DVD: Meerkat Manor - The Story Begins

De meeste mensen kunnen hun glimlach niet onderdrukken tijdens het zien van deze beestjes. Kinderen laten enthousiaste kreten los als ze rechtop gaan staan en de oh's en ah's zijn niet van de lucht als ze met een hele groep tegen elkaar aan leunen in de warmte van de zon. De stokstaartjes (meerkat in het Afrikaans en Engels) bewegen hun flexibele neus en kijken halsreikend om zich heen. De kans is zeer groot dat je ze dit ook wel eens op Animal Planet of Discovery Channel hebt zien doen. De stokstaartjes van Meerkat Manor zijn namelijk één van de hitseries van deze tv-kanalen.

Meerkat
Manor

Het begon allemaal met 'The Story Begins' die nu in Nederland ook uit is op dvd. The Story Begins is eigenlijk de prequel op de series van Animal Planet. De opnames voor deze documentaire namen maar liefst twee jaar in beslag, onder leiding van Chris Barker en Mike Slee. Opnamelocaties voor de docu waren Kuruman River Reservaat in Zuid-Afrika en een wildpark in Engeland. Whoopi Goldberg verteld het verhaal een groep stokstaartjes genaamd 'The Whiskers'. Familiehoofden Holly en Argon krijgen een nieuw nestje, bestaande uit Pedal, Thumper, Hazel en Flower. Het totaal aantal kinderen van de twee komt hiermee op zestien. Eén van de jongste Whiskers is dus Flower, een jong stokstaartje dat uiteindelijk zal uitgroeien tot leider van de groep. Ze leidt een turbulent jong leven waarin overleven centraal staat en dat moeilijke begin wordt in deze film prachtig weergegeven.

Meerkat
Manor

De film is erg mooi geschoten en in elkaar gezet en de opzet voor de film is anders dan voor de normale serie. Daarom is er niet alleen in de woestijn gefilmd, maar juist de locatie in Engeland zorgde voor de lastige shots en er werden zelfs getrainde stokstaartjes gebruikt voor de opnames. Zo werd Flower 'gespeeld' door acht stokstaartjes, die met haar meegroeiden naarmate ze ouder werd in deze film. Mede daardoor ziet alles er zo indrukwekkend uit; de extreme close-ups, de achtervolgingen in de huisvestingen van de stokstaartjes en de luchtbeelden van de woestijnvlaktes in Zuid-Afrika waar speciaal een vliegverbod voor werd opgeheven. Het levert actie- en emotionele beelden op die het script bijstaan. Zoals ook de serie betaamt is dit een prachtig geschoten documentairefilm.