DVD: Daniël Arends - Geen Excuses/Joko 79

Nederland is een klein land maar beschikt toch over een indrukwekkend leger aan grappenmakers. Van Youp van 't Hek tot Javier Guzman en Bert Visscher tot aan Sanne Wallis-de Vries: er is voor ieder wat wils. Daarnaast zijn er ook vele opkomende talenten, waarvan Daniël Arends er misschien ook wel eentje is. Zijn shows Joko 79 uit 2007 en Geen Excuses uit 2009 zijn inmiddels verschenen op dvd. Hoog tijd om eens te kijken of deze lolbroek zich kan meten met de rest van zijn collega's!

Voor wie hem nog niet kent eerst een kleine introductie. Daniël Arends werd geboren in Jakarta, werd als adoptiekind naar Nederland gehaald en is inmiddels 31 jaar jong. Hij won Camaretten, speelt in Comedytrain en staat inmiddels ook solo op de planken in de theaters.

Joko 79 was zijn eerste solovoorstelling en staat vooral in het teken van zijn adoptie. Het komt wat traag op gang maar als Arends eenmaal op gang is gekomen gaat het hard. Jammer genoeg ontbreekt hier en daar een lijn in het verhaal en zijn het regelmatig losse grappen. Uiteraard ook vermakelijk, maar een rode draad is doorgaans toch erg prettig. Toch kijkt het ruime uurtje dat de show duurt goed weg, als is het einde misschien wat abrupt te noemen.

Ook in Geen Excuses komen zijn Indonesische roots veelvuldig terug. Met name Japanners zijn een geliefd doelwit van zijn grappen. Maar ook zaken die dichter bij huis komen worden benoemd. Kinderen met fietshelmpjes bijvoorbeeld. Dat is dan ook de rode draad die door de show loopt: vallen en opstaan. Dat komt ook terug in zijn grappen. Veel sterke met hier en daar een wat mindere, maar over het geheel genomen valt er een hoop te lachen. En dat hij niet op zijn bek is gevallen blijkt ook uit de ijzersterke improvisatie en interactie met het publiek.

Het grootste minpunt van de shows is een technische. Er is geen gebruik gemaakt van hoofdstukken, dus wanneer je de show in delen moet kijken omdat de dvd-speler even geen zin meer heeft (zoals bij uw reviewer) is het even flink doorspoelen geblazen. Extra's zijn er ook niet toegevoegd aan het schijfje.

Daniël Arends heeft een hele hoop talent en het is te zien dat hij zich gedurende deze shows ook zeker ontwikkeld heeft. Cabaretiers mag je onderling eigenlijk niet vergelijken, maar wie de stijl van Jan-Jaap vd Wal, Lebbis en Javier Guzman kan waarderen zit met deze man goed. Zo ver als deze namen is hij nog niet, maar de potentie heeft hij zeker wel. Het is alleen te hopen dat hij in de toekomst met wat meer onderwerpen dan alleen Indonesië en zijn adoptie op de proppen komt, want die grappen moeten toch ooit op zijn. Waarmee absoluut niet beweerd wordt dat die onderwerpen niet grappig zijn!

Overigens trekt hij dit jaar met zijn voorstelling Blessuretijd langs de Nederlandse theaters. De speellijst vind je hier!