Blue Dragon: Awakened Shadow

Exclusief voor de Nintendo DS

Wanneer je een grote naam in je industrie bent heb je een aantal voordelen. Je producten worden bijvoorbeeld sneller opgepakt, fans herkennen een misschien bepaalde huisstijl en je mag lekker handtekeningen uitdelen als je ergens bent. Bij de ontwikkeling van de studio Mistwalker hadden de oprichters waarschijnlijk vooral het eerste in het achterhoofd. De drie belangrijkste mannen van Mistwalker zijn namelijk Akira Toriyama, ontwikkelaar van de DragonBall series, Hironobu Sakaguchi, bedenker van de eerste zes Final Fantasy's en Noboe Uematsu, Muzikaal brein achter vrijwel elke Final Fantasy. Heel Japan heeft een dag stil gestaan toen deze mensen van blauw bloed bij elkaar kwamen. Kunnen ze met het nieuwste deel in de Blue Dragon serie hun namen hoog houden zonder een blauwtje te lopen, dat is de vraag.

Ongeveer een jaar geleden kocht ik Blue Dragon voor de Xbox 360. Grotendeels vanwege de namen waaruit het creatieve brein van de games bestond. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de originele Blue Dragon voor mij niet meer voelde dan een blauwe maandag. Ik kan niet precies zeggen waarom niet. Ik denk dat het meest correcte antwoord zou zijn wanneer ik zeg dat het verhaal me niet vastgrijpt zoals een Final Fantasy dat wel kan. Omdat Blue Dragon: Awakened Shadow een ander soort game is, stapte ik er zonder gekleurde bril in.

Nieuw deel, zelfde verhaal?!?
Je begint de game door een karakter te maken. Nu hoor ik sommigen denken "Dragon Quest IX", en dat is deels terecht. Mede doordat dezelfde character designer, Akira Toriyama, achter de graphics zit van beide games zul je in het begin denken dat dit een regelrechte kopie is. Het verschil is echter dat dit geen Cell Shaded graphics zijn en dat wat je uiteindelijk kunt met je zelfgemaakte poppetje anders is dan dat van DQIX. Je poppetje is namelijk een ancient die al eeuwen ligt te slapen onder de grond. Als twee andere ancients, die verdacht veel lijken op de eindbaas van het eerste deel, wakker worden en onrust stoken onder de grond word je wakker. De rest van het verhaal speelt zich grotendeels af op locaties die je kent uit de vorige delen zoals Neo Jibral en de Devee Tribe. Het verhaal is voor mijn gevoel echter flinterdun en uitgekauwd materiaal van de voorgaande delen. Je zit al snel door de blauwe bloempjes, die de dialoog met zich meebrengt, heen te button bashen. Dit kan natuurlijk wel perfect een oefening vormen voor de gevechten die je in Blue Dragon: Awakened Shadow tegenkomt.

blue dragon awakened shadow

Nieuw deel, nieuwe gameplay.
Mistwalker is niet echt van het blauw blauw laten. De eerste game in de serie was een traditionele RPG, Blue Dragon Plus op de DS was een RTS en Blue Dragon Awakened Shadow is een actie-RPG. Dit houdt voornamelijk in dat de vijanden direct op het scherm verschijnen, en je ze bont en blauw moet slaan door herhaaldelijk op A te drukken. Door de A-knop ingedrukt te houden kun je een speciale aanval kiezen die, afhankelijk van je vijand, een stuk meer schade doet. Naast jezelf heb je ook nog de keuze uit twee andere teamleden, vaak bekend uit de voorgaande series, die je bijstaan in het gevecht. Afhankelijk van het type schaduw dat je hebt gekozen, zullen zij zo nu en dan speciale aanvallen doen of je genezen. Het vechten laat echter geen doordacht en functioneel gevoel achter. Je maakt werkelijk zo vaak kennis met de letter A, dat de DS misschien kan denken dat je bij de dokter zit. Nou is het vrij makkelijk om de draak te steken met games waarin je buttonbasht, maar vooral omdat het verhaal niet pakt voelt dit bij Blue Dragon: Awakened Shadow aan als onnodig en een sleur.

Blue Dragon Awakened Shadow

Nieuw deel, goede presentatie.
Nou klinkt de review misschien wat negatief, maar je kunt Blue Dragon: Awakened Shadow geen slechte game noemen. De muziek is bijvoorbeeld van hoge kwaliteit. Ondanks dat er niet meer dan wat midi-geluiden uit de DS zijn te persen, zijn de composities in orde. Zowel de oude als de nieuwere muziek siert de game en past perfect bij de sfeer. De voice acting komt leuk naar voren, ondanks dat het soms wat willekeurig aanvoelt. Ook de vele puzzels en mini-games zorgen dat de game niet ergens in een hoek van je kamer belandt om daar een mooie Danish Blue op de cartridge te ontwikkelen. Zo zijn er in de eerste stad deuren waarachter sterke bazen schuilgaan; kun je twee items met elkaar combineren om een nieuw, sterker item te maken en zul je geregeld een kleine mini-game moeten doen om verder te komen in het verhaal. Daarnaast ontgrendel je nieuwe skills naarmate je poppetje zich ontwikkelt die je zowel tijdens als na het vechten kunt gebruiken om verder te komen.

Blue Dragon: Awakened Shadow is echt geen slechte game. De game mist hier en daar wat overtuiging en leent voor je gevoel soms wat van het succes van Dragon Quest IX. De vele minigames en quests zorgen ervoor dat het geheel wat langer houdbaar is nadat je het hebt uitgespeeld. Als je een grote fan van de serie bent zul je echter je hart op kunnen halen in de vele locaties waar je langskomt en de vele bekende personages die je tegenkomt. Is dit echter je eerste kennismaking met de serie, dan raad ik je aan om je niet blauw te betalen aan de game, maar te wachten tot het afgeprijsd wordt. Voor een zacht prijsje is dit namelijk echt wel een vermakelijke game.

Minpunten Cijfer
+ Veel sidequests - Het verhaal pakt niet genoeg
7