Act Of Valor

Act of Valor is een bijzondere film over een team van Navy Seals. Natuurlijk zijn er meer films over deze elite-eenheid gemaakt, zoals The Eleventh Hour en Tears Of The Sun, maar wat deze film zo bijzonder maakt is dat regisseurs Mike McCoy en  Scott Waugh gebruik maken van echte Navy Seals in plaats van acteurs. En dat is dan ook meteen het zwakke punt van deze verder best wel degelijke film.

Act Of Valor Poster

In Act Of Valor draait het om een antiterroristische eenheid die een ontvoerde CIA-agente moet bevrijden. Hierbij wordt een angstwekkend plan ontdekt om de Verenigde Staten aan te vallen met bommen die niet gedetecteerd kunnen worden. De terroristen willen het land in via tunnels vanuit Mexico en werken hiervoor samen met een berucht Mexicaans drugskartel. Wat volgt is een harde strijd met een geduchte vijand.

Act Of Valor 01

McCoy en Waugh zijn voormalige stuntmannen die graag een film wilden maken over een antiterrorismeeenheid. Om de film zo realistisch mogelijk over te laten komen besloten de twee om niet gebruik te maken van bekende acteurs uit Hollywood maar van een stel echte Navy Seals. Wat de actie betreft is de film, die oorspronkelijk bedoeld was als een instructiefilm, dan ook wel uitmuntend te noemen. Maar op de momenten dat men de soldaten een menselijk gezicht wil geven krijgen we tenenkrommende dialogen te horen waarmee we duidelijk merken dat we niet met professionele acteurs te maken hebben. Om over de belerende voice-over maar helemaal niet te beginnen.

Act Of Valor 02

Wat Act Of Valor vooral een bijzondere film maakt is het feit dat de film volledig is opgenomen met een Canon EOS 5D camera. Deze digitale camera wordt al gebruikt in de reclamewereld en videoclips, maar voor zover bekend is dit de eerste speelfilm die op deze wijze is gemaakt. Maar ja, dat moet ook geen probleem zijn als je het Pentagon als geldschieter voor je film hebt.

Act Of Valor 03

Wil je een film met diepgang dan moet je absoluut niet naar deze film gaan. Ben je uit op een spetterende actiefilm dan is Act Of Valor de film die je niet mag missen. Verstand op nul en knallen maar.