DVD: Ross Kemp In Search Of Pirates

De afgelopen jaren is piraterij weer een hot item in het nieuws. Met name de piraten in de Golf van Aden laten flink van zich spreken. Wat veel mensen niet weten is dat piraten zich ook bevinden bij de kust van Nigeria en tussen Singapore en Indonesië in. In Ross Kemp In Search Of Pirates gaat Ross Kemp op zoek naar deze piraten.

Cover

Ross Kemp is na zijn eerdere zoektocht  naar bendes in Ross Kemp on Gangs en zijn bezoeken aan Afghanistan in Ross Kemp in Afghanistan en Ross Kemp's return to Afghanistan op zoek naar moderne piraten. De zoektocht bestaat uit drie aparte afleveringen.

Tijdens de eerste aflevering gaat Kemp op zoek naar Piraten in de Golf van Aden. Hij doet dit aan boord van het Engelse oorlogsschip HMS Northumberland. Tijdens zijn zoektocht vliegt hij mee met de Merlin helikopter tijdens onderscheppingen en met de Royal Marines aan boord van hun rubberboten. Dit is qua actie de mooiste aflevering.  Mede door goed camerawerk en uitstekend commentaar van Kemp voel je bijna de spanning die men meemaakt.

De tweede aflevering speelt zich af in en voor de kust van Nigeria. De rode lijn in deze aflevering zijn de slachtoffers.  Niet alleen de slachtoffers van piraten komen aan het woord, maar ook het feit dat sommige piraten ook slachtoffers zijn. Een deel is namelijk piraat geworden, omdat men wil vechten tegen de grote oliebedrijven die het Nigeriaanse milieu verpesten met grote olielekkages terwijl ze hier niets aan willen doen. Dit is  de minste aflevering van de drie doordat het gewoon niet lukt om je aandacht bij de documentaire te houden. Alleen het korte stukje interview met een Engelsman die zelf zijn graf moest graven van de piraten, maar later vrijgelaten werd, weet nog indruk te maken.

Kemp in gesprek met Indonesische piraten

Als laatste gaat Kemp naar de Straat van Maleisië. Hier ontmoet hij Indonesische piraten en weet ze behoorlijk goed te interviewen. Daarnaast gaat hij ook mee op oefening met een team anti-piraterij specialisten van het Maleisische leger. Je krijgt te horen waarom de piraten te werk gaan en waarom ze eigenlijk piraat zijn. Deze aflevering is juist hierdoor heel erg boeiend. De manier van interviewen maar ook de interactie met de piraten zorgt ervoor dat je geen seconde wilt missen.

Al met al zijn dit drie afleveringen waarvan je met name de eerste en de laatste zeker een keer gezien moet hebben. De vraag is alleen of het kopen van de DVD wel toegevoegde waarde heeft. Discovery Channel heeft de eerste aflevering al uitgezonden en de zender kennende zullen ze alle afleveringen wel eindeloos herhalen. Al met al drie sterren, omdat het echt wel goede documentaire zijn. Wel is de toegevoegde waarde van het uitbrengen op dvd niet heel erg groot.