Film: The Hangover Part II

In 2009 kwam de Amerikaanse komediefilm The Hangover in de bioscopen. De film werd meteen opgehemeld door recensenten en won vele prijzen, waaronder een Golden Globe voor Beste Film in de categorie Musical en Komedie. Reden genoeg voor regisseur Todd Phillips (Old School) om met een vervolg te komen. In The Hangover Part II is 'the wolfpack' dit keer te vinden in de Thaise hoofdstad Bangkok.

Phil (Bradley Cooper), Stu (Ed Helms), Alan (Zach Galifianakis) en Doug (Justin Bartha) zijn terug. Ze reizen af naar het exotische Thailand voor de bruiloft van Stu. Na het onvergetelijke vrijgezellenfeest in Las Vegas kiest Stu deze keer voor een veilige en ingetogen manier. Echter gaan de dingen wederom niet zoals de mannen verwacht hadden. Wat ze na een zware nacht aantreffen in Bangkok overtreft al hun verwachtingen.

Waar de meeste vervolgen op komedies mee kampen is dat de grappen erg slecht zijn en het probeert voort te borduren op het eerste deel. Bij The Hangover Part II is dit zeker niet het geval. Ondanks dat het verhaal erg sterk lijkt op deel 1, worden de grappen gelukkig niet voorspelbaar. Het is wederom een hilarische film geworden door vooral de vreemde Alan en de knotsgekke Mr. Chow (Ken Jeong). Het zou zonde zijn om niet verrast te worden in de bioscoop, dus aangeraden wordt om de trailer niet (te vaak) te bekijken voor de film.

Voor sommigen kan het misschien in het begin wat saai zijn. De aparte gebeurtenissen komen pas laat op gang en het eerste half uur wordt er echt de tijd genomen om een degelijk verhaal op te bouwen, maar uiteraard is het achterliggende verhaal over de Thaise familie en broer Teddy slechts een bijzaak. Deze hebben echter weinig invloed op de humor in de film en het draait, op humoristisch gebied, vooral om de drie hoofdpersonages.

Nog voor het wereldwijd uitkomen van de film heeft Todd Phillips al losgelaten dat een derde deel niet uitgesloten mag worden. Het derde deel zou dan wel qua verhaal afwijken van de eerdere twee films. Na het zien van deel twee is ook duidelijk dat nog een Hangover met dezelfde aspecten niet zo goed meer gaat werken. Het wordt dan te voorspelbaar en te geforceerd.

Toch is The Hangover Part II, net als zijn voorganger, een hilarische film geworden. Absurde gebeurtenissen zorgen regelmatig voor een harde lach. Het eerste half uur is het misschien even inkomen, maar dan loopt de grapdichtheid ook hoog op. Het is wellicht overbodig om te zeggen, maar blijf vooral even zitten bij de aftiteling.