CD: Yukon Blonde - Tiger Talk

Het Canadese Kelowna is een stad in British Columbia aan de rand van de Rockies met glooiende groene heuvels in de lente, gelegen aan Okanagan Lake. Een idyllische locatie voor een zonnige picknick. Mocht je met je mand en deken neerstrijken neem dan ook even de muziek van Yukon Blonde mee, het lokale driekoppige bandje dat met Tiger Talk een zomerplaatje aflevert.  Het is inmiddels de vierde plaat in vier jaar onder de naam Yukon Blonde. De leden produceerden daarvoor nog twee albums onder de noemer Alphababy. Een productief groepje muzikanten dus, maar het kan ook betekenen dat het te snel gaat.

Van het tiental nummers op Tiger Talk is het begin veelbelovend en wordt er een veelvoud aan zomerse klanken afgeleverd. Het aanstekelijke My Girl kan een opvolger zijn van Young The Giant en klinkt als een melodieus folk-rock meets Beatles-nummer. Gerard Ekdom zou dit nummer met gemak tot BBQ-plaat bombarderen. Ook de makkelijke surfrock van Radio wordt in hapklare brokken voorgeschoteld en is ondanks de niet bijster interessante teksten een swingend, vrolijk liedje met her en der een fijne gitaarsolo en een frisse break. Stairway neemt moeiteloos het stokje over, maar hier sluipt het dertien-in-een-dozijngevaar in de muziek.

Iron Fist verschuift de emotie naar melancholieke surfrock, nog steeds de riedelgitaartjes, maar de zang en de ritmesectie geven er een neerslachtiger tintje aan. Oregon Shores tapt uit hetzelfde vaatje en lijkt zestig jaar terug in de tijd te gaan, hello Beach Boys. Six Dead Tigers is één van de hoogtepunten, bevat fijne hooks, samenzang en een indietintje. Helaas eindigt de plaat wat zwak, Breathing Tigers is standaard garagerock en Guns is een rustig intermezzo dat niet gehoeven had en ook het lauwe Sweet Dee mag achterwege blijven. Desalniettemin kan dit voor Yukon Blonde wel eens een springplank naar een groter publiek betekenen. Vooral de radiovriendelijke liedjes zullen de zomer opvrolijken en ook de tracks met een indierandje zijn veelbelovend. Bij de volgende plaat iets langer de tijd nemen om de puntjes op de i te zetten.