover
          cover

Lucas Davenport was destijds als beginnende rechercheur al nauw betrokken bij de vruchteloze speurtocht naar de zusjes Jones en nu het verleden hem weer ingehaald heeft, zet hij alles op alles om de waarheid omtrent hun verdwijning boven tafel te krijgen. Er zijn te veel fouten gemaakt en de verdachte naar wie alle aanwijzingen leken te leiden, kwam om het leven door politiekogels tijdens een in de soep gelopen arrestatiepoging. Loopt de ware dader nog steeds rond? En zo ja, hoeveel slachtoffers heeft hij in de loop der jaren nog weten te maken?

Kille woede is alweer het 21e (in Nederlandse vertaling) verschenen deel in de Lucas Davenport-reeks, van de hand van de veel gelezen thrillerauteur John Sandford. Het pseudoniem van journalist en Pulitzer Prize-winnaar John Roswell Camp (1944, Iowa) die al snel ontdekte dat romans gepubliceerd onder een pseudoniem succesvoller waren. Ook maakt hij weleens uitstapjes naar thrillers over onder meer Virgil Flowers, een ander personage uit Sandfords geestelijke koker met een eigen reeks.

auteur
auteur

Op de kaft springt je al een aanbeveling van de grootmeester van suspense, Stephen King, tegemoet. Sandford is een van de beste auteurs uit het genre, zo luidt de tagline veelbelovend.

De meeste lezers van deze roman zullen dit in ieder geval wel beamen. Kille woede is een ware pageturner gebleken die in sneltreinvaart doordendert, verrassende wendingen neemt en je opvalt door zijn realistische karakters. Volgen we in de eerste helft van het boek het groentje Lucas Davenport nog op de voet tijdens zijn eerste echte recherche-zaak, zo schakelen we in de tweede helft over naar het hier en nu, waar Davenport, inmiddels gepokt en gemazeld, vastbesloten is om alsnog de antwoorden te vinden die de twee zusjes met zich mee het graf hebben ingenomen.

Dankzij een goed uitgewerkte spanningsboog en het vrijwel nooit aflatende tempo is Kille woede een fijne thriller die je tot de laatste pagina geboeid weet te blijven houden. Perfecte kost om wat van de aankomende regenachtige herfstavonden mee te vullen.