DVD: Planet Earth - Nieuwe Ontdekkingen

In 2006 werd één van de meest indrukwekkende natuurseries allertijden uitgezonden, Planet Earth. De BBC, Discovery Channel en het Japanse NHK hadden daarvoor meer dan vijf jaar gewerkt om de wonderen der natuur op camera vast te leggen, op bijzondere manier dan wel te verstaan. Extreme close-ups, halsbrekende avonturen werden niet geschuwd en heel vaak vraag je je als kijker af: hoe krijg je dit in godsnaam zo mooi in beeld!? De daaropvolgende film Earth was van hetzelfde laken een pak, wederom prachtige beelden van deze aardkloot en zijn bewoners.

De makers komen nu met een kijken in de keuken van de filmcapriolen die de makers hebben moeten uithalen om het geheel op film te krijgen, Planet Earth - Nieuwe Ontdekkingen. In totaal werden er meer dan 200 locaties aangedaan en werden er 40 high definition camera's gebruikt. Verschillende locaties en fragmenten van de serie Planet Earth worden uitgelicht en de cameramensen en producers komen aan het woord, maar bovenal laten ze zien wat ze moesten doorstaan om de beelden te krijgen. De voor hun mooiste beelden komen nog een keer voorbij in 'Great Planet Earth Moments' en 'Production Diaries'.

Zo zien we hoeveel moeite het kost om een kudde wilde kamelen in de Gobi-woestijn van Mongolië te volgen en fatsoenlijk op film te zetten. Een gebied zo groot als Nederland verkennen, zonder wegen, met ijzige vrieskou en een brak busje vol proviant en brandstof voor een aantal weken. Of wat te denken van een schuw sneeuwluipaard filmen in de bergen van Afghanistan: in je eentje overnachten in een schuilhut op duizenden meters hoogte, 7 dagen per week, 8 uur per dag met je oog door een kijker turen om het beestje te vinden, om uiteindelijk een paar minuten filmmateriaal te krijgen. Ook zien we hoe helikopters met supersonische camera's in worden gezet om de jacht van wilde honden te registreren. Er zijn in de serie taferelen vastgelegd die nooit eerder zijn getoond, maar dat kost een heleboel uithoudingsvermogen, geduld en technische snufjes.

Deze uitgave bevat tevens een bonus-disc waarin de 'Onderwereld' van de Maya-cultuur wordt onderzocht. Bij de overwoekerde tempels van Yucatan in Mexico bevinden zich talloze zoetwatermeertjes. Een filmcrew gaat op ontdekkingstocht en ontdekt dat er een gigantisch netwerk van ondergrondse rivieren en grotten aanwezig zijn, wat mede verklaart hoe de cultuur zo groot kon groeien terwijl er geen grote bovengrondse rivier aanwezig was voor watertoevoer. De duikers tonen nieuwe en soms surreële beelden en nieuwe diersoorten.

De uitgave verklaart hoe de beelden van de bijgaande serie en film zo mooi zijn geworden, maar is informatief wat dat betreft. Toch zou deze schijf als beter als extraatje op de box van Planet Earth passen. De inhoud is nu net genoeg om er een aparte uitgave van te maken, maar het houdt niet over en het lijkt qua indeling of dit nog net uit de koker van de makers geknepen kon worden voor het publiek. Ondanks dit kleine minpuntje levert het weer meer dan 200 minuten aan prachtige beelden op en weet je eindelijk hoe ze zijn ontstaan!