Carnival Island

Exclusief voor PlayStation 3 met PlayStation Move

Header

Het pretpark Carnival Island heeft een probleem: het heeft geen bezoekers meer en het park is daardoor zijn ziel kwijtgeraakt. In de introductie vindt een jongetje twee toegangskaartjes en hij en zijn vriendinnetje horen van de baas van het park dat ze spelletjes goed moeten voltooien om langzamerhand het saaie pretpark weer tot leven te brengen.

Met alle epische oorlogen die ons deze maanden om de oren zijn geslingerd is dit even heel wat anders. De verhaalmodus intrigeert, dus deze kiezen we als eerste. Na een simpele Move-calibratie maken we personages aan met wat standaard opties als geslacht en welk dier je favoriet is. Als dat gedaan is begint het spel. De eerste laadtijd duurt best lang en je begint je bijna af te vragen of er iets mis is. Gelukkig is dat eenmalig en gaat het daarna vrij rap. Het wisselen naar verschilende gedeeltes van het eiland kost minder tijd, al had dat ook sneller gemogen.

Carnival IslandCarnival Island

Het eiland is opgedeeld in verschillende gedeeltes. Elk gedeelte heeft een paar minigames die je in meerdere varianten speelt. Daarnaast heeft elke minigame meerdere achievements. Heb je er bijvoorbeeld twee gehaald, dan speel je het volgende niveau van de minigame vrij. Zo is er bijvoorbeeld ringwerpen. Het eerste niveau is nog vrij eenvoudig, maar bij de tweede staan de kegels op een draaiend platform. Dat maakt het al een stuk lastiger.

De meeste minigames hebben vijf niveaus met elk niveau zo'n vijf tot acht speciale achievements. Deze zijn van gemakkelijk tot lastig te noemen. Enkele uitdagingen waar je aan moet denken zijn dat elke ring raak moet zijn of dat de ring een bepaald aantal punten moet opleveren. Hoe meer achievements je haalt, hoe meer content er vrijgespeeld wordt in het park zelf.

Carnival IslandCarnival Island

Want als je een variant van een minigame succesvol hebt gespeeld, dan speel je niet alleen een hoger niveau vrij, maar komen er ook meer dieren in dat gedeelte van het park. Zo wordt het een steeds levendiger pretpark en ziet het er een stuk gezelliger uit dan in het begin, wanneer het park geen enkele bezoeker heeft. Met het spelen verdien je tickets die je uitgeeft aan andere attracties of souveniers, zoals bij een ballonnenverkoper. Je personage dos je zo uit als een echte pretparktoerist.

De besturing met de Move is soms lastig te noemen. Niet omdat het slecht reageert of niet doet wat je wil, maar omdat je als speler geen idee hebt hoe hard of hoe hoog je moet zwiepen om bijvoorbeeld een ring een bepaalde afstand af te laten leggen. Het eerste potje van zo'n minigame is dan ook eigenlijk oefenen om je draai, of zwiep, te vinden. Leuk is dat de besturing voor zo'n variant van een minispel hetzelfde blijft, maar de situatie en de spelregels aangepast worden zodat je niet het idee hebt dat je hetzelfde spelletje aan het spelen bent.

Carnival IslandCarnival Island

We zijn al platgegooid met minigames-games voor de Wii en er zitten erbarmelijke varianten bij. De vraag was dan ook of Sony met hun PlayStation Move genoeg aandacht had besteed om niet in dezelfde valkuil te stappen. Gelukkig laat Sony met Carnival Island zien dat het een leuk minigame-spel kan opleveren voor het hele gezin. De minigames duren niet al te lang om zo de verveling niet toe te laten slaan en er is genoeg uitdaging voor iedereen, want zelfs de ouders gaan moeite hebben met bepaalde niveaus of uitdagingen. Een leuk gezinsspel tijdens de donkere avonden.

Cijfer
+ veel minigame-varianten
- geen 'oefenronde'