DVD: Disney's A Christmas Carol

Het meest verfilmde kerstverhaal is natuurlijk A Christmas Carol geschreven door Charles Dickens. Talloze andere regisseurs gingen Robert Zemeckis (The Polar Express) voor. Onder andere Barbie, Sesamstraat, The Muppets en The Flinstones gingen Disney voor om het verhaal te verfilmen. Nu is dé kerstfilm van 2009 op dvd verschenen met Jim Carrey als Scrooge (en vele anderen) in Disney's A Christmas Carol.

In het bekende verhaal gaat het uiteraard om Ebenezer Scrooge. Hij begint de kerstdagen zoals gewoonlijk met krenterige minachting naar zijn trouwe hulp Bob Cratchit (Gary Oldman) en snauwend naar zijn vrolijke neef Fred (Colin Firth). Maar als hij 's nachts gezelschap krijgt van de Geesten van zijn Kerstverleden, Kerstheden en Kersttoekomst, komt hij de harde waarheid onder ogen te zien. De oude Scrooge beleeft zijn reis door de tijd met tegenzin, maar het is nodig om aan al zijn krenterige eigenschappen een einde te maken.

Het verloop van het verhaal zal voor de meeste mensen ook geen verrassing zijn. In de sfeer van het Kersfeest is het einde typisch Disney, maar zal zelfs bij de grootste Scrooge nog een fijn Kerstgevoel opwekken. Daarnaast is de film een waar pareltje als het gaat om de animatie. Soms lijkt het geen animatie meer, maar op een echte film. De personages zijn kenmerkend voor de acteur die de stem inspreekt. Zo lijkt Scrooge op Jim Carrey en heeft Bob Cratchit iets weg van Gary Oldman.

Ook de bewegingen van de karakters zijn bijna identiek aan een mens. Bijvoorbeeld de synchronisatie van de mond tijdens het praten is erg goed gedaan. Een aanrader is om de making of van de film op de dvd te bekijken, waarin wordt uitgelegd hoe de scènes tot stand zijn gekomen.

Helaas is A Christmas Carol wel veel van hetzelfde en is er weinig verschillend aan de talloze verfilmingen van Dickens' verhaal. Een originele film hoef je dus niet te verwachten.

Wat je wel kunt verwachten is een erg leuke Disney-film met prachtige beelden en goede karakters. Het is dan ook erg goed gelukt om de Kerstsfeer over te brengen naar een animatiefilm. Helaas is het verhaal al vaak verteld en is de originaliteit ver te zoeken, maar dat mag de pret niet drukken. Jim Carrey als Scrooge (maar ook als de drie geesten) is een ultieme combinatie en zet de krenterige man perfect neer.

Extra's

Ontdek Dickens: een verhaal opnieuw verteld
Dit is een kwartier durende making of van de film. Hierin wordt uitgelegd hoe de film gemaakt wordt, wat de bijdrage van de acteur is en waarom de acteurs een speciaal pak aan moeten. De stukjes worden bij een gepraat door een irritante Jacquie Barnbrook, die te vaak te grappig wil zijn. Desalniettemin blijft het een leuke making of en is het interessant om te zien wat er allemaal bij een animatiefilm komt kijken.

Op de set met Sammi
In dit filmpje volgen we kindsterretje Sammi Hanratty op de set van de film. Het duurt nog geen twee minuten, dus het had prima bij de making of in kunnen zitten. Daarnaast bevat het niks nieuws als je de making of al gezien hebt.

Verwijderde scènes
Op de dvd staan ook nog een paar verwijderde scènes. Deze stukjes zijn nog niet afgewerkt, dus zijn van iets mindere kwaliteit als de film zelf. Het is leuk dat het erop staat, maar erg interessant is het niet. Wellicht dat ze ook daarom eruit gelaten zijn.