Film: LOFT

In 2008 kwam de Vlaamse film LOFT in de bioscopen. Het werd meteen een groot succes en is sinds februari 2009 de best bezochte Vlaamse film. Hiermee streefde LOFT de Vlaamse film Koko Flanel, met onder andere Urbanus, voorbij. Twee jaar later komt regisseuse Antoinette Beumer (bekend van De Gelukkige Huisvrouw) met een Nederlandse remake op de Vlaamse versie. Dit ging echter niet zonder slag of stoot. Tijdens de opnames vielen Antoinette en een cameraman van een steiger. Antoinette hield er twee gebroken armen aan over en de cameraman had een verbrijzelde hiel. Erik van Looy nam de productie een paar dagen over.

Vijf getrouwde mannen delen in het geheim een loft, waar ze stijlvol en in het geheim hun minnaressen kunnen ontvangen. Alles gaat goed, totdat er op een dag een lijk van een jonge vrouw in de loft gevonden wordt. Niemand weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze daar terecht is gekomen. Alleen zij bezitten een sleutel, dus al snel beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze oorspronkelijk dachten.

Nederlands acteur Barry Atsma lijkt tegenwoordig in elke Nederlandse film te zitten. Na Komt Een Vrouw Bij De Dokter en De Storm zit hij ook in LOFT. Wederom zet hij een geweldige rol neer. Dit keer als Matthias, de initiatiefnemer van het hebben van een loft. Naast Atsma spelen Fedja van Huêt (Karakter), Gijs Naber (Zwartboek), Chico Kenzari (Flikken Maastricht) en Jeroen van Koningsbrugge de rol van één van de vijf mannen. Laatstgenoemde is in de film gestopt om een komische noot erbij te hebben. Omdat Jeroen op sommige momenten grappig is, haalt het de spanning uit de thriller. Veelal worden de spannende momenten overschaduwd door de humoristische scènes.

Tegen het einde komt er toch nog een goede spanning in de film en nadert een goede ontknoping. Helaas gaan de makers in dit einde iets te ver door de kijker een paar keer op het verkeerde been te zetten, zodat je het allemaal niet meer volgt na een tijdje. Hiermee verliest de film ook zijn geloofwaardigheid.

LOFT is opzich een aardige film geworden met goede acteerprestaties, maar helaas is het geen geslaagde thriller. Mede door de soms overheersende komische scènes en het verwarrende einde is het geen topfilm geworden. De spanning loopt aan het einde erg hoog op, maar dan is het eigenlijk al te laat. De vraag is dan ook wat de Nederlandse versie toevoegt aan de Vlaamse versie van twee jaar terug.