CD: Miles Davis Quintet - Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2

22 jaar na de dood van de legendarische jazzmusicus Miles Davis kunnen liefhebbers van de betere moderne jazz nu eindelijk kennismaken met het beroemde 'Lost Quintet'. Op Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2 horen we de Amerikaanse trompettist, die door velen wordt bekeken als één van de meest invloedrijke muzikanten van de twintigste eeuw, op een essentieel keerpunt in zijn muzikale loopbaan.

Miles Davis Quintet - Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2

Bij het verschijnen van verzamelboxen van grote artiesten denken mensen vaak aan platenmaatschappijen, die proberen om de muziekliefhebber zijn zuurverdiende geld uit de zak te kloppen. Nu is dat ook wel vaak het geval. Hoe vaak zie je niet een re-issue van een bekend album, waarbij je lekker wordt gemaakt met een sumier aantal onuitgebrachte opnames? In het geval van de prachtige verzamelbox Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2 van het Miles Davis Quintet is dat zeker NIET het geval. Op Live In Europe 1969 horen we de grootmeester voor het eerst in actie met zijn beroemde derde kwintet. In het midden van de zestiger jaren was er een belangrijke koerswijziging te horen in de jazzwereld. Waar jazz voorheen voornamelijk op akoestische instrumenten werd gespeeld, koos Davis voor een benadering met gebruik van elektrische instrumenten (piano, bas en gitaar). Davis' Lost Quintet was een band, bestaande uit Wayne Shorter (saxofoon), Dave Holland (bas), Jack DeJohnette (drums) en Chick Corea (piano), muzikanten die elk al een behoorlijke reputatie hadden opgebouwd in de jazzscene, maar nog niet eerder gezamelijk met Miles davis te horen waren geweest.

Op Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2, bestaande uit een drietal cd's en een dvd, kunnen we horen en zien hoe heerlijk de band met nieuwe vrije stijlen aan het experimenteren was. De eerste twee schijfjes in de set zijn ingeruimd voor een tweetal optredens, tijdens het Festival Mondial du Jazz d'Antibes in Juan-Les-Pins in Frankrijk, opgenomen op 25 en 26 juli 1969. Na de aankondiging van Andre Francis gaat de band meteen hevig los op de Joe Zawinul-compositie 'Directions'. DeJohnette laat ons meteen op onnavolgbare wijze kennismaken met zijn niet te volgen drumritmes, waarover we Davis en Shorter afwisselend horen soleren. Het nummer gaat naadloos over in 'Miles Runs the Voodoo Down', waarin de pittige basloopjes van Holland, de sopraansax van Shorter en de drumroffels van DeJohnette de muzikale strijd met elkaar aan lijken te gaan. Dan is het tijd voor een geheel gereviseerde versie van het uit 1958 stammende 'Milestones'. Op deze nieuwe uitvoering van de Davis-klassieker horen we een prominente rol voor het excellente baswerk van Dave Holland, dat je pas na bijna 14 minuten weer los weet te laten. Dat ook Shorter een prima componist was horen we bij 'Footprints', een nummer dat heel relaxt op gang komt om vervolgens uit te lopen in een heerlijke chaos. Na een totaal verbouwde versie van de Thelonious Monk-klassieker 'Round Midnight' waarbij vooral het sublieme toetsenwerk van Corea het aanwezige publiek muisstil weet te krijgen, is het tijd voor 'It's About That Time'. Een heerlijk stuk improvisatie, waarbij elk bandlid de gelegenheid krijgt om zijn kunnen te laten horen aan het met stomheid geslagen publiek. Na het relaxte 'Sanctuary' sluit Davis de set in stijl af, met de vaste afsluiter 'The Theme', om daarna onder groot applaus het podium te verlaten.

Op het tweede cdtje in deze box vinden we het optreden van 26 juli 1969, waar Davis voor een iets afwijkende set heeft gekozen. Zo horen we vroege versies van 'Miles Runs the Voodoo Down', 'Spanish Key' en 'Sanctuary', nummers die Davis in 1970 op het beroemde album Bitches Brew zou uit gaan brengen, maar ook oudjes zoals 'No Blues' - met een kippenvel veroorzakende solo van Holland - en 'I Fall In Love Too Easily'. Op cd 3 in de set horen we een optreden van het kwintet in Stockholm op 5 november 1969. De beroemde Bitches Brew-sessies stonden op de band en Davis opent zijn set van het optreden, in het kader van het Newport Jazz Festival In Europe, met een spetterende bijna 15 minuten durende versie van Bitches Brew. Corea lijkt bij dit concert meer de kant van de freejazz op te gaan en heeft duidelijk een grotere rol dan bij de voorgaande optredens. Bij de Shorter-composities 'Paraphernalia', 'Nefertiti' en het incomplete 'Masqualero', horen we ook al duidelijke sporen van het werk, dat Shorter later zou opnemen met de band Weather Report. Het concert in Stockholm wordt vervolgens afgesloten met een knallende versie van 'This', waarbij vooral DeJohnette stevig aan de slag mag.

Miles Davis

Naast de drie imponerende cd's treffen we in de box ook een dvd aan, met daarop prachtige opnames van een 46 minuten durend optreden op de Berliner Jazztage in Berlijn, opgenomen op 7 november 1969. Op Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2 horen we een band voorbijkomen, waarmee Davis helaas nooit studio-opnames maakte, maar die zich des te meer wist te bewijzen op een podium. Al met al is dit een zeer avontuurlijke verzameling geworden, opgenomen in een piekjaar voor de trompettist. Live In Europe 1969, The Bootleg Series Vol. 2 biedt een essentieel stuk muziek, dat vooral door liefhebbers van experimentele jazz niet gemist mag worden.